Στον «αέρα» ο διαγωνισμός για τα ΑΦΝΣ;
Στον "αέρα" κυριολεκτικά, βρίσκεται ο διαγωνισμός του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας με υψηλές πιθανότητες να κηρυχθεί άγονος, αφού εκτός των άλλων προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζει και τα οποία περιγράφονται στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί, αλλά έχουν καταγραφεί και σε προηγούμενα σημειώματα του defencenet.gr μία "νάρκη" που υπονομεύει ολόκληρο το διαγωνισμό βρίσκεται στους επιχειρησιακούς ουσιώδεις όρους της προκήρυξης. Kαι βάσει του νόμου 3433, άρθρο 56 παράγραφος 20, οτιδήποτε αντιβαίνει τους επιχειρησιακούς ουσιώδεις όρους, "κόβεται".
Στον “αέρα” κυριολεκτικά, βρίσκεται ο διαγωνισμός του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας με υψηλές πιθανότητες να κηρυχθεί άγονος, αφού εκτός των άλλων προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζει και τα οποία περιγράφονται στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί, αλλά έχουν καταγραφεί και σε προηγούμενα σημειώματα του defencenet.gr μία “νάρκη” που υπονομεύει ολόκληρο το διαγωνισμό βρίσκεται στους επιχειρησιακούς ουσιώδεις όρους της προκήρυξης. Kαι βάσει του νόμου 3433, άρθρο 56 παράγραφος 20, οτιδήποτε αντιβαίνει τους επιχειρησιακούς ουσιώδεις όρους, “κόβεται”.
Στον “αέρα” κυριολεκτικά, βρίσκεται ο διαγωνισμός του αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας με υψηλές πιθανότητες να κηρυχθεί άγονος, αφού εκτός των άλλων προβλημάτων τα οποία αντιμετωπίζει και τα οποία περιγράφονται στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί, αλλά έχουν καταγραφεί και σε προηγούμενα σημειώματα του defencenet.gr μία “νάρκη” που υπονομεύει ολόκληρο το διαγωνισμό βρίσκεται στους επιχειρησιακούς ουσιώδεις όρους της προκήρυξης. Kαι βάσει του νόμου 3433, άρθρο 56 παράγραφος 20, οτιδήποτε αντιβαίνει τους επιχειρησιακούς ουσιώδεις όρους, “κόβεται”.
Είτε εκ λάθους είτε επειδή κάποιοι θέλησαν να “ακυρώσουν” τον διαγωνισμό πριν αυτός ακόμα ξεκινήσει, πέρασε μία επιχειρησιακή απαίτηση για το αεροσκάφος η οποία αφορά μεν αεροσκάφη που επιχειρούν σε περιπολία, αλλά προέκυψε “copy paste” από την παράγραφο 1.2.17, των ουσιωδών όρων που προβλέπει τι πρέπει να ισχύει για τα σταθμευμένα επί μονίμου βάσεως σε μη στεγασμένο χώρο, αεροσκάφη! Δηλαδή οι ίδιες καιρικές συνθήκες που επικρατούν για σταθμευμένα αεροσκάφη σε υπαίθριο χώρο, ζητείται να ισχύσουν και από αεροσκάφη που επιχειρούν!
Ποιές είναι “οι συνήθεις συνθήκες περιβάλλοντος” μέσα στις οποίες πρέπει να μπορεί να επιχειρεί ένα αεροσκάφος κατά την προκήρυξη της ΓΔΑΕΕ; “Βροχή οποιασδήποτε έντασης, χιόνι ύψους 30 cm, χαλάζι διαμέτρου 2 cm, θερμοκρασίες από -10 βαθμούς Κελσίου μέχρι +50 και άνεμος εντάσεως μέχρι 50 knots(!) από οποιαδήποτε διεύθυνση”. Μπορεί κάποιος να φανταστεί ένα αεροσκάφος να απογειώνεται μέσα σε θύελλα χαλαζιού πάχους 2 cm ή στρωμένου χιονιού 30 cm και το κυριότερο με πλευρικό άνεμο 50 knots; Απλώς τέτοιο αεροσκάφος δεν έχει κατασκευαστεί ακόμα!
Ειδικά στο θέμα της ορατότητας το οποίο είναι κρίσιμο, είναι πραγματικά ανεξήγητο να ζητείται από αεροσκάφη να απογειώνονται “υπό βροχή οποιασδήποτε έντασης”. Διότι απλώς σε βροχή υψηλής έντασης, η ορατότητα είναι τεσσάρων-πέντε μέτρων! Παρκαρισμένο στην πίστα και δεμένο με συρματόσχοινα, ίσως μπορεί να τα καταφέρει, στην απογείωση πρακτικά αδύνατον.
Επίσης, οι 50 knots είναι συνθήκες τυφώνα για τα ελληνικά δεδομένα και ένας πλευρικός άνεμος τέτοιας έντασης δεν επιτρέπει απογείωση ελικοφόρου, παρά το γεγονός ότι λόγω αεροδυναμικών χαρακτηριστικών υπερέχουν των μαχητικών σε αυτό το σημείο (τα μαχητικά μέχρι 25 knots πλευρικού απογειώνονται, τα ελικοφόρα μέχρι και 35, ίσως και 40).Φυσικά όλα αυτα προήλθαν από το γεγονός ότι οι συντάκτες της προκήρυξης προφανώς εκ λάθους προβλέπουν να ισχύουν οι ίδιες καιρικές συνθήκες για τα σταθμευμένα αεροσκάφη με αυτά που επιχειρούν!
Εκτός από τα παραπάνω, είχαμε και μία άλλη εξέλιξη, όταν και η τέταρτη εταιρεία του προγράματος, η EADS-CASA απέστειλε προ ολίγων ημερών επιστολή στην ΓΔΑΕΕ με την οποία ζητούσε την παράταση του διαγωνισμού για δύο εβδομάδες ώστε να μπορέσει να προετοιμάσει το πρόγραμμα της βιομηχανικής συμπαραγωγής.
Σημειώνεται ότι είχαν προηγηθεί οι αιτήσεις για παράταση και άλλων εταιρειών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό που όλες τους, όπως και η τελευταία, είχαν ως κύριο σημείο αναφοράς το γεγονός ότι η προκήρυξη και διεξαγωγή γίνεται με έναν νέο, αδοκίμαστο (και κατά έγκυρες νομικές πηγές ατελές και πολύπλοκο) νομικό πλαίσιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κύριος παράγοντας καθυστέρησης είναι η υποχρέωση, σύμφωνα με τον νέο νόμο περί προμηθειών, να συναφθούν με τις υποκατασκευάστριες εταιρείες συμφωνίες (agreements) και όχι συνυποσχετικά και μνημόνια κατανόησης (ΜοU) όπως μέχρι τώρα προβλεπόταν από τον νόμο. Σημειώνεται ότι η υπογραφή συμφωνίας αφορά συγκεκριμένη κατανομή έργου και σαφώς καθορισμένο οικονομικό τίμημα για τις δε εταιρείες που τις συνάπτουν απαιτείται έγκριση του διοικητικού συμβουλίου διότι πρόκειται για νομικά δεσμευτικά κείμενα.
Με άλλα λόγια η άρνηση μέχρι τώρα της ΓΔΑΕΕ να παραχωρήσει προθεσμία, δηλαδή παράταση, στις συμμετέχουσες εταιρείες για την ολοκλήρωση κατάθεσης των προσφορών τους, κατά βάση στρέφεται κατά της ελληνικής βιομηχανίας, αφού κατά κύριο λόγο τα τεχνικά και οικονομικά δεδομένα του κάθε συστήματος είναι ήδη γνωστά στις κατασκευάστριες σε γενικές γραμμές και απλώς απαιτούν προσαρμογή στα ιδιαίτερα, κατά περίπτωση, δεδομένα, ενώ αντίθετα η κατανομή του βιομηχανικού έργου και η συγκρότηση βιομηχανικών σχημάτων συμπαραγωγής απαιτούν φυσικά έρευνα, αξιολόγηση και διαπραγμάτευση με τις υποψήφιες εταιρείες. Με άλλα λόγια απαιτείται χρόνος για να ωριμάσει και να αναπτυχθεί μία βιομηχανική συνεργασία του συγκεκριμένου επιπέδου.
Θα πρέπει να επισημανθεί επίσης πως την ανωτέρω εικόνα την επιδεινώνει περισσότερο η απαίτηση της ΓΔΑΕΕ όλη η αλληλογραφία να γίνεται στα ελληνικά γεγονός που μάλλον μπορεί να ερμηνευθεί ότι η συγκεκριμένη κρατική υπηρεσία μάλλον έχει ξεχάσει ή αγνοεί ποιες είναι οι επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και άλλες εκτός των ελληνικών.
Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία λήγει την Δευτέρα 18 Μαΐου και μέχρι αυτή τη στιγμή είναι άγνωστο εάν τελικά δοθεί παράταση ή όχι.
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr