Αυξάνεται το επίπεδο απειλής στην Ερυθρά Θάλασσα: Οι Χούθι ξεκίνησαν επιθέσεις κατά πλοίων και με βαλλιστικούς πυραύλους!
Συνεχίζουν οι μαζικές επιθέσεις και χτυπήματα με drone
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, με τις επιθέσεις κατά πλοίων να συνεχίζονται δείχνει να ξεφεύγει με την απειλή να μεγαλώνει κάτι που αφορά πλέον άμεσα και την Ελλάδα καθώς αποφασίστηκε να αποσταλεί μια φρεγάτα, καθώς οι Χούθι για πρώτη φορά επιχείρησαν επίθεση κατά πλοίων με βαλλιστικούς πυραύλους!
Οι επιθέσεις με drone είναι αμείωτες και έτσι μετά την επίθεση στο χημικό δεξαμενόπλοιο που επλήγη το Σάββατο σε θαλάσσια περιοχή στα ανοικτά της Ινδίας από «drone εφόδου που εκτοξεύθηκε από το Ιράν» και τα δύο πετρελαιοφόρα που δέχθηκαν επίθεση σήμερα ένα αμερικανικό αντιτορπιλικό που έπλεε στην περιοχή αναχαίτισε μαζική επίθεση drone.
Η ναυτική συνιστώσα της CENTCOM ανταποκρίθηκε σε εκκλήσεις δυο εμπορικών πλοίων που υπέστησαν επιθέσεις για βοήθεια. Το νορβηγικό χημικό δεξαμενόπλοιο Blaamanen ανέφερε ότι drone των Χούθι αστόχησε παρά λίγο.
Το δεξαμενόπλοιο Saibaba, ιδιοκτησίας ναυτιλιακής της Γκαμπόν, υπό σημαία Ινδίας, χτυπήθηκε από drone μιας κατεύθυνσης, χωρίς να τραυματιστεί κάποιο μέλος του πληρώματος.
Ενώ το αντιτορπιλικό κλάσης Άρλι Μπερκ USS Laboon (DDG 58) κατέρριψε τέσσερα drones από τις 15:00 ως τις 20:00 (ώρες Σανάα), χωρίς να αναφερθούν τραυματισμοί ή ζημιές.
Ακόμη, οι Χούθι εκτόξευσαν δυο βαλλιστικούς πυραύλους εναντίον εμπορικών πλοίων, που δεν πέτυχαν τους στόχους τους, κι έστειλαν τηλεκατευθυνόμενα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να πλήξουν δυο δεξαμενόπλοια, πετυχαίνοντας το ένα χωρίς θύματα. Αυτές ήταν «η 14η και η 15η επίθεση εναντίον εμπορικών πλοίων» που εξαπολύθηκαν από τους Χούθι «από τη 17η Οκτωβρίου», διευκρίνισε η CENTCOM μέσω X (του πρώην Twitter).
On December 23 two Houthi anti-ship ballistic missiles were fired into international shipping lanes in the Southern Red Sea from Houthi controlled areas of Yemen. No ships reported being impacted by the ballistic missiles.
Between 3 and 8 p.m. (Sanaa time), the USS LABOON (DDG… pic.twitter.com/jcBisbXBaS
— U.S. Central Command (@CENTCOM) December 24, 2023
Θυμίζουμε ότι στις 18 Δεκεμβρίου οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν τον σχηματισμό συνασπισμού για την υπεράσπιση της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, στον οποίο συμμετέχουν περίπου 20 χώρες στο πλαίσιο της «Επιχείρησης Φύλακας της Ευημερίας» (Operation Prosperity Guardia) στην οποία δύναμη η κυβέρνηση αποφάσισε να εντάξει μια φρεγάτα (με ότι μέσα έχει η κάθε μία) που θα μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με αυτές τις απειλές.
Η επίθεση στο χημικό δεξαμενόπλοιο σημειώθηκε στις 10:00 (τοπική ώρα, 08:00 ώρα Ελλάδας). Προκάλεσε πυρκαγιά στο πλοίο η οποία κατασβέστηκε, ενώ δεν υπήρξαν θύματα, επεσήμανε το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας. Το πλοίο Chem Pluto, υπό σημαία Λιβερίας, ανήκει σε ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία και το διαχειρίζεται ολλανδική εταιρεία, διευκρίνισε.
Σύμφωνα με την εταιρεία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας Ambrey, το πλοίο «συνδέεται με το Ισραήλ» και πλέει μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και της Ινδίας, με τη Wall Street Journal να σημειώνει ότι η ολλανδική εταιρεία που διαχειρίζεται το Chem Pluto «συνδέεται με τον Ισραηλινό μεγιστάνα των θαλάσσιων μεταφορών Ιντάν Οφέρ».
Η επίθεση σημειώθηκε στη Θάλασσα της Αραβίας, 200 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του ινδικού λιμανιού Βερεβάλ (που σημαίνει ότι αναθεωρείται το τι θεωρείται απόσταση ασφαλείας), στο κρατίδιο Γκουτζαράτ, επεσήμαναν η Ambrey και η υπηρεσία Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO).
Το ινδικό ναυτικό ανακοίνωσε ότι έστειλε στην περιοχή ένα αεροσκάφος και ένα πολεμικό πλοίο για να συνδράμουν το MV Chem Pluto.
Αν και δεν είναι ξεκάθαρο ποιος εξαπέλυσε το drone αυτό, η επίθεση αυτή αποτελεί την πιο πρόσφατη σε μια σειρά επιθέσεων με drones και πυραύλους που έχουν εξαπολύσει τις τελευταίες εβδομάδες στην Ερυθρά Θάλασσα οι Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν, καθώς μαίνεται ο πόλεμος μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.
Τον Νοέμβριο ισραηλινό εμπορικό πλοίο υπέστη ζημιές στον Ινδικό Ωκεανό λόγω επίθεσης με drone, για την οποία η Ουάσινγκτον κατηγόρησε το Ιράν.
Παράλληλα, ένα πετρελαιοφόρο ιδιοκτησίας ναυτιλιακής εταιρείας της Γκαμπόν με σημαία Ινδίας, το MN Saibaba, εξέπεμψε σήμα κινδύνου όταν βρισκόταν στην Ερυθρά Θάλασσα, αφού επλήγη από drone που προήλθε από τις περιοχές της Υεμένης που ελέγχουν οι Χούθι, ανακοίνωσε το διοικητήριο των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή (CENTCOM), διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχουν θύματα.
Άλλο πετρελαιοφόρο, το MV Blaamanen με σημαία Νορβηγίας, επίσης δέχθηκε επίθεση από drone που εκτόξευσαν οι Χούθι, χωρίς ωστόσο να πληγεί, σύμφωνα με την ίδια πηγή.
Αυτές ήταν η 14η και η 15η επίθεση εναντίον εμπορικών πλοίων που εξαπέλυσαν οι Υεμενίτες αντάρτες στην Ερυθρά Θάλασσα από τις 17 Οκτωβρίου, σημείωσε η CENTCOM.
Αμερικανικό αντιτορπιλικό που πραγματοποιούσε περιπολία στην Ερυθρά Θάλασσα, το USS Laboon, κατέρριψε τέσσερα άλλα επιθετικά drones των Χούθι που το στοχοθέτησαν.
Οι επιθέσεις αυτές με στόχο εμπορικά πλοία μετά την έναρξη του πολέμου μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς, στις 7 Οκτωβρίου, έχουν αναγκάσει μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν την πορεία των πλοίων τους, κατευθύνοντάς τα προς τη Νότια Αφρική, παρά το μεγαλύτερο κόστος αυτού του πιο μεγάλου ταξιδιού.
Οι Χούθι, που ελέγχουν μεγάλες περιοχές της Υεμένης, επαναλαμβάνουν ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις τους εφόσον δεν εισέρχονται αρκετά τρόφιμα και φάρμακα στον υπό πολιορκία θύλακα της Γάζας, η οποία βομβαρδίζεται ασταμάτητα από το Ισραήλ.
Χθες αξιωματούχος των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν, ο Μοχαμάντ Ρεζά Νακντί, προειδοποίησε ότι και άλλες θαλάσσιες οδοί θα καταστούν επικίνδυνες, αν συνεχιστεί ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς.
«Με τη συνέχιση των εγκλημάτων, η Αμερική και οι σύμμαχοί της θα πρέπει να αναμένουν τη γέννηση νέων δυνάμεων αντίστασης και το κλείσιμο άλλων οδών ναυσιπλοΐας», τόνισε. «Θα πρέπει να αναμένουν σύντομα το κλείσιμο της Μεσογείου, του Γιβραλτάρ και άλλων θαλάσσιων οδών», πρόσθεσε, χωρίς να δώσει άλλες διευκρινίσεις.
Η Ερυθρά Θάλασσα συνδέει τη Μεσόγειο με τον Ινδικό Ωκεανό και κατά συνέπεια την Ευρώπη με την Ασία. Περίπου 2.000 πλοία διέρχονται κάθε χρόνο από τη διώρυγα του Σουέζ, αριθμός που αντιστοιχεί σχεδόν στο 40% του παγκόσμιου εμπορίου.