Οι Τούρκοι παρουσίασαν ένα drone VTOL (κάθετης απο-προσγείωσης) με την ονομασία Cagatay το οποίο είναι αντιγραφή του ελληνικού UAV «Αρχύτας» σε ελαφρά μεγαλύτερη διάσταση.

Οι Τούρκοι αντέγραψαν ή προσπάθησαν να αντιγράψουν, αλλά σίγουρα έρχονται δεύτεροι στην ανάπτυξη και επιχειρησιακή αξιοποίηση του, μετά το ελληνικό UAV «Αρχύτας» που αναπτύχθηκε σε χρόνο-ρεκόρ!

Είναι η πρώτη φορά που η ελληνική αμυντική βιομηχανία, έστω η ιδιωτική, προλαβαίνει την τουρκική βιομηχανία σε ότι αφορά την παραγωγή προηγμένων UAV και αξίζει να σημειωθεί ότι το ελληνικό αναπτύχθηκε με ίδιους πόρους χωρίς καμία κρατική χρηματοδότηση και τέθηκε σε αρχική επιχειρησιακή κατάσταση (ΙΟC) τον περασμένο Σεπτέμβριο στην άσκηση «Παρμενίων» απ όπου και η φωτογραφία. defencenet.gr

Χαρακτηριστικά ελληνικού drone 

Το πρωτότυπο του πρώτου ελληνικού VTOL (κάθετης απο-προσγείωσης) σταθερών πτερύγων drone με την ονομασία “Αρχύτας”, παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της διακλαδικής άσκησης “Παρμενίων 2021” ενώ για την πρώτη του εμφάνιση ασχολήθηκε και το γνωστό  janes.com και πραγματοποίησε εκτενές αφιέρωμα το defencenet.gr 

Πρόκειται για προϊόν συνεργασίας της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ), του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) και των εταιριών UCANDRONE και EFA VENTURES του Ομίλου EFA GROUP.

Το drone απο-προσγειώνεται κάθετα με τη βοήθεια τεσσάρων ελίκων που κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια.

Διαθέτει διπλό κάθετο σταθερό τύπου V. Διαθέτει σύστημα προσγείωσης που μειώνει την οπισθέλκουσα.

Tο «Αρχύτας» χρησιμοποιεί την τεχνολογία των F-35B για να μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, μία τεχνολογία η οποία στον χώρο των drones δεν έχει χρησιμοποιηθεί ακόμα οπότε από αυτή την άποψη είναι πρωτοποριακό στον τομέα του.

Θεωρείται ότι θα είναι πλήρως επιχειρησιακό σε περίπου 2,5 χρόνια.

Χαρακτηριστικά του τουρκικού drone

H τουρκική UAVERA, μια σχετικά καινούργια εταιρία (ιδρύθηκε το 2014) η οποία ανήκει στον τουρκικό όμιλο Coskunoz με δραστηριότητες σε μεταλλουργία, άμυνα, οικιακές συσκευές κ.α. παρουσίασε το Cagatay CGT50 το οποίο όπως είπαμε αντιγράφει το ελληνικό «Αρχύτας».

Το συγκεκριμένο, συνδυάζει κάθετη απογείωση και στη συνέχεια οριζόντια πτήση, με μικρό βάρος, αλλά και δορυφορική επικοινωνία μέσω των δορυφόρων Turksat. Θα είναι έτοιμο για επιχειρήσεις σε τρία χρόνια από σήμερα.

Διαθέτει ένα θερμικό ελικοφόρο κινητήρα για πρόωση και 4 ηλεκτρικούς για την κάθετη απογείωση, πετυχαίνοντας μεγίστη ταχύτητα 58 κόμβους (48 σε τυπική αποστολή), εμβέλεια 200 χιλιόμετρα κα παραμονή στον αέρα έως 6 ώρες.

Δημιουργήθηκε για καθήκοντα επιτήρησης και φέρει στην άτρακτο σχετικό πυργίσκο ηλεκτροοπτικών, ενώ η ικανότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου είναι στα 5 κιλά.

Το μέγιστο ύψος που μπορεί να φθάσει είναι τα 18.000 πόδια και μπορεί να δράσει ως σμήνος ανάλογων αεροσκαφών με συνεργατική επικοινωνία.

Το Cagatay θα συνεργαστεί με το σύστημα διοίκησης και ελέγχου Harbiye που εξελίσσει η Havelsan για να μπορεί να συνεργαστεί εύκολα με διάφορες εναέριες πλατφόρμες, όπως ακριβώς και το ελληνικό «Αρχύτας», το οποίο θα συνεργάζεται με το Κέντρο Αποστολής των P-3H Orion, αλλά και άλλων αισθητήρων κατασκευής επίσης του EFA Group και βασικά της εταιρείας Skytalis, μέλος του EFA Group. defencenet.gr defencenet.gr defencenet.gr

Σχετικά με το ελληνικό UAV έχει γίνει βέβαια ένα μπέρδεμα επειδή εδώ είναι Ελλάδα και Βαλκάνια και όχι παίξε γέλασε με το όνομα, τον κωδικό που έχουν κατοχυρώσει οι ελληνικές εταιρείες, το διεκδικεί και ένα σχέδιο UAV με τα ίδια χαρακτηριστικά κάθετης απο-προσγείωσης το οποίο όμως λένε ότι θα είναι έτοιμο μετά από 4-5 χρόνια.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ