Το ΥΠΕΘΑ δεν παραλαμβάνει τον «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ»
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του Defencenet.gr το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν πρόκειται να παραλάβει σήμερα 30 Σεπτεμβρίου, το υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120 αν πρώτα δεν επιλυθούν τα προβλήματα που παρουσιάζει.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του Defencenet.gr το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν πρόκειται να παραλάβει σήμερα 30 Σεπτεμβρίου, το υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120 αν πρώτα δεν επιλυθούν τα προβλήματα που παρουσιάζει.
Συγκεκριμένα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης κατά τη διάρκεια της πρόσφατης άτυπης συνόδου των υπουργών άμυνας του ΝΑΤΟ, στο Portoroz της Σλοβενίας, και σε επαφή που είχε με τον Γερμανό ομόλογο του, δεν αποδέχθηκε τη γερμανική πρόταση όπως η Ελλάδα παραλάβει άμεσα το υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120, το πρώτο από τα τέσσερα τύπου 214 που ναυπηγούνται για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού, και τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί κατά τις δοκιμές, να αποκατασταθούν εντός πέντε μηνών. Ο Μεϊμαράκης δήλωσε ότι η παραλαβή του υποβρυχίου θα γίνει μόνο όταν ικανοποιηθούν πλήρως οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού όπως αυτές περιέχονται στη σύμβαση και σαφώς μετά την αποκατάσταση των προβλημάτων.
Τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» σύμφωνα με τις πληροφορίες του Defencenet.gr είναι:
-Πρόβλημα ευστάθειας στην επιφάνεια υπό ορισμένες συνθήκες και συγκεκριμένα με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα, κυματισμός που συνήθως συναντάται στον Ατλαντικό, το υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Γενικά πάντως το υποβρύχιο παρουσιάζει αυξημένη διατοίχιση.
-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS, που οφείλονται στην ολοκλήρωση των υποσυστημάτων.
-Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar).
-Θόρυβο στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου. Το πρόβλημα σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού απαιτεί άμεση και ριζική αντιμετώπιση καθώς άπτεται της επιχειρησιακής λειτουργίας του υποβρυχίου.
-Προβληματική λειτουργία ορισμένων ειδικών φίλτρων του αναερόβιου συστήματος πρόωσης (AIP: Air Independent Propulsion) που διασφαλίζουν την καθαρότητα του υδρογόνου σε ποσοστό 99,999%. Αν αυτή δεν επιτευχθεί έστω και αν η απόκλιση είναι πολύ μικρή, αυξάνει η θερμοκρασία του νερού που αποβάλλεται από τις κυψέλες καυσίμου (PEM-FC), με ότι αυτό συνεπάγεται για την παρατηρησιμότητα και κατ’ επέκταση την επιβιωσιμότητα του υποβρυχίου. Επιπρόσθετα αυξάνεται η φθορά και απομειούται η διάρκεια ζωής των κυλίνδρων μεταλλικού υδριδίου.
Σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού μερικά από τα προβλήματα (και ιδιαίτερα τα σχετικά με την ολοκλήρωση ηλεκτρονικών συστημάτων) δεν είναι ασυνήθιστα για μία νέα σχεδίαση οποιουδήποτε τύπου, και παρουσιάζονται συχνά σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Το Πολεμικό Ναυτικό για τη μελέτη και αξιολόγηση των προβλημάτων συνέστησε ειδική επιτροπή διερεύνησης υπό τη Διοίκηση Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), η οποία εργάζεται παράλληλα με την επιτροπή παρακολούθησης της εξέλιξης της σύμβασης.
Επισημαίνεται ότι ενώ η αρχική συμβατική ημερομηνία παραλαβής του υποβρυχίου ήταν η 30 Σεπτεμβρίου 2005, αυτή μετακινήθηκε για τις 30 Σεπτεμβρίου 2006 (δηλαδή σήμερα). Τη δεδομένη στιγμή είναι άγνωστο πότε θα γίνει τελικά η παραλαβή του «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» ή πως θα επηρεασθεί το εν εξελίξει ναυπηγικό πρόγραμμα των υποβρυχίων Type 214 του Πολεμικού Ναυτικού.