Τα ρωσικά παγοθραυστικά νέας γενιάς Ένας σύγχρονος τομέας επιστημονικής έρευνας που αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια είναι η μελέτη της υφαλοκρηπίδας στον Αρκτικό Ωκεανό αναφέρει το Itar Tass.

Κρίνοντας από το τεράστιο μέγεθος του ρωσικού προγράμματος ναυπήγησης παγοθραυστικών, μέχρι το 2017, φαίνεται πως η Αρκτική πρόκειται ν’ αποκτήσει νέο «αφεντικό».

Τον Νοέμβριο του 2013, θα ναυπηγηθεί στην Αγία Πετρούπολη, το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό παγοθραυστικό στον κόσμο, όπως προβλέπεται από το σχετικό συμβόλαιο μεταξύ της ομοσπονδιακής-κρατικής επιχείρησης «Atomflot» και των ναυπηγείων «Baltiysky Zavod JSC».

 Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα του νέου παγοθραυστικού είναι η δυνατότητά του να πλέει σε ρηχά, αλλά και σε βαθιά νερά. Παρά το τεράστιο μέγεθός του, πάνω από 170 μέτρα μήκος και 34 πλάτος, θα είναι σε θέση να οδηγεί τα πλοία, το ίδιο αποτελεσματικά στις εκβολές των ποταμών της Σιβηρίας, όπως και κατά μήκος της βόρειας θαλάσσιας οδού. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Φωνή της Ρωσίας» ο αναπληρωτής διευθυντής της εταιρείας «Atomflot», Κονσταντίν Κνιαζέβσκι, αναφέρει ότι αυτές οι δυνατότητες προβλέπονται στο σχεδιασμό του νέου παγοθραυστικού.

 Η εταιρεία «JSC Vyborg Shipyard», είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυπηγο-κατασκευαστικές επιχειρήσεις της βορειοδυτικής Ρωσίας. Τα ναυπηγεία ιδρύθηκαν το 1948 για πλοία εμπορικού στόλου ενώ κατασκευάζουν επίσης πλατφόρμες για υπεράκτιες γεωτρήσεις. Από το 2012, η εταιρεία αποτελεί μέρος της United Shipbuilding Corporation (USC), της κρατικής ένωσης ναυπηγο-κατασκευαστικών εταιρειών της Ρωσίας.

«Σήμερα, έχουμε σε λειτουργία δύο παγοθραυστικά μικρού βυθίσματος, για πλόες σε ρηχά νερά, το «Taimir» και το «Vaygach». Στον στόλο ανήκουν επίσης και τα μεγάλου βυθίσματος σκάφη που πλέουν στη βόρεια θαλάσσια οδό, στις ανοικτές περιοχές των θαλασσών. Αυτά είναι παγοθραυστικά δύο αντιδραστήρων, της κλάσης «Arktika».

Τα συγκεκριμένα παγοθραυστικά έχουν βύθισμα μέχρι και 11 μέτρα. Η ευελιξία του νέου πλοίου έγκειται στο ότι θα μπορεί να λειτουργήσει το ίδιο αποτελεσματικά στα ρηχά αλλά και σε βαθιά θάλασσα. Το νέο παγοθραυστικό, μπορεί να μεταβάλλει το βύθισμα του μέσα σε ευρεία όρια, λόγω της ύπαρξης δεξαμενής υγρού έρματος».

 Επίσης, το ρωσικό παγοθραυστικό «universal» έχει εξοπλιστεί με τον νέο αντιδραστήρα «RITM-200» που αυξάνει σημαντικά την ασφάλεια του πλοίου, σύμφωνα με τον πυρηνικό επιστήμονα, Ίγκορ Οστρετσόφ.

«Στην πραγματικότητα, η Ρωσία μονοπωλεί τον τομέα των πυρηνικών συστημάτων στις μεταφορές» λέει ο Οστρετσόφ, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «οι εγκαταστάσεις αυτές βελτιώνονται συνεχώς, χρησιμοποιούνται προηγμένες τεχνολογίες και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το σύστημα του αντιδραστήρα σ’ αυτό το παγοθραυστικό, θα έχει τα υψηλότερα ποσοστά ασφαλείας από οποιονδήποτε άλλο αντιδραστήρα έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν

Η κύρια αποστολή του παγοθραυστικού είναι η συνοδεία μεγάλων πλοίων στη βόρεια θαλάσσια διαδρομή. Επιπλέον, το πλοίο θα συμμετέχει σε επιχειρήσεις διάσωσης στην λεκάνη της Αρκτικής, διασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία των εγκαταστάσεων εξόρυξης πετρελαίου. Αλλά, σύμφωνα με τον καθηγητή Οστρετσόφ, υπάρχει και μια άλλη σημαντική αποστολή.

Η εταιρεία «Arctech Helsinki Shipyard» ειδικεύεται στην κατασκευή παγοθραυστικών και πλοίων ειδικού προορισμού. Η εταιρεία είναι μια κοινή επιχείρηση της φινλανδικής STX Finland Oy και της ρώσικης USC. Η συμφωνία για τη δημιουργία της κοινοπραξίας υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2010.

«Ένας σύγχρονος τομέας επιστημονικής έρευνας που αναπτύσσεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια είναι η μελέτη της υφαλοκρηπίδας στον Αρκτικό Ωκεανό. Κι ένας από τους κύριους στόχους της έρευνας είναι να αποδειχθεί ότι η Ρωσία έχει κυριαρχικά δικαιώματα προτεραιότητας στο υπέδαφος του βόρειου παγωμένου ωκεανού. Το ζήτημα αυτό αποτελεί ένα επιστημονικό, αλλά και ένα πρακτικό πρόβλημα».

Η Ρωσία, δείχνει ενδιαφέρον για τη συμμετοχή και ξένων εταιρειών στο project. Έτσι, στα τέλη Δεκεμβρίου, υπογράφτηκε σύμβαση μεταξύ της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Θαλάσσιων και Ποτάμιων Μεταφορών της Ρωσίας και της φινλανδικής εταιρείας «Arctech Helsinki Shipyard» για την κατασκευή ενός παγοθραυστικού, 21900M.

Οι Φιλανδοί, θα σχεδιάσουν και θα κατασκευάζουν τμήματα του σκάφους, θα τοποθετήσουν και θα ρυθμίσουν τον εξοπλισμό, θα καθελκύσουν το πλοίο και μετά τους δοκιμαστικούς πλόες θα το παραδώσουν στον πελάτη.

«Αυτή η παραγγελία, θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των ναυπηγείων «Vyborg Shipyard» και «Arctech Helsinki Shipyard» και θα αναδείξει τις δυνατότητες των δύο ναυπηγείων στην κατασκευή σύνθετων και τεχνολογικά προηγμένων παγοθραυστικών», σημειώνει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας «Vyborg Shipyard», Αλεξάντρ Σολοβιόφ.

 Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ναυπηγείων «Arctech Helsinki Shipyard», Esko Mustamäki η  παραγγελία είναι πολύ σημαντική καθώς «δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε αποδοτικά την παραγωγική ισχύ των ναυπηγείων μας στα επόμενα δύο χρόνια».

 Το νέο παγοθραυστικό θα μπορεί να διασχίζει τον πάγο, πάχους μέχρι 1,5 μέτρο. Ο κύριος σκοπός του είναι να καθοδηγεί μέσα από το πάγο μεγάλα πλοία, επίσης να ρυμουλκεί, να κάνει πυρόσβεση σε πλοία και σε άλλες θαλάσσιες εγκαταστάσεις, να βοηθάει πλοία που βρίσκονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης,  και να μεταφέρει φορτία. Οι εργασίες ναυπήγησης του σκάφους ξεκίνησαν την τελευταία εβδομάδα του 2012.

Το πλοίο αυτό, θα είναι το τρίτο που κατασκευάζεται στα ναυπηγεία «Vyborg Shipyard», ενώ η κατασκευή των δύο πρώτων ξεκίνησε στις 17 Οκτωβρίου και στις 12 Δεκεμβρίου 2012. Η προθεσμίες παράδοσης των σκαφών έχουν οριστεί για τον Μάιο και τον Οκτώβριο του 2015.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ