Πότε αρχίζει η “κούρσα” για το Αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας
Αποκλειστικές πληροφορίες του defencenet.gr ρίχνουν φως στις νέες εξελίξεις όσον αφορά το πρόγραμμα απόκτησης του νέου Αεροσκάφους Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) από το Πολεμικό Ναυτικό. Το defencenet.gr αποκαλύπτει την ημερομηνία έναρξης της «κούρσας» για την απόκτηση ενός συστήματος στρατηγικής σημασίας για την προβολή των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο γενικότερα.
Αποκλειστικές πληροφορίες του defencenet.gr ρίχνουν φως στις νέες εξελίξεις όσον αφορά το πρόγραμμα απόκτησης του νέου Αεροσκάφους Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) από το Πολεμικό Ναυτικό. Το defencenet.gr αποκαλύπτει την ημερομηνία έναρξης της «κούρσας» για την απόκτηση ενός συστήματος στρατηγικής σημασίας για την προβολή των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο γενικότερα.
Αποκλειστικές πληροφορίες του defencenet.gr ρίχνουν φως στις νέες εξελίξεις όσον αφορά το πρόγραμμα απόκτησης του νέου Αεροσκάφους Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) από το Πολεμικό Ναυτικό. Το defencenet.gr αποκαλύπτει την ημερομηνία έναρξης της «κούρσας» για την απόκτηση ενός συστήματος στρατηγικής σημασίας για την προβολή των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο γενικότερα.
Πιο συγκεκριμένα, περί τις 20 Μαρτίου η ΓΔΑΕΕ (Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών) πρόκειται να ανακοινώσει την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια από το Πολεμικό Ναυτικό πέντε (5) ΑΦΝΣ.
Όπως το defencenet.gr, το COCKPIT και η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ έχουν κατά καιρούς αναφέρει ο σχετικός φάκελος για την απόκτηση του ΑΦΝΣ βρίσκεται στη ΓΔΑΕΕ για τα περαιτέρω εδώ και αρκετό καιρό. Επιπροσθέτως, οι πλέον πιθανές υποψηφιότητες για το πρόγραμμα αξίας 250 εκατομμυρίων ευρώ, εκτιμάται ότι θα είναι το ισπανικό EADS-CASA C-295 (με σύστημα αποστολής FITS επίσης της EADS-CASA), το ιταλικό Alenia ATR-72 (με σύστημα αποστολής AMASCOS της γαλλικής Thales), και το Embraer βραζιλιάνικο P99 (με σύστημα αποστολής της αμερικανικής L-3).
Η σκοπιμότητα απόκτησης των αεροσκαφών με τις συγκεκριμένες δυνατότητες και για τις συγκεκριμένες αποστολές είναι μείζονος στρατηγικής σημασίας.
Οι γεωπολιτικές βλέψεις της Αθήνας αλλά και η ιστορία του ελληνικού έθνους το έχουν συνδέσει άρρηκτα με την ανατολική Μεσόγειο ως σύνολο. Η Κύπρος για την Ελλάδα δεν ήταν ποτέ μακριά, και το Κρητικό και Λιβικό πέλαγος δεν ήταν κάτι ξεχωριστό από την πολιτική και πολιτιστική εστία των Ελλήνων. Εκτός όμως των «φυσικών» και πατροπαράδοτων «δεσμών» του ελληνισμού με την ανατολική Μεσόγειο οι σύγχρονες διεθνείς ανάγκες υπαγορεύουν την ανάγκη η χώρα μας να δηλώνει την παρουσία της στην ευρύτερη περιοχή. Έτσι, τα ελληνικά ΑΦΝΣ στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ αναλαμβάνουν μία μεγάλη γκάμα αποστολών οι οποίες αφορούν την ανάληψη επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Είναι λοιπόν προφανές πως η συγκεκριμένη αυτή υποχρέωση καθιστά σημαντικό κριτήριο το νέο αεροσκάφος του ΠΝ να είναι τουλάχιστον ανάλογης εμβέλειας με τον τύπο που θα αντικαταστήσει, το P-3B Orion. Υπενθυμίζεται πως το P-3B Οrion θεωρείται αεροσκάφος μακράς εμβέλειας και διαθέτει ικανότητα μεταφοράς οπλικού φορτίου, ανεξάρτητα με το ότι στην ελληνική περίπτωση δεν αξιοποιήθηκε αυτή η δυνατότητα.
H σημερινή κατάσταση ίσως έχει ξεπεράσει και την έννοια του οριακού ή επείγοντος. Από τα 5 συνολικά αεροσκάφη που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό για να ικανοποιήσει τις εθνικές και τις διεθνείς του υποχρεώσεις μόνο ένα κρίνεται επιχειρησιακό. Στο συγκεκριμένο αεροσκάφος οι διαθέσιμες ώρες πτήσεως που του απομένουν είναι λιγότερες από 200. Τα υπόλοιπα 4 βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για εργοστασιακή συντήρηση. Η … λεπτομέρεια είναι πως η συγκεκριμένη διαδικασία συνήθως διαρκεί 18 μήνες. Το θέμα λοιπόν δεν είναι οικονομικό αλλά επιχειρησιακό. Οι 18 αυτοί μήνες είναι ένα μεγάλο και μη-αποδεκτό από το Πολεμικό Ναυτικό, χρονικό διάστημα. Το Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς ΑΦΝΣ αφού όλα «μπήκαν» για την συντήρηση σχεδόν ταυτόχρονα, λόγω παλαιότητας. Ένας σημαντικός λοιπόν όρος για την κατακύρωση του διαγωνισμού σε μία εταιρεία είναι και η παράμετρος της παροχής «ενδιάμεσης λύσης» μέχρι να παραληφθούν τα νέα αεροσκάφη. Υπενθυμίζεται πως όχι πριν της παρέλευση το λιγότερο μίας τριετίας δεν πρόκειται να παραδοθεί από την ανάδοχο εταιρεία το συγκεκριμένο σύστημα.
Επιπροσθέτως ένα άλλο ζήτημα το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’ όψη είναι και το θέμα της Τουρκίας. Οι διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας είναι ανελαστικές. Οι επιχειρήσεις τις οποίες το ΝΑΤΟ έχει αναλάβει στην περιοχή μαζί με την κάθε είδους ειρηνευτική αποστολή, ειδικά στην περιοχή της Μέσης Ανατολής είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να ελεγχθεί από την Αθήνα. Οι επιχειρήσεις και περιπολίες κατά της τρομοκρατίας, του ελέγχου της λαθρομετανάστευσης, της παροχής έρευνας και διάσωσης, και της περιπολίας για την εφαρμογή αποφάσεων του ΟΗΕ είναι υποχρεώσεις ενός σύγχρονου κράτους το οποίο θέλει να λέγεται και να αναγνωρίζεται ως ένας παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή του. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να κατασταθεί σαφές πως στις διεθνείς σχέσεις πολλές διαδικασίες και ζητήματα έχουν την μορφή ενός «παιγνίου μηδενικού αθροίσματος» (zero-sum-game). Με άλλα λόγια ότι η χώρα μας δεν θα είναι σε θέση να επιτελέσει θα το αναλάβει κάποιος άλλος ο οποίος θα μπορεί να ανταποκριθεί στην συγκεκριμένη ανάγκη.
Για την Άγκυρα λοιπόν δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη ευκαιρία για να προωθήσει την ατζέντα της από το να αναλάβει μία υποχρέωση την οποία η Αθήνα αδυνατεί να φέρει σε πέρας. Αν κάποιος λάβει υπ’ όψη του πως δεν μιλάμε για την ανάληψη της επιχειρησιακής ευθύνης στο αεροδρόμιο της Καμπούλ ή του Σαράγιεβο αλλά το ζήτημα είναι ποιος θα παρέχει «προστασία» και επίβλεψη σε μεγάλες υδάτινες περιοχές όπως αυτές του Αιγαίου και ειδικά της ανατολικής Μεσογείου τότε γίνεται πασιφανές πως ίσως μεγαλύτερη αναγκαιότητα πριν την απόκτηση της νέας φρεγάτας ή των νέων μαχητικών είναι η είσοδος στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις των υλικών τα οποία καθημερινά και σε ειρηνική περίοδο «επιβεβαιώνουν» το ποιος είναι ο υπεύθυνος ποιος είναι «υπόλογος» σε μία περιοχή, άρα σε ποιον η περιοχή αυτή ουσιαστικά ανήκει. Με άλλα λόγια τα ΑΦΝΣ έχουν το πλεονέκτημα πως όσο κάποιος και να επενδύσει σε αυτά, η «απόσβεση» γίνεται καθημερινά και μάλιστα με τις «ευλογίες» της διεθνούς κοινότητας.
Η Ελλάδα λοιπόν για να μπορέσει να «παίξει» σε αυτό το zero-sum-game θα πρέπει να διαθέτει σύγχρονα ΑΦΝΣ τα οποία θα είναι ικανά να ολοκληρώσουν αποστολές κατά την διάρκεια μίας περιοδου, ειρήνης, κρίσεως ή πολέμου σε μία περιοχή η οποία ορίζεται από τις δύο ακτές του Αρχιπελάγους αλλά και από την Κύπρο μέχρι ουσιαστικά τα στενά του Οτράντο.
Λαμβάνοντας όλα τα παραπάνω υπόψη και συνυπολογίζοντας την επικείμενη τουρκική προσπάθεια αλλάγής του status quo (βλέπε άσκηση «Ηγεμών») το defencenet.gr δεν μπορεί παρά να ελπίζει πως η πρόθεση της ΓΔΑΕΕ να «τρέξει» το συγκεκριμένο πρόγραμμα τελικά δεν θα αποδειχθεί «έπεα πτερόεντα» (λόγια του αέρα) όπως συνέβη με την αντίστοιχη διακήρυξη λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων (η οποία φαίνεται πως έπεσε και αυτή θύμα των «Δεκεμβριανών»).
Τμήμα αναλύσεων www.defencenet.gr