Ολοκληρώθηκε η επικαιροποίηση των κριτηρίων για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού. Όπως αναφέρουν ασφαλείς πηγές στο www.defencenet.gr, τα κριτήρια διακρίνονται για τον…

Ολοκληρώθηκε η επικαιροποίηση των κριτηρίων για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.

Όπως αναφέρουν ασφαλείς πηγές στο www.defencenet.gr, τα κριτήρια διακρίνονται για τον «ευρωπαϊκό» χαρακτήρα τους και για την αλλαγή της φιλοσοφίας επιχειρησιακής χρήσης των φρεγατών που μέχρι σήμερα διέπει το Π.Ν.

Έτσι πάμε σε σκάφη μεγαλύτερου εκτοπίσματος, σαφώς πολλαπλού ρόλου, αλλά με έμφαση στον αντιαεροπορικό αγώνα και με δυνατότητες προβολής στρατηγικής ισχύος που σημαίνει ότι στα κριτήρια περιελήφθη και η δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους βαθιά στην ενδοχώρα του αντιπάλου.

Αντίθετα φαίνεται ότι οι Αμερικανοί της Lockheed Martin MS2 που ενδιαφερόντουσαν να παίξουν ρόλο στον διαγωνισμό προσφέροντας εν είδει «μπαλαντέρ», χωρίς να κατεβάσουν κάποια προτεινόμενη πλατφόρμα, το σύστημα διαχείρισης μάχης κατά τα φαινόμενα είναι «εκτός».

Δύο είναι τα βασικά κριτήρια που μπορεί να μην περιελήφθησαν στα απαράβατα μεν, αλλά έστω και στα επιθυμητά κριτήρια, λόγω υψηλής βαθμολογίας, δημιουργούν πρόβλημα στην αμερικανική υποψηφιότητα και ενισχύουν τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό:

Το πρώτο κριτήριο αφορά το ραντάρ που θα φέρουν οι νέες φρεγάτες και ζητείται να είναι ενεργητικής διάταξης φάσης. Τα ευρωπαϊκά ναυτικά ραντάρ APAR (Active Phased Array Radar), EMPAR (European Multifunction Phased Array Radar) και Herakles των Thales Netherlands, Selex και Thales France αντίστοιχα είναι ακριβώς της κατηγορίας αυτής, ενώ η πρόταση της Lockheed Martin, δηλαδή το ραντάρ AN/SPY-1 στην έκδοση –F (ειδικά για σκάφης εκτοπίσματος φρεγάτας), είναι ραντάρ παθητικής διάταξης φάσης.

Σημειώνεται ότι όσον αφορά τις ευρωπαϊκές προτάσεις, το APAR έχει υιοθετηθεί στις κλάσεις LCF De Zeven Provinciën και F124 Sachsen του ολλανδικού και του γερμανικού Ναυτικού αντίστοιχα, το δε EMPAR θα εγκατασταθεί στις φρεγάτες αεράμυνας κλάσης Horizon του γαλλικού και ιταλικού Ναυτικού αντίστοιχα.

Το ραντάρ της Lockheed Martin από την άλλη πλευρά έχει επιλεγεί από τις ναυτικές δυνάμεις της Ν. Κορέας, της Ιαπωνίας, της Ισπανίας και της Νορβηγίας, ενώ πρόσφατα επιλέχθηκε και από την Αυστραλία.

Το δεύτερο κριτήριο είναι ότι περιλαμβάνεται πλέον και η δυνατότητα εξαπόλυσης από το σκάφος βλήματος επιφανείας-εδάφους με ακτίνα δράσης άνω των 800 χλμ.

Εδώ οι Αμερικανοί, απλώς δεν δέχονται την παραχώρηση βλημάτων πλεύσης (cruise) όπως ο RGM-109 Tomahawk στην Ελλάδα, ενώ οι Γάλλοι της DCNS, έχουν ήδη διακηρύξει ότι θα παράσχουν άδεια εξαγωγής στον SCALP Naval, του οποίου η ακτίνα προσεγγίζει τα 1000 χλμ!

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ