ΝΕΟ ΑΔΙΕΞΟΔΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ΤΟΥ “ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ”
Σε αδιέξοδο κατέληξαν και οι νέες δοκιμές του υποβρυχίου Τype 214, τύπου "Παπανικολής", στη Βόρειο Θάλασσα που ξεκίνησαν τα μέσα του περασμένου μήνα και ολοκληρώθηκαν προ δέκα ημερών περίπου, όπως αναφέρουν αποκλειστικές πληροφορίες του Defencenet.gr, από απόλυτα έγκυρες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Σε αδιέξοδο κατέληξαν και οι νέες δοκιμές του υποβρυχίου Τype 214, τύπου “Παπανικολής”, στη Βόρειο Θάλασσα που ξεκίνησαν τα μέσα του περασμένου μήνα και ολοκληρώθηκαν προ δέκα ημερών περίπου, όπως αναφέρουν αποκλειστικές πληροφορίες του Defencenet.gr, από απόλυτα έγκυρες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Σύμφωνα με τις πηγές αυτές, οι δοκιμές κατέδειξαν ότι τα βασικότερα προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται και οι δύο πλευρές, Thyssen και υπουργείο Εθνικής Αμυνας, πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να καταλήξουν εύκολα σε μία λύση για την παραλαβή του υποβρυχίου. Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ), έχει σαφή θέση ότι δεν πρόκειται να παραλάβει το υποβρύχιο, αν δεν λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τα οποία δεν έχουν λυθεί. Αλλωστε θα ήταν αρκετά παράδοξο σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να έχουν λυθεί προβλήματα, που είναι σαφές ότι οφείλονται σε προβληματική σχεδίαση και χρειάζονται μείζονες επεμβάσεις.
Οπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, το πρόβλημα της ασταθούς πλεύσης, όχι απλώς εξακολουθεί να υφίσταται, αλλά στην προσπάθειά να επιλυθεί, δημιουργήθηκε νέο πρόβλημα: τώρα, το υποβρύχιο εμφανίζεται…υπέρβαρο-προφανώς λόγω του έρματος που χρησιμοποιήθηκε! Και φυσικά αυτό αντανακλά στις επιδόσεις του αλλά και στο λειτουργικό κόστος (σε ότι αφορά τα καύσιμα) καθόλη τη διάρκεια της επιχειρησιακής του ζωής. Προβλήματα αντιμετωπίζει ακόμα το σύστημα μάχης ISUS, σε ότι αφορά την ολοκλήρωση του, ενώ και ορισμένα άλλα προβλήματα ακόμα δεν έχουν επιλυθεί. Το σημαντικότερο είναι η εκτίμηση ότι για να λυθεί το πρόβλημα της ευστάθειας, το υποβρύχιο θα πρέπει να…κοπεί (!) για να αποκατασταθεί το σχεδιαστικό σφάλμα και μετά να επανακολληθεί, με ότι αυτό συνεπάγεται στην μαχητική του ικανότητα.
Η μητρική Thyssen Marine-η οποία “φορτώθηκε” το πρόβλημα από την HDW-έχει ενημερώσει το Δ.Σ. θυγατρικής της στην Ελλάδα, “Ελληνικά Ναυπηγεία”, στο Σκαραμαγκά, ότι αν δεν επιλυθεί το πρόβλημα της παραλαβής εντός των αμέσως προσεχών εβδομάδων, θα λάβει “αποφασιστικά μέτρα”, σε επίπεδο διοίκησης των Ναυπηγείων. Χαρακτηριστικό του δυσμενούς κλίματος που υπάρχει στα ανώτερα κλιμάκια της Thyssen Marine, είναι η αναβολή την περασμένη Παρασκευή, εκδήλωσης σε κεντρικό ξενοδοχείο, όπου θα ανακοινωνόταν η επιστροφή της εταιρείας στην κερδοφορία. Χθες επισκέφθηκε τα “Ελληνικά Ναυπηγεία” καλεσμένος του Σωματείου Εργαζομένων, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής, βουλευτής της Ν.Δ., Πάνος Καμμένος και ενημερώθηκε από τους εργαζόμενους για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Σημειώνεται ότι και πάλι η διοίκηση των ναυπηγείων, έχει εγκρίνει πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για την μείωση του προσωπικού.
Το ιστορικό της υπόθεσης:
Στις 15 Φεβρουαρίου 2007 άρχισαν στη Γερμανία, παρουσία ειδικής επιτροπής του Πολεμικού Ναυτικού, οι δοκιμές θαλάσσης του πρώτου υποβρυχίου Type 214, του «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Σύμφωνα με τον προγραμματισμό το υποβρύχιο θα πραγματοποιούσε τον πρώτο δοκιμαστικό πλόα την ίδια ημέρα. Σκοπός των δοκιμών ήταν η εξακρίβωση στην πράξη της θεραπείας των διαφόρων προβλημάτων που είχαν εντοπιστεί στο υποβρύχιο, κατά τη διάρκεια προγενέστερου κύκλου δοκιμών. Σύμφωνα με πληροφορίες του defencenet.gr η 15η Φεβρουαρίου αφιερώθηκε σε ένα δοκιμαστικό πλόα όπου αξιολογήθηκε η γενική συμπεριφορά του υποβρυχίου. Την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2007, επρόκειτο να διεξαχθούν όλες εκείνες οι δοκιμές που απαιτούνταν ώστε να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα των όποιων διορθωτικών παρεμβάσεων του κατασκευαστή για κάθε ένα από τα προβλήματα που είχαν εντοπιστεί.
Όπως έχει ήδη αναφερθεί στο defencenet.gr αλλά και την “ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ”, τα κυριότερα προβλήματα που είχαν εντοπιστεί στο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» ήταν:
-Πρόβλημα ευστάθειας στην επιφάνεια υπό ορισμένες συνθήκες και συγκεκριμένα με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα, κυματισμός που συνήθως συναντάται στον Ατλαντικό, το υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Γενικά πάντως το υποβρύχιο παρουσιάζει αυξημένη διατοίχιση.
-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS, που οφείλονται στην ολοκλήρωση των υποσυστημάτων.
-Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar).
-Θόρυβο στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου. Το πρόβλημα σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού απαιτεί άμεση και ριζική αντιμετώπιση καθώς άπτεται της επιχειρησιακής λειτουργίας του υποβρυχίου.
-Προβληματική λειτουργία ορισμένων ειδικών φίλτρων του αναερόβιου συστήματος πρόωσης (AIP: Air Independent Propulsion) που διασφαλίζουν την καθαρότητα του υδρογόνου σε ποσοστό 99,999%. Αν αυτή δεν επιτευχθεί έστω και αν η απόκλιση είναι πολύ μικρή, αυξάνει η θερμοκρασία του νερού που αποβάλλεται από τις κυψέλες καυσίμου (PEM-FC), με ότι αυτό συνεπάγεται για την παρατηρησιμότητα και κατ’ επέκταση την επιβιωσιμότητα του υποβρυχίου. Επιπρόσθετα αυξάνεται η φθορά και απομειούται η διάρκεια ζωής των κυλίνδρων μεταλλικού υδριδίου.
Σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού μερικά από τα προβλήματα (και ιδιαίτερα τα σχετικά με την ολοκλήρωση ηλεκτρονικών συστημάτων) δεν είναι ασυνήθιστα για μία νέα σχεδίαση οποιουδήποτε τύπου, και παρουσιάζονται συχνά σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Το Πολεμικό Ναυτικό για τη μελέτη και αξιολόγηση των προβλημάτων συνέστησε ειδική επιτροπή διερεύνησης υπό τη Διοίκηση Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), η οποία εργάζεται παράλληλα με την επιτροπή παρακολούθησης της εξέλιξης της σύμβασης. Επισημαίνεται ότι ενώ η αρχική συμβατική ημερομηνία παραλαβής του υποβρυχίου ήταν η 30 Σεπτεμβρίου 2005, αυτή στη συνέχεια μετατοπίστηκε για τις 30 Σεπτεμβρίου 2006.