Τώρα που διαφαίνεται μία λύση στον ορίζοντα για την παραλαβή των 3 υποβρυχίων Type 214 από το Πολεμικό Ναυτικό και την αποπεράτωσή τους, καθώς και τυο υποβρυχίου Type 209/1200 S118 ΩΚΕΑΝΟΣ, αξίζει να κάνουμε μια ανασκόπηση στο όλο πρόγραμμα.

Το οποίο πρόγραμμα έχει σημαδέψει όχι μόνο το ΠΝ, αλλά και ολόκληρη την ελληνική πολιτική ζωή με ένα τρομακτικό σκάνδαλο διαφθοράς το οποίο οδήγησε στην φυλακή την ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που τα είχε παραγγείλει και είχε υπογράψει τις σκανδαλώδεις συμβάσεις “Αρχιμήδης” για τα Type 214 και Neptune II για το πρόγραμμα φιάσκο.

Τον Σεπτέμβριο του 2006, λοιπόν, το πόρισμα της επιτροπής του ΠΝ για το υποβρύχιο πέφτει σαν βόμβα: Το πρώτο υποβρύχιο παρουσιάζει προβλήματα κατασκευαστικής φύσεως, τόσο σημαντικά που είναι αδύνατη η παραλαβή τους.

Συγκεκριμένα το υποβρύχιο S120 “ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ” παρουσίαζε (κατ’ελάχιστον…) τα παρακάτω προβλήματα:

-Πρόβλημα ευστάθειας στην επιφάνεια με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα (συνθήκες που απαντώνται συνήθως στον Ατλαντικό ωκεανό), όπου το υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Παράλληλα, παρατηρήθηκε γενικό πρόβλημα αυξημένης διατοίχισης

-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS – Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar)

-Θόρυβος στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου

-Προβληματική λειτουργία ορισμένων ειδικών φίλτρων του αναερόβιου συστήματος πρόωσης, με αρνητικές επιπτώσεις στην παρατηρησιμότητα του υποβρυχίου και στην διάρκεια ζωής των κυλίνδρων μεταλλικού υδριδίου.

Κοινώς: Το πρόγραμμα κινδύνευε άμεσα με αποτυχία…

Τον Φεβρουάριο του 2007 οι επόμενες δοκιμές του υποβρυχίου «Παπανικολής» δεν παρουσίασαν σημαντικές βελτιώσεις. Στο ενδιάμεσο τα ναυπηγεία HDW τοποθέτησαν κατακόρυφες διαμήκεις φρακτές στο εσωτερικό του ελεύθερα κατακλυζόμενου περιβλήματος (casing) για να κατακερματίζεται η ελεύθερη επιφάνεια. Δευτερεύουσες παρεμβάσεις ήταν η διεύρυνση των σχισμών αποστράγγισης του περιβλήματος και η τοποθέτηση υδραυλικών βαλβίδων στις οπές θαλασσέρματος, για να αποτρέπονται οι ελεύθερες επιφάνειες στις σχετικές δεξαμενές.

Βασικά “ξεκοιλιάστηκε” ένα ολοκαίνουριο υποβρύχιο… Το Πολεμικό Ναυτικό αρνείται και πάλι να το παραλάβει.

Τον Ιανουάριο του 2008 ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ε.Μεϊμαράκης ανακοινώνει ότι ανατέθηκε η γνωμάτευση της κατάστασης στην οποία βρίσκεται το υποβρύχιο  στο Γερμανικό Ναυτικό και την BWB (γερμανική υπηρεσία εξοπλισμών).

Το μεταξύ το υποβρύχιο κοβόταν και το ξανακολούσαν από την αρχή με προσθαφαίρεση διάφορων συστημάτων: Καταργήθηκε η δεξαμενή ψύξης καυσαερίων βάρους 5 τόνων, η οποία βρισκόταν στον οχετό εξαγωγής καυσαερίων της υπερκατασκευής. Η δεξαμενή αυτή αντικαταστάθηκε από οχετό εξαγωγής καυσαερίων διπλού τοιχώματος, με κυκλοφορία ύδατος ενδιάμεσα για ψύξη.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ε.Μεϊμαράκης δηλώνει ότι … τοποθετήθηκαν πτερύγια (πέρα από τους απατεώνες Γερμανούς, τους “λαδιάρηδες” Έλληνες πολιτικούς και το συνονθύλευμα λαμογιών (και δημοσιογράφων, μεταξύ τους…) επιχειρηματιών κλπ. υπήρχε και η κατηγορία των άσχετων και επικίνδυνων πολιτικών…

Μεταξύ Ιουνίου και Σεπτεμβρίου του 2008 διεξάγονται θαλάσσιες δοκιμές υπό την επίβλεψη του γερμανικού Ομοσπονδιακού Γραφείου Στρατιωτικής Τεχνολογίας και Προμηθειών (BWB) και με παρατηρητές αξιωματικούς του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, στα ανοικτά της Νορβηγίας.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, με ύψος κυμάτων 3 μέτρα το υποβρύχιο παρουσίασε μέγιστες κλίσεις διατοίχισης επιφανείας 18° με 19 μοίρες και το ακουστικό ίχνος πιθανότατα θα παρουσιάσει μία απόκλιση μέχρι και 5%.

Οι Γερμανοί της BWB λένε ότι “Ολα καλά” αλλά δεν είναι έτσι, φυσικά. Το πρόγραμμα ελέγχων και δοκιμών ολοκληρώνεται στις 28 Σεπτεμβρίου 2008, για να ακολουθήσει σχετική αναφορά της BWB και του Γερμανικού Ναυτικού, η οποία υποβάλλεται με επιστολή στο ΠΝ στις 20 Οκτωβρίου 2008. 

Το 2010 η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου με υπουργό Εθνικής Άμυνας τον Ευάγγελο Βενιζέλο και αφού έχουν “σπρώξει” στον Ισκαντάρ Σάφα τα ΕΝΑΕ και ξακινάνε νέες μπίζνες, παραλαμβανει το υποβρύχιο όπως το δίνουν οι Γερμανοί:

Τον Δεκέμβριο φτάνει το υποβρύχιο στην Ελλάδα, αλλά το … πάρτι που ετοιμάζει ο Γ.Παπανδρέου και ο Ε.Βενιζέλος, το χαλάει το defencenet.gr που αποκαλύπτει ότι το υποβρύχιο … “ξεφλούδισε” κατά την διαδρομή του από την Γερμανία στην Ελλάδα:

Σε μια ανακοίνωση που εκδίδει το ΓΕΝ, αλλά έχει συντάξει ο ίδιος ο Ε.Βενιζέλος αναφέρεται συγκεκριμένα: “Το υποβρύχιο «Παπανικολής» προσορμίστηκε σύμφωνα με το πρόγραμμα χθες, ώρα 21:00, στα ναυπηγεία ΕΝΑΕ (Σκαραμαγκάς) προκειμένου να αντικατασταθεί μικρό τμήμα επικαλυπτικής λαμαρίνας που αποκολλήθηκε από τον πυργίσκο του υποβρυχίου λόγω εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών στη Βόρεια Θάλασσα και στο Βισκαϊκό Κόλπο (άνεμοι 8-9 Μποφόρ και ύψος κύματος μεγαλύτερο των έξι μέτρων). Το έλασσον αυτό συμβάν είναι απολύτως φυσιολογικό για τέτοιες καιρικές συνθήκες και δεν έχει καμία σχέση με την επιχειρησιακή λειτουργία του πλοίου που δοκιμάστηκε και επιβεβαιώθηκε με τον πιο απαιτητικό τρόπο.”

Ας ελπίσουμε ότι εφεξής όλα θα πάνε, αν όχι καλά (δεν γίνεται ορισμένα πράγματα να αποκατασταθούν), τουλάχιστον καλύτερα…

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ