Έτος ορόσημο το 2009 για τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΠΝ
Στα μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού για τα οποία θα αρχίσουν οι διαδικασίες υλοποίησης εντός του τρέχοντος έτους, αλλά και στη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που ταλανίζουν παλαιότερα προγράμματα, αναφέρθηκε κατά τη συνάντηση του με τους εκπροσώπους των μέσων μαζικής ενημέρωσης του το βράδυ της Παρασκευής 9 Ιανουαρίου 2009, ο Α/ΓΕΝ αντιναύαρχος Γεώργιος Καραμαλίκης.
Στα μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού για τα οποία θα αρχίσουν οι διαδικασίες υλοποίησης εντός του τρέχοντος έτους, αλλά και στη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που ταλανίζουν παλαιότερα προγράμματα, αναφέρθηκε κατά τη συνάντηση του με τους εκπροσώπους των μέσων μαζικής ενημέρωσης του το βράδυ της Παρασκευής 9 Ιανουαρίου 2009, ο Α/ΓΕΝ αντιναύαρχος Γεώργιος Καραμαλίκης.
Τα προγράμματα αυτά είναι:
-Πρόσκτηση επιπλέον τριών (3) ναρκοθηρευτικών τύπου Osprey. Τα πλοία, που βρίσκονται σε πολύ κατάσταση, θα αποκτηθούν από τα αποθέματα του Αμερικανικού ναυτικού. Το θέμα πρόκειται να συζητηθεί κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του Α/ΓΕΝ στις ΗΠΑ, στις 16 Φεβρουαρίου 2009, όπου προσκλήθηκε από τον Αμερικανό ομόλογο του. Αμέσως μετά εκτιμάται ότι θα αρχίσουν οι σχετικές διαδικασίες παραχώρησης.
-Πρόσκτηση Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ). Επίκειται στο άμεσο μέλλον η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια πέντε ΑΦΝΣ προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ. Ο σχετικός φάκελος έχει προωθηθεί ήδη στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) για τα περαιτέρω. Όπως έχει ήδη αναφέρει η «Σ» σε διάφορα τεύχη της πιο πιθανές υποψηφιότητες εκτιμάται ότι θα είναι το ισπανικό EADS-CASA C-295 (με σύστημα αποστολής FITS επίσης της EADS-CASA), το ιταλικό Alenia ATR-72 (με σύστημα αποστολής AMASCOS της γαλλικής Thales), και το Embraer βραζιλιάνικο P99 (με σύστημα αποστολής της αμερικανικής L-3).
-Πρόγραμμα Νέων Φρεγατών. Αφορά την πρόσκτηση και τη ναυπήγηση στη χώρα συνολικά πέντε + μίας (ως δικαίωμα προαίρεσης) φρεγατών. Ο αρχικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 2,3 δις. Στο άμεσο μέλλον θα καθοριστεί ο τρόπος προμήθειας, αν δηλαδή το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί μέσω διακρατικής συμφωνίας ή διαγωνισμού. Το ΠΝ έχει ήδη ολοκληρώσει τις επιχειρησιακές και τεχνικές απαιτήσεις για τη νέα κύρια μονάδα επιφανείας, ενώ η ΓΔΑΕΕ πολύ σύντομα ολοκληρώνει την καταγραφή των δυνατοτήτων συμμετοχής της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας στο πρόγραμμα, ώστε το πρόγραμμα να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο.
-Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) φρεγατών MEKO-200HN. Την παρούσα περίοδο επιτροπή του ΓΕΝ ολοκληρώνει τη σχετική μελέτη για το περιεχόμενο και την έκταση του εκσυγχρονισμού. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ περίπου, και όπως εμφατικά τόνισε ο αντιναύαρχος Καραμαλίκης πρόθεση του ΓΕΝ είναι η όσο το δυνατόν ταχύτερη έναρξη του προγράμματος ώστε να το πρόγραμμα να είναι όντως ΕΜΖ στο μέσο της διάρκειας του επιχειρησιακού βίου των πλοίων.
-Πρόγραμμα Υποβρυχίων Type 214 «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Κατά την άποψη του ΠΝ το οποίο παρακολούθησε ατύπως τις δοκιμές του «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» που ακολούθησαν την πιστοποίηση του υποβρυχίου από την αρμόδια γερμανική κυβερνητική αρχή (BWB), τα προβλήματα κλίσης (ελάχιστη απαίτηση του ΠΝ να μην υπερβαίνει τις 25 μοίρες, όπως είναι η μέγιστη κλίση των «ΓΛΑΥΚΟΣ» και σαφέστατα μικρότερη των 30 μοιρών οπότε τίθεται θέμα διαρροής ηλεκτρολύτη από τους συσσωρευτές), λειτουργίας και ολοκλήρωσης του συστήματος μάχης ISUS, δονήσεων του περισκοπίου, διαρροών, ακουστικού ίχνους κ.λ.π., έχουν επιλυθεί ικανοποιητικά. Καθώς το περιεχόμενο των λύσεων που υιοθετήθηκαν δεν περιλαμβάνεται στη σύμβαση είναι αυτονόητο ότι απαιτείται τροποποίηση της που είναι αρμοδιότητα της ΓΔΑΕΕ. Πάντως ο Α/ΓΕΝ εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι σύντομα θα έχει ολοκληρωθεί η απαιτούμενη διαδικασία ώστε να αρχίσει η εφαρμογή των μετατροπών και στα τρία υπό ναυπήγηση από τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ) υπόλοιπα υποβρύχια του τύπου.
-Πρόγραμμα ΕΜΖ «Neptune II». Εντός του επομένου διμήνου το ΓΕΝ, που είναι και ο υπεύθυνος κατά τη νομοθεσία φορέας πρόκειται να καταβάλλει στα Ελληνικά Ναυπηγεία το ποσό των 108 εκατ. ευρώ, που αποτελούν αμοιβή δεδουλευμένων και παράλληλα να αποδεχθεί την πρόταση των ναυπηγείων για διακοπή του προγράμματος ΕΜΖ NEPTUNE II, για τα δύο από τα τρία υποβρύχια Type 209/1200 (για το πρώτο, το «ΩΚΕΑΝΟΣ», οι εργασίες βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο) και την αντικατάσταση τους με δύο νέας ναυπήγησης υποβρύχια Type 209AIP όπως αυτά που έχουν προμηθευτεί η Πορτογαλία και η Νότια Αφρική.
-Προμήθεια βαρέων τορπιλών. Την παρούσα περίοδο, γίνεται από αρμόδια επιτελική επιτροπή του ΓΕΝ η σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας-επιχειρησιακής αναγκαιότητας για την προμήθεια 70 τορπιλών βαρέος τύπου. Το ΠΝ προσανατολίζεται εξ αρχής στην αξιολόγηση να περιληφθούν ηλεκτρικής (όπως η γερμανική DM2A4 και η ιταλο-γαλλική Black Shark, για τις δύο τορπίλες υπάρχει σχετικό άρθρο στο τεύχος της «Σ» που θα κυκλοφορήσει στις 15 Ιανουαρίου 2009) και μη (όπως π.χ. η αμερικανική Mk. 48 ADCAP με καύσιμο OTTO) τορπίλες. Υποχρέωση του αναδόχου θα είναι η ολοκλήρωση των όπλων στα συστήματα μάχης των νέων υποβρυχίων του ΠΝ.
-Προμήθεια Πλοίου Διάσωσης Υποβρυχίων. Όπως ανέφερε ο Α/ΓΕΝ, το θέμα αποτελεί και για τον ίδιο υψηλής προτεραιότητας αφού η σταδιοδρομία του άρχισε και εξελίχθηκε στον υποβρυχιακό στόλο του ΠΝ. Σκοπός είναι η απόκτηση υποδομής διάσωσης υποβρυχίων στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας του ΝΑΤΟ όπου έχει ήδη υπογραφεί από τη χώρα μας σχετικό μνημόνιο κατανόησης (MOU). Το εν λόγω πλοίο θα πρέπει να διαθέτει κατάστρωμα τουλάχιστον 400 τετραγωνικών μέτρων για τη φιλοξενία, καθέλκυση και ανέλκυση του ειδικού οχήματος διάσωσης DSRV (Deep Sea Rescue Vehicle) που θα μεταφέρεται πλησίον του τόπου ατυχήματος αεροπορικώς. Η ανάγκη θα καλυφθεί με την κατάλληλη τροποποίηση του περιεχομένου στο ΕΜΠΑΕ προγράμματος προμήθειας δεύτερου πλοίου γενικής υποστήριξης ώστε να μπορεί να εκτελεί και αποστολές διάσωσης.
-ΠΤΜ ZUBR. Ο προγραμματισμός του ΓΕΝ προβλέπει την αποκατάσταση της πλήρους λειτουργικότητας τους. Την παρούσα περίοδο μόνο ένα πλοίο ταχείας μεταφοράς (ΠΤΜ) του τύπου είναι πλήρως λειτουργικό. Τον Μάιο 2009 εκτιμάται ότι θα αποκατασταθεί η πλήρης λειτουργικότητα του δεύτερου, και ενός ακόμη (του τρίτου) τον Νοέμβριο του 2009. Το τέταρτο θα αποσυρθεί και θα χρησιμοποιηθεί ως απόθεμα ανταλλακτικών.
-Προμήθεια ΤΠΚ Super Vita. Καταβλήθηκαν οι προκαταβολές και εξελίσσεται ομαλά το πρόγραμμα ναυπήγησης των ταχέων περιπολικών κρούσης (ΤΠΚ) υπ’ αριθμ. 6 και 7.
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr