Σε συνεδρίασή του σήμερα το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο ενέκρινε τις τελικές προδιαγραφές για τις φρεγάτες FREMM αποφασίζοντας για αρκετές σημαντικές αλλαγές στην τελική διαμόρφωση του οπλισμού και του προωστικού συστήματος του σκάφους. Η κατάληξη είναι ένα σκάφος πιο απλό στην πρόωση με στόχο την αύξηση της αξιοπιστίας και την ευκολότερη συντήρηση και με βασικό οπλισμό (πυροβόλα) προσανατολισμένο στην Α/Α άμυνα (“παίζεται” ακόμα η τοποθέτηση 127/64 της πλώρης) και στην αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών και όχι στον αγώνα επιφανείας-επιφανείας.

Οι βασικές αποφάσεις του ΑΝΣ που τροποποιούν τις αρχικές κατευθύνσεις είναι οι εξής:

-Το πυροβόλο Oto Melara 127/64 Lightweight (LW) υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να μην τοποθετηθεί για λόγους οικονομίας. Αν συμβεί αυτό θα τοποθετηθεί στην θέση του το μικρότερο Oto Melara 76/62 Super Rapid. Από το Π.Ν. γίνεται προσπάθεια να διατηρηθεί το όπλο 127/64. Το ιταλικό ναυτικό πυροβόλο των 127 χλστ,  Oto Melara 127/64 Lightweight (LW), αποτελεί μία από τις πλέον σύγχρονες προτάσεις στον τομέα αυτό από μία εταιρεία με μεγάλη πείρα στην σχεδίαση και κατασκευή ναυτικών πυροβόλων. Το συνολικό βάρος του πυροβόλου είναι 22 τόνοι και μπορεί να πετύχει μέγιστο δραστικό βεληνεκές 30 χλμ. 

Το πυροβόλο μπορεί να παράσχει πυρά ναυτικής υποστήριξης και δευτερευόντως αντιαεροπορικής άμυνας. Χάρις στην σπονδυλωτό αυτόματο μηχανισμό τροφοδοσίας πυρομαχικών, το πυροβόλο μπορεί να αξιοποιήσει τέσσερεις διαφορετικούς τύπους πυρομαχικών, ενώ είναι δυνατή η τροφοδοσία του κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης βολών.

Στο χώρο αποθήκευσης των πυρομαχικών μπορούν να αποθηκευτούν και να είναι έτοιμα για βολή μέχρι και 56 βλήματα τοποθετημένα σε τέσσερεις διαφορετικές δεσμίδες των 14 βλημάτων έκαστη,  ενώ η ταχυβολία του πυροβόλου φτάνει τα 40 βλήματα το λεπτό.

Επιπρόσθετα το πυροβόλο μπορεί να βάλει το νέο βλήμα μεγάλου βεληνεκούς Volcano το οποίο μπορεί να πλήξει το στόχο σε απόσταση 70 χλμ. (βασικά προορίζεται για προσβολή χερσαίων στόχων). Πρόσφατα το γερμανικό Ναυτικό υπέγραψε συμβόλαιο για την απόκτηση 5 πυροβόλων Oto Melara 127/64 Lightweight (LW), συνολικής αξίας 70 εκατ. ευρώ.   

Γίνεται αντιληπτό ότι με 15 εκατ. ευρώ η μονάδα, θα ήταν το πρώτο “θύμα” σε μία απόφαση μείωσης του συνολικού κόστους. Δεν μπορούμε να πούμε ότι η FREMM θα απωλέσει κρίσιμο παράγοντα ισχύος, αφού η τοποθέτηση του 127/64 ήταν μάλλον “πολυτέλεια”: Πόσες φορές στην επιχειρησιακή ζωή του ένα σκάφος θα χρειαστεί να βάλλει κατά στόχων χερσαίων ή θαλασσίων που να είναι εκτός “προδιαγραφών” του 76/62 ή του Exocet MM-40 Block III; 

Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές του Π.Ν. θα γίνει προσπάθεια να βρεθεί χρηματοδότηση και τελικά να εγκατασταθεί το 127/64. “Δεν είναι οριστική η απόφαση για το 127άρι. Ελπίζουμε ότι τελικά θα καταφέρουμε να το εγκαταστήσουμε” σημείωνε ανώτατη πηγή του ΓΕΝ η οποία χαρακτήριζε το όπλο σημαντικό σε αποστολές ναυτικού βομβαρδισμού χερσαίων στόχων.

Αν τελικά δεν εγκατασταθεί θα το αντικαταστήσει το πιο δημοφιλές  πυροβόλο της εταιρείας είναι το Oto Melara 76/62 Super Rapid. Το βάρος του πυροβόλου είναι 7,6 τόνους χωρίς πυρομαχικά και 8,5 τόνους με πλήρες φορτίο 85 πυρομαχικών.

Το πυροβόλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί πρωτίστως για την αντιαεροπορική άμυνα του πλοίου και δευτερεύοντος για την παροχή πυρών ναυτικής υποστήριξης. Η ταχυβολία του φτάνει τα 120 βλήματα το λεπτό αν και σε δοκιμές έχει επιτευχθεί ρυθμός βολής 139 βλημάτων το λεπτό και η μέγιστη εμβέλεια που μπορεί να επιτύχει φτάνει τα 20 χλμ.

-Δεν θα τοποθετηθεί το πρυμναίο πυροβόλο Oto Melara 76/62 Super Rapid Strales το οποίο προοριζόταν για αντιπυραυλική άμυνα. Στην θέση του θα τοποθετηθεί για ρόλους εγγύς αντιπυραυλικής άμυνας το Μillennnium της Oerlikon Contraves (μάλλον δύο συστήματα ένα στην πλώρη και ένα στην πρύμνη), το οποίο ήταν και η πιο ορθολογική επιλογή, όπως ανέλυσε η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ στο τ.190

-Επιλέχθηκε τελικά η στάνταρντ έκδοση προωστικού συστήματος CODLOG που χρησιμοποιούν οι Γάλλοι στα δικά τους σκάφη και όχι η CODLAG που θα έδινε στη FREMM ταχύτητα ελαφρά υψηλότερη των 27 κόμβων (περίπου δύο κόμβους υψηλότερη ταχύτητα, δηλαδή περί τους 28,7 κόμβους). Η μία μέθοδος πρόωσης από την άλλη έχει τις εξής διαφορές: Στην δεύτερη περίπτωση ο ντιζελοκινητήρας εξακολουθούσε και μετά την έναρξη λειτουργίας των αεριοστροβίλων να δίνει ηλεκτρική ενέργεια (εξ ου και τον “L” από το Εlectric), ενώ στην πρώτη περίπτωση απέχει ο ντιζελοκινητήρας με την έναρξη της λειτουργίας των τουρμπινών.

Το σύστημα πρόωσης CODLOG (Combined Diesel Electric or Gas Turbine) αποτελείται από  2 αεριοστρόβιλους GE/Avio LM-2500+ G4 (με απόδοση 32MW έκαστος) και 4 κινητήρες ντίζελ/ηλεκτρομηχανές MTU Series 4000 2200kW. Η  ταχύτητα με τους 4 ντιζελοκινητήρεςς φτάνει μέχρι και τους 16 κόμβους ενώ μαζί με τους αεριοστροβίλους η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου φτάνει τους 27 κόμβους.

Ο συνδυασμός αυτός είναι πιο απλός στη χρήση διότι δεν περιλαμβάνει το συγκρότημα μείωσης των στροφών που αρκετές φορές αποδεικνύεται ως η αδυναμία του συνδυασμού CODLAG (Combined Diesel Electric And Gas Turbine). Το τελευταίο έχει μεγάλες απαιτήσεις συντήρησης και είναι επίφοβο σε αβαρίες 

-Επιλέχθηκε προπέλα σταθερού βήματος και όχι μεταβλητού. Σε συνδυασμό με το σύστημα CODLOG που επιλέχθηκε υπάρχει απώλεια ευελιξίας, αλλά πολύ χαμηλότερη ηχητική υπογραφή και υψηλότερη αξιοπιστία.

Κατά τα λοιπά, αυτά που έχει ήδη γράψει πρώτο το defencenet.gr για τον οπλισμό του σκάφους θα ισχύσουν απόλυτα (SCALP Naval και Exocet ΜΜ-40 ΒLock III για χερσαίους στόχους και στόχους επιφανείας και ASTER 30 συν MICA VL στα δύο στρώματα της Α/Α άμυνας).

Γενικά οι αποφάσεις είναι ορθολογικές και πιο οικονομικές. Όλες οι τελικές λύσεις είναι σημαντικά οικονομικότερες από τις αρχικές, ενώ η τοποθέτηση του Millennium θα βάλει το Π.Ν. σε άλλη εποχή σε ότι αφορά τις αντιπυραυλικές δυνατότητες: Είναι το μοναδικό που ο κατασκευαστής του εγγυάται αναχαίτιση υπερηχητικών αντιπλοϊκών βλημάτων!

Σε ότι αφορά την γενικότερη χρηματοδότηση του προγράμματος επιβεβαιώθηκε η δέσμευση του ποσού (περί τα 3,5 δισ. ευρώ δαπάνη σε διάστημα 12-15 χρόνων και για τα έξι σκάφη της κλάσης) και τονίστηκε ότι δεν επηρεάζεται η χρηματοδότηση του προγράμματος από αυτή των υποβρυχίων.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ