“Κούρεψαν” τον Στόλο στη Νέα Δομή Δυνάμεων: 12 από 14 οι φρεγάτες – “Προικοδότηση” ΑDM με 5 κορβέτες
Μείζονες ανακατατάξεις στη δομή δυνάμεων των κύριων σκαφών επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού, αποφασίστηκε πριν δέκα ημέρες με απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ). Όπως αναφέρουν απόλυτα έγκυρες πηγές του Π.Ν. στο defencenet.gr, στη Νέα Δομή Δυνάμεων του Π.Ν., αποφασίστηκε η μείωση της δύναμης των φρεγατών από 14 σε 12 (!), αλλά αυξήθηκε ο αριθμός των ... κορβετών από 4 σε 5 ενώ και ο αριθμός των υποβρυχίων μειώνεται από 10 σε 8. Είναι σαφές ότι στην απόφαση του ΑΝΣ, η οποία βέβαια είναι υλοποίηση της πολιτικής κατεύθυνσης που δόθηκε, υπάρχει έντονο το «άρωμα» της συμφωνίας για τα ΕΝΑΕ με την Abu Dhabi Mar.
Μείζονες ανακατατάξεις στη δομή δυνάμεων των κύριων σκαφών επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού, αποφασίστηκε πριν δέκα ημέρες με απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ). Όπως αναφέρουν απόλυτα έγκυρες πηγές του Π.Ν. στο defencenet.gr, στη Νέα Δομή Δυνάμεων του Π.Ν., αποφασίστηκε η μείωση της δύναμης των φρεγατών από 14 σε 12 (!), αλλά αυξήθηκε ο αριθμός των … κορβετών από 4 σε 5 ενώ και ο αριθμός των υποβρυχίων μειώνεται από 10 σε 8. Είναι σαφές ότι στην απόφαση του ΑΝΣ, η οποία βέβαια είναι υλοποίηση της πολιτικής κατεύθυνσης που δόθηκε, υπάρχει έντονο το «άρωμα» της συμφωνίας για τα ΕΝΑΕ με την Abu Dhabi Mar.
Το χειρότερο όλων είναι ότι η ναυπήγηση των έξι σύγχρονων φρεγατών μειώνεται κατά ένα τρίτο και πλέον δίνεται άμεσα «πράσινο φως» μόνο για τέσσερα σκάφη FREMM! Πιθανότατα θα υπάρξει option για άλλα δύο σκάφη, αφού απλά δεν βγαίνουν τα νούμερα: Ακόμα και με δώδεκα σκάφη πόσες από τις δέκα “S” που αποτελούν αυτή την στιγμή τον κορμό του Στόλου, να αντέξουν μετά το 2020; Και όταν λέμε να αντέξουν, δεν εννοούμε να πλέουν. Εννοούμε να μάχονται…
Το 2004 το πλάνο ήταν να μείνουν σε ενέργεια το 2020 μόνο δύο φρεγάτες “S” που ενσωματώνουν δυνατότητα δορυφορικών επικοινωνιών. Και αυτές να βγούν από την υπηρεσία μέχρι το 2024. Τώρα θα πρέπει να κρατηθούν σε υπηρεσία τέσσερα σκάφη μέχρι το 2024, αν θεωρήσουμε ότι περί το 2018 θα ληφθεί απόφαση για υλοποίηση της οption (αν περιληφθεί τελικά οption στο συμβόλαιο των FREMM…).
Το θέμα είναι ότι 12 κύριες μονάδες επιφανείας είναι λίγες, πολύ λίγες για το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, από την στιγμή που οι τέσσερις από αυτές είναι σκάφη που θα κλείνουν αισίως 40 χρόνια στην θάλασσα το 2020. Εκτός και αν έχουμε παραδοχή αυτού που σημείωνε το αμερικανικό ινστιτούτο STRATFOR περί «οριστικής γεωπολιτικής έκλειψης της Ελλάδας από την Ανατολική Μεσόγειο».
Από την άλλη πλευρά έχουμε δομή δυνάμεων με 5 κορβέτες που σημαίνει έμφαση σε παράκτιες επιχειρήσεις (αν θεωρήσουμε ότι υπάρχουν κάποια επιχειρησιακά κριτήρια, πέρα από τα πολιτικά-επιχειρηματικά στην απόφαση του ΑΝΣ).
Η «προικοδότηση» του νέου ιδιοκτήτη των ΕΝΑΕ είναι κάτι παραπάνω από σαφής και μέχρι … παρεξηγήσεως. Μέσα σε έξι μήνες, ξαφνικά το Πολεμικό Ναυτικό αποφάσισε ότι … δεν μπορεί να ζήσει χωρίς κορβέτες και μάλιστα 5 τον αριθμό. Η ενίσχυση του Στόλου με 5 τέτοια σκάφη είναι σαφώς θετική εξέλιξη, αλλά όχι σε βάρος των κύριων σκαφών επιφανείας.
Οι κορβέτες, όπως έχει σημειώσει και η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ σε ανάλυση και έρευνα αγοράς που είχε δημοσιευθεί πριν από τρεις μήνες, είναι σκάφη που μπορούν ννα προσφέρουν πολλά σε ποικιλία αποστολών ( “sea policing”, Α/Α σημείου κλπ) αλλά πολύ λίγα σε ανθυποβρυχιακές αποστολές λόγω αδυναμίας τοποθέτησης ικανού σόναρ εξ αιτίας του μικρού εκτοπίσματος, αλλά και αδυναμία εκτέλεσης Α/Α αποστολών περιοχής.
Δεδομένου ότι το Π.Ν. κατ’ελάχιστον για να θεωρηθεί απόλυτα αξιόμαχο πρέπει να έχει 16 κύριες μονάδες (φρεγάτες) σε ενέργεια, η παρουσία 4-5 κορβετών μπορεί να θεωρηθεί ως μία «γέφυρα» μεταξύ των δυνατοτήτων των φρεγατών και των ΤΠΚ Super Vita, οι οποίες είναι γεγονός ότι με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, όπως και το σύνολο των TΠΚ δεν μπορούν να προσφέρουν το μέγιστο των επιχειρησικών τους δυνατοτήτων.
Το πρόβλημα των 12 φρεγατών γίνεται ακόμα πιο οξύ, αν σκεφθούμε ότι από το 2011 ή το πολύ το 2012 θα αρχίσουν να παίρνουν θέση στις δεξαμενές των ΕΝΑΕ οι MEKO-200HN. Που σημαίνει σε μόνιμη βάση για χρονική διάρκεια έξι ετών (18 μήνες κατά μέσο όρο θα διαρκέσουν οι εργασίες σε κάθε ένα από τα τέσσερα σκάφη) -1 κύριο σκάφος! Εκτός των άλλων που έχουν ακινητοποιηθεί λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.
Όλα αυτά βέβεια υπό την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσε η συμφωνία για τα ΕΝΑΕ. Αν έχουμε τυχόν πισωγυρίσματα και ναυαγήσει η λύση της ADM – η οποία ούτως ή άλλως σχοινοβατεί για μία σειρά λόγων – οπότε εκλείψει και η ανάγκη «προικοδότησης» των ΕΝΑΕ, μπορεί να δούμε τις κορβέτες να «βυθίζονται» αύτανδρες και τις φρεγάτες να ξαναγίνονται έξι ή το χειρότερο σενάριο για το Π.Ν., να μένουν τέσσερις οι φρεγάτες και να χάνονται ή να μειώνονται οι κορβέτες.
Για την ώρα με τη νέα δομή, τις απώλειες τις καταγράφουν οι Γάλλοι της DCNS (έστω και αν εμμέσως πλην σαφώς επιβεβαιώθηκε η απόφαση για τις FREMM) και τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Σε ότι αφορά τα υποβρύχια, τα έξι Type 214, το «ΩΚΕΑΝΟΣ» (αν όλα πάνε καλά στις δοκιμές…) και ένα από τα παλαιότερα 209/1100 θα αποτελέσουν την υποβρύχια δύναμη της χώρας. Αυτό λέγεται «αμυντική πολιτική και δομή δυνάμεων Made in Greece”…
Πάντως ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το παιχνίδι που γίνεται στη Νέα Δομή Δυνάμεων με την Π.Α.: Η μείωση κατά 10% του στόλου των μαχητικών από 300 σε 270 δεν πρέπει να αποκλειστεί!
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr