Ένα από τα πιο σύγχρονα επιθετικά ρωσικά ελικόπτερα το Mi-28Ν “Night Hunter,” συνετρίβη εχθές στη Συρία με αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο οι δύο πιλότοι του. Το ρωσικό υπουργείο άμυνας ανέφερε πως το ελικόπτερο επιχειρούσε κοντά στην Χόμς όταν υπέστη τεχνική βλάβη. Στην ανακοίνωσή του το υπουργείο ανέφερε πως το Mi-28Ν δεν δέχθηκε εχθρικά πυρά. Νεότερες πληροφορίες όμως αναφέρουν πως το ελικόπτερο καταρρίφθηκε από τους ισλαμιστές αντάρτες.

«Στις 12 Απριλίου στις 01:29 ώρα Μόσχας, ελικόπτερο της ρωσικής Αεροπορίας κατέπεσε σκοτώνοντας τους δύο χειριστές του. Ομάδα εμπειρογνωμόνων βρίσκονται στον τόπο συντριβής του. Ομάδα έρευνας και διάσωσης μετέφερε τις σορούς των χειριστών στην αεροπορική βάση της  Khmemim. Η αιτία του ατυχήματος διερευνάται», ανέφερε σε ανακοινωθέν του το ρωσικό υπουργείο.

Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Dmitry Peskov σε δήλωσή του είπε: «Δεν υπήρξαν πυρά εναντίον του ελικοπτέρου. Η πτώση του μάλλον οφείλεται σε τεχνικά αίτια ».

Εάν η ισχύει η εκδοχή της τεχνικής βλάβης αυτό πιθανότατα σημαίνει την άμεση καθήλωση όλων των ελικοπτέρων του τύπου στη ρωσική Αεροπορία, μέχρι να διερευνηθούν επακριβώς τα αίτια. Είναι το τρίτο κατά σειρά θανατηφόρο δυστύχημα με το συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου. Το πρώτο δυστύχημα σημειώθηκε το 2011 όταν ένα ελικόπτερο συνετρίβη λόγω απώλειας ισχύος  στον κινητήρα του με αποτέλεσμα το θάνατο του ενός εκ των μελών του πληρώματος. Το δεύτερο σημειώθηκε στις 2 Αυγούστου του 2015 όταν ένα Mi-28N που ανήκε στο ακροβατικό Σμήνος Berkuty κατέπεσε λόγω απώλειας υδραυλικών, με αποτέλεσμα το θάνατο και των δύο του πιλότων.

Σύμφωνα όμως με άλλες εκτιμήσεις δεν επρόκειτο για μηχανική βλάβη αλλά για προηγμένο βλήμα MANPADS τα οποία κατέχουν οι ισλαμιστές αντάρτες. Μάλιστα οι ίδιες εκτιμήσεις αναφέρουν πως πρόκειται για το τέταρτο θύμα φορητών Α/Α βλημάτων μέσα στις τελευταίες 30 ημέρες. Είχαν προηγηθεί στις 12 Μαρτίου ένα MiG-21 της συριακής Αεροπορίας, στις 5 Απριλίου ένα Su-22 κοντά στο Χαλέπι και στις 11 Απριλίου οι αντάρτες ισχυρίζονται ότι κατέρριψαν ακόμη ένα Su-22 χρησιμοποιώντας βλήμα SA-7 Strela την ώρα που απογειωνόταν από την αεροπορική βάση al-Dumayr.

Αν και το Mi-28N είναι εφοδιασμένο με το εξελιγμένο σύστημα αυτοπροστασίας L370-5, εντούτοις είναι πιθανό οι ισλαμιστές αντάρτες να διαθέτουν ακόμη πιο σύγχρονα βλήματα –που δεν κατονομάζονται- που μπορούν να το υπερνικήσουν.

Μάλιστα πολλοί είναι αυτοί που αποδίδουν την αποχώρηση των ρωσικών μαχητικών από τη Συρία στην ευρεία χρήση των MANPADS από τους αντάρτες κ΄τι για το οποίο ήταν πληροφορημένη η ρωσική ηγεσία στρατιωτική και πολιτική.

Η παραμονή όμως των επιθετικών ελικοπτέρων έχει νόημα καθώς αυτά είναι εξοπλισμένα με ιδιαίτερα προηγμένα συστήματα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος και αντιμέτρων υπερύθρων. Ιδιαιτέρα τη στιγμή που η ρωσική Αργοπορία στερείται προηγμένων  καταδειτκτών λέιζερ κάτι που κάνει τη χρήση προηγμένων όπλων ακριβείας προβληματική όπως και την παρουσία πανάκριβων μαχητικών εκεί.

Τα ρωσικά επιθετικά ελικόπτερα όμως μπορούν να δράσουν πολύ πιο ευέλικτα από τα μαχητικά αεροσκάφη και μια κατάρριψή τους δε θα προκαλούσε το θόρυβο που θα προκαλούσε η κατάρριψη ενός μαχητικού.

Ήδη υπάρχουν δύο τουλάχιστον προωθημένες βάσεις όπου επιχειρούν τα ελικόπτερα η μια στην Al-Shayrat 29 χλμ. νοτιοανατολικά από τη Χομς και η άλλη στην Tiyas περίπου ίδια απόσταση στα ανατολικότερα. Οι βάσεις αυτές χρησιμεύουν ως σταθμοί ανεφοδιασμού και επανεξοπλισμού έτσι ώστε να ελικόπτερα να μπορούν να βρίσκονται πάνω από τις επίμαχες περιοχές  για παροχή έγκυες υποστήριξης σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ