Συζήτηση για το οπλικό φορτίο των FREMM έχει ξεκινήσει μετά την παραίνεση της πολιτικής ηγεσίας (βασικά του Ε.Βενιζέλου) να υπάρξει η μεγιστη δυνατή μείωση του κόστους του όλου προγράμματος. Ενώ κάποιες πλευρές (βασικά ο πρέσβης Γ.Χρονόπουλος, που διαχειρίζεται από πλευράς πολιτικής ηγεσίας το πρόγραμμα) θέτουν ζήτημα ακόμα και αριθμού μονάδων θεωρώντας ότι πιθανόν θα πρέπει να αναθεωρηθεί η απόφαση για κατ’ευθείαν παραγγελία έξι σκαφών, αλλά να πάμε σε παραγγελία τριών ή τεσσάρων με οψιόν για άλλα τρία ή δύο σκάφη αντίστοιχα, η συζήτηση για την ώρα επικεντρώνεται στην μείωση του κόστους ανά μονάδα. Κατ’αυτό τον τρόπο έχει τεθεί η κατάργηση του πρυμναίου πυροβόλου των 127 χλστ και αντικατάστασή του με το στάνταρντ πυροβόλο των 76 χλστ. που φέρουν οι γαλλικές FREMM.

Επίσης, τοποθέτησηση προπέλας σταθερού βήματος, ενώ πλέον τίθεται και θέμα για τα Α/Α βλήματα MICA VL. Η τοποθέτηση των ASTER 15  αντί των ΜΙCA (οι πρώτοι φέρονται κανονικά στους κλωβούς της πλώρης μαζί με τα ASTER 30 και τα SCALP Naval), θεωρείται και από την DCNS πιο ορθολογική κίνηση, αλλά μέχρι στιγμής το Π.Ν. επέμενε στην τοποθέτηση σε ξεχωριστά σημεία εκτόξευσης ένθεν και ένθεν της πρύμνης σε παραλληλόγραμμη σειρά εκτοξευτών των βλημάτων MICA.

Και τα δύο βλήματα είναι κατασκευής MBDA οι επιδόσεις τους είναι σχεδόν ίδιες (ελαφρά καλύτερες του ASTER 15) και η τοποθέτηση των ASTER 15 θα μείωνε το κόστος κατά αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ αφού δεν θα χρειαστούν ειδικές εργασίες για την τροποποίηση του πρυμναίου τμήματος.

Βέβαια, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την μείωση το μεταφερόμενου αριθμού των ASTER 30, αφού πολλοί κλωβοί της πλώρης θα διατεθούν για την μεταφορά των ASTER 15. Πάντως οι Βρετανοί που έχουν εγκαταστήσει στις καινούριες φρεγάτες τους αυτό τον συνδυασμό, δηλώνουν “ενθουσιασμένοι”.

Από την άλλη πλευρά το γεγονός ότι η Π.Α. χρησιμοποιεί και αυτή MICA δεν έχει να κάνει με θέματα ομοιοτυπίας, αφού οι γραμμές συντήρησης ήταν και είναι διαφορετικές.  Την μεθεπόμενη Δευτέρα 15 Νοεμβρίου ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου επισκέπτεται το Παρίσι, όπου κορυγαίο θέμα στην ατζέντα των συνομιλιών του με τον Νικολά Σαρκοζί θα είναι το πρόγραμμα των FREMM.

Όσο για τον αριθμό των μονάδων η Γαλλία θεωρεί ότι οι σκέψεις αυτές κατευθύνονται από ανταγωνιστές τους και αυτοί που τις εκφράζουν εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους, αφού υπάρχει συγκεκριμένη δέσμευση η οποία αν αναιρεθεί θα έχει και τις ανάλογες διακρατικές επιπτώσεις.

 Άλλωστε μόνο όσοι αγνοούν διαθεσιμότητες και ηλικία μονάδων ηθελημένα ή από απλή άγνοια, θέτουν τέτοια ζητήματα. Το 2020, όταν θα ολοκληρώνεται η ναυπήγηση της δεύτερης FREMM (αν θεωρήσουμε ότι για να καταστεί επιοχειρησιακό το πρώτο σκάφος της κλάσης  απαιτούνται έξι χρόνια και από εκεί και πέρα η επιχειρησιακή ετοιμότητα για κάθε επόμενο θα έρχεται το τέταρτο ή πέμπτο έτος από την έναρξη ναυπήγησης) ζήτημα είναι αν δύο από τις φρεγα΄τες κλάσης “S” θα είναι αξιόπλοες!

Πάντως στο Π.Ν. είναι εντυπωσιασμένοι από τα στοιχεία που έχουν απελευθερώσει μέχρι στιγμής οι Γάλλοι για την μείωση του ίχνους από την εφαρμογή σχεδίασμού τεχνικών χαμηλής υπογραφής στα ραντάρ εντοπισμού. Όπως δήλωνε ένας αξιωματικός του Π.Ν. “Είναι απίστευτο, αλλά το σκάφος δίνει υπογραφή καϊκιού στο ραντάρ”! 

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ