Η σημερινή μέρα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ιστορική για την Πολεμική μας Αεροπορία, καθώς ενισχύεται και επίσημα με ένα από τα ισχυρότερα μαχητικά αεροσκάφη στον κόσμο, το γαλλικό Rafale.

Σε γαλλικό έδαφος και συγκεκριμένα, στη βάση του Μερινιάκ στο Μπορντό, θα βρεθόύν σήμερα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός, Κωνσταντίνος Φλώρος, προκειμένου να παραστούν στην εκδήλωση για την παραλαβή του πρώτου Rafale από ελληνικής πλευράς.

Το υπερσύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος θα είναι το πρώτο από τα 18 τα οποία προορίζονται για το δυναμικό της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

Ο στρατηγός, Κωνσταντίνος Φλώρος, με ανάρτησή του στο Twitter δείχνει την «ανυπομονησία» της ελληνικής πλευράς. Δημοσιεύοντας βίντεο το οποίο δείχνει στιγμιότυπα  από  Rafale να ετοιμάζονται για πτήση, γράφει χαρακτηριστικά πως τα Rafale είναι καθ’ οδόν και πως «Έτσι εκκινούν ενίοτε οι καταιγίδες… Με “Ριπές” Ανέμου» και καταλήγει «η αντίστροφη μέτρηση άρχισε!!!».

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 προβλέπεται να παραδοθούν στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα Rafale, που μέχρι τώρα βρίσκονται σε υπηρεσία με την γαλλική πολεμική αεροπορία Armee de l’Air, με ρυθμό ένα αεροσκάφος το μήνα. Το πρώτο ελληνικό Rafale δεν θα πετάξει προς την Ελλάδα αμέσως μετά την επίσημη παραλαβή του.

Ο προγραμματισμός, σύμφωνα με την συμφωνία της Αθήνας με το Παρίσι, είναι να μεταφερθούν όλα μαζί τα πρώτα έξι μεταχειρισμένα Rafale με τα ελληνικά χρώματα περί τα τέλη του έτους στην 332 Μοίρα στη βάση της Τανάγρας όπου θα ενταχθούν.

Τα πρώτα έξι δικινητήρια αεροσκάφη γαλλικής κατασκευής θα παραμείνουν περίπου μέχρι τα τέλη του 2021 στη βάση του Μερινιάκ στο Μπορντό για να συνεχιστεί η εκπαίδευση των χειριστών και των τεχνικών που έχουν επιλεγεί.

Όπως ανακοινώθηκε, παρόντες στην τελετή, που θα πραγματοποιηθεί στην αεροπορική βάση στο Ιστρ της νότιας Γαλλίας, στις εγκαταστάσεις της «Dassault Aviation», θα είναι, επίσης, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας (ΓΕΕΘΑ) στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης.

Στη Γαλλία, μαζί με τους πιλότους βρίσκονται και περίπου 15 Έλληνες τεχνικοί που μαθαίνουν τα μυστικά της συντήρησης του πιο σύγχρονου ευρωπαϊκού αεροσκάφους, ώστε από τα τέλη του 2021 που τα πρώτα έξι μαχητικά θα πετάξουν στην Τανάγρα να είναι σε θέση να διασφαλίζουν για την υψηλή διαθεσιμότητα των Rafale.

Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Γαλλία, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας θα συναντηθεί με τον διευθύνοντα σύμβουλου της Dassault Aviation Ερίκ Τραπιέ και με την ομόλογό του υπουργό Άμυνας της Γαλλικής Δημοκρατίας Φλοράνς Παρλί.

Η εκπαίδευση των τεσσάρων πρώτων Ελλήνων πιλότων στα Rafale έχει προχωρήσει. Έπειτα από περίπου έξι μήνες παραμονής στη Γαλλία, οι «top gun» χειριστές κάνουν ήδη πτήσεις για τον εθισμό τους στο νέο οπλικό σύστημα.

​​​​​​​Στη βάση του Μερινιάκ βρίσκονται ακόμη τέσσερις Έλληνες πιλότοι, η δεύτερη ομάδα των χειριστών που εκπαιδεύονται στα Rafale, που αυτές τις ημέρες ξεκινούν πτήσεις με το δικινητήριο γαλλικό μαχητικό. Αφού ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους στα Rafale, σταδιακά οι πρώτοι οκτώ Έλληνες χειριστές των δικινητήριων γαλλικών μαχητικών θα ξεκινούν να εκπαιδεύουν άλλους Έλληνες πιλότους.

Από το σύνολο των 18 Rafale, τα έξι (δύο διθέσια και τέσσερα μονοθέσια) θα είναι καινούρια και τα υπόλοιπα 12 μεταχειρισμένα (δύο διθέσια και 10 μονοθέσια).Για την απόκτησή τους, οι Έλληνες φορολογούμενοι θα καταβάλλουν €2,32 δις. (1,92 δισ. Ευρώ για τα αεροσκάφη και επιπλέον 400 εκατ. ευρώ για τα όπλα των δικινητήριων μαχητικών αεροσκαφών). defencenet.gr

Πολλαπλασιαστής ισχύος

Αν και λίγα σε αριθμό, μόλις 18, όταν θα έχουν παραληφθεί στο σύνολό τους στο τέλος του 2023, τα Rafale θα λειτουργούν σαν πολλαπλασιαστές ισχύος. «Το δικινητήριο γαλλικό αεροσκάφος επιχειρησιακά ισοδυναμεί με πολλαπλάσιο αριθμό παλαιών μαχητικών και υπερέχει και στις κλειστές αερομαχίες όπως και στις πέραν του ορίζοντα εμπλοκές λόγω συνδυασμού αεροσκάφους και όπλων» αναφέρει πιλότος με χιλιάδες ώρες πτήσης σε πολεμικές μοίρες.

Η πολύ μεγάλη ακτίνα δράσης των Rafale –έχουν εμβέλεια 2.800 μίλια- η πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα σε καύσιμα, οι δύο κινητήρες που εισάγονται για πρώτη φορά ως σύστημα σε μαχητικό της Πολεμικής Αεροπορίας δίνοντας μεγαλύτερη επιβιωσιμότητα σε σχέση με τα F-16 και τα Mirage 2000-5, το εξαιρετικά ισχυρό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης του και η δυνατότητα να μεταφέρει δύο πυραύλους Exocet θα δημιουργήσουν μία εναέρια «ομπρέλα» πάνω απ’ την ανατολική Μεσόγειο και σε περίοδο επιχειρήσεων κάθε εχθρικό πλοίο θα μετατραπεί σε δυνητικό στόχο που θα μπορεί να πληγεί από τους πυραύλους των Rafale που διαθέτουν μεγαλύτερη εμβέλεια από τα αντιαεροπορικά όπλα που μεταφέρουν τα πολεμικά πλοία γειτονικών χωρών.

Τα όπλα των «game changer» Rafale

Ένας από τους λόγους που τα Rafale θεωρούνται «game changer» είναι και τα όπλα τους. Οι πύραυλοι Mica, Exocet και οι υποστρατηγικοί πύραυλοι Scalp που μπορούν να μεταφερθούν και από τα Mirage 2000-5 θα «φοριούνται» και από τα Rafale. Η αγορά και των πυραύλων Meteor αναμένεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες των ελληνικών φτερών.

Ως πτητικές μηχανές, τα Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας θα είναι ό,τι πιο σύγχρονο θα κυκλοφορεί στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, εξαιρουμένων των F-35, που ως πέμπτης γενιάς θεωρούνται άλλη κατηγορία αεροσκαφών. Τα Rafale υπερέχουν σχεδιαστικά από τα Μirage 2000 και από τα F-16 -λόγω νεότερης κατασκευής- και συνδυάζουν πολλά χαρακτηριστικά αυτονομίας, επιβιωσιμότητας και ευκολίας στην τεχνική υποστήριξη, χαρακτηριστικά που έχουν κληροδοτηθεί από τα πρώτα Mirage F1CG και Μirage 2000 και αναφέρονται στην γαλλική φιλοσοφία της απλότητας.

Το Rafale μπορεί να μεταφέρει τα ίδια όπλα αέρος-αέρος που μεταφέρει το Mirage 2000, δηλαδή τον Mica ER/IR και τον Mica EM, σε μεγαλύτερους αριθμούς. Επιπλέον μπορεί να μεταφέρει το βλήμα Meteor το οποίο έχει πολύ μακρύτερο χέρι – κατά την αεροπορική ορολογία, έχει δηλαδή μεγαλύτερη ακτίνα- απ’ ότι ο αμερικανικός πύραυλος Amraam. Δηλαδή, στην εναέρια μάχη και σε περιβάλλον Beyond Visual Range – πέραν του όριζοντα- τα Rafale θα μπορούν να εξαπολύσουν τα βλήματά τους μακρύτερα, δεδομένου ότι έχουν το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA (το ίδιο ραντάρ θα έχουν και τα 84 F-16 όταν εκσυγχρονιστούν στην έκδοση Viper) ενώ, για παράδειγμα, το τουρκικό F-16 έχει συμβατικό ραντάρ.

Στην Πολεμική Αεροπορία εκτιμούν ότι τα Rafale θα αποτελέσουν μια μικρή επανάσταση γιατί εισάγουν τα ελληνικά φτερά σε μια νέα τεχνολογική, επιχειρησιακή και τακτική εποχή διεξαγωγής του πολέμου. Οι ιπτάμενοι θα εκπαιδευθούν σε καινούριες τακτικές, ενώ τα όπλα είναι ήδη γνωστά στους τεχνικούς οπότε η αξιοποίησή τους θα είναι ταχύτατη και η υποστήριξή τους θεωρείται δοκιμασμένη.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ