Τα υποβρύχια τύπου Barracuda, που είναι κατασκευασμένα από τιτάνιο, αλλά τα σχετικά προγράμματα δεν προχώρησαν λόγω υπερβολικού κόστους , επιστρέφουν στο ρώσικο Ναυτικό αναφέρει η ιστοσελίδα του ρωσικού ναυτικού mil.ru .

Το Ναυτικό της Ρωσίας αποφάσισε να επαναφέρει σε υπηρεσία τα μοναδικά σε δομή και ιδιότητες υποβρύχια του έργου 945 «Barracuda», που είναι κατασκευασμένα από τιτάνιο.

Τα υποβρύχια σκάφη από τιτάνιο, που «χτίστηκαν» τη δεκαετία του 1980, είναι πιο ανθεκτικά και δεν «τραβάνε» τις μαγνητικές νάρκες. Λόγω όμως, του πολύ υψηλού κόστους του πολύτιμου στρατηγικού μετάλλου, που είναι κατά πολλές φορές πιο ακριβό από τον χάλυβα, μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης αποφασίστηκε να διακοπεί το έργο της κατασκευής υποβρυχίων από τιτάνιο.

Όπως είπε ανώτερος αξιωματικός του ρωσικού Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, η απόφαση για την επαναφορά του σχεδίου «Barracuda» εγκρίθηκε τον Ιανουάριο σε συνεδρίαση της κεντρικής ναυτικής διοίκησης με τη συμμετοχή του αρχηγού του ΠΝ, Βίκτορ Τσιρκόφ. «Δεν ήταν μια απόφαση που ελήφθη χωρίς να εξεταστούν όλες οι παράμετροι. Εξετάσαμε το project πολύ προσεκτικά και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η επανένταξη του σκάφους είναι οικονομικά πιο αποδοτική από ότι η ανακύκλωση του υλικού του», εξήγησε.

Σήμερα, στο ρωσικό ναυτικό υπάρχουν τέσσερα πυρηνικά υποβρύχια τιτανίου (εκτός από τα μίνι-υποβρύχια βαθυσκάφη για έρευνες σε μεγάλα βάθη). Δύο σκάφη ανήκουν στο έργο 945 «Barracuda», το υποβρύχιο K-239 «Καρλ» και το Κ-276 «Kostroma» και δύο εκσυγχρονισμένα υποβρύχια από τιτάνιο, στο έργο 945A «Condor», το K-336 «Pskof» και το Κ-534 «Nizni Nobgorad».

Κύριος στόχος των «Barracuda» και «Condor» είναι τα αεροπλανοφόρα και τα υποβρύχια. Για την καταστροφή τους, χρησιμοποιούνται τορπίλες. Διαθέτουν δύο τορπιλοσωλήνες των 650 mm και από τέσσερις των 533 mm. Σε αντίθεση με τα «Barracuda», τα υποβρύχια κλάσης «Condor», μπορούν να εκτοξεύσουν πυρηνικούς πυραύλους τύπου Cruise «Granat» και να καταδύονται στα 600 m (50 μέτρα βαθύτερα). Για την προστασία τους από αεροπορικές επιθέσεις, τα υποβρύχια διαθέτουν αντιαεροπορικούς πυραύλους «Igla».

Όλα τα υποβρύχια, ανήκουν στην 7η Μοίρα Υποβρυχίων του Βορείου Στόλου με βάση το λιμάνι του οικισμού Βιντιάγιεβο, στην περιοχή Μούρμανσκ, στη βορειοδυτική Ρωσία.

Το «Καρλ», από το 1994 βρίσκεται «σταθμευμένο» στη ναυπηγο-επισκευαστική ζώνη στο ναυπηγείο Ζβιόζντετσκα, αναμένοντας να ξεκινήσουν οι εργασίες εκσυγχρονισμού.

 Το συμβόλαιο για τον εκσυγχρονισμό των δύο πρώτων υποβρυχίων έχει ήδη υπογραφεί με το ναυπηγείο Ζβιόζντετσκα. Όπως είπε ένα από τα κορυφαία στελέχη του ναυπηγείου, θα γίνουν εκτεταμένες εργασίες εκσυγχρονισμού  και αναβάθμισης στο σκάφος σε όλα τα συστήματα και τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένων και των πυρηνικών αντιδραστήρων.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, στο υποβρύχιο Κ-239 «karl» οι εργασίες θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι και θα διαρκέσουν από 2-3 χρόνια στο πιο αισιόδοξο σενάριο. Στη συνέχεια, θα ανακαινιστεί το «Kostroma», είπε ο εκπρόσωπος του ναυπηγείου. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι, παρά την ηλικία του υποβρυχίου, το σκαρί του από τιτάνιο είναι «σε άριστη κατάσταση».

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία για την αναβάθμιση των υποβρυχίων, θα αποκτήσουν νέα συστήματα σόναρ, αμυντικά συστήματα πληροφοριών και ελέγχου, ραντάρ και ραδιο-τεχνικά συστήματα αναγνώρισης, σύστημα πλοήγησης με βάση τα GLONASS / GPS. Επιπλέον, θα αντικατασταθούν τα οπλικά συστήματα με πυραύλους Cruise του συγκροτήματος «Calibr» (Club-S).

Η αντοχή των υποβρυχίων τιτανίου αποδείχθηκε το 1992, όταν το πυρηνικό υποβρύχιο «Kostroma» αντιμετώπισε στη θάλασσα του Μπάρεντς ένα αμερικανικό υποβρύχιο, κλάσης «Los Angeles ». Το ρωσικό υποβρύχιο είχε λίγες ζημιές τη στιγμή που το αμερικανικό διαγράφηκε από την λίστα των επιχειρησιακών ναυτικών μονάδων.

Ο ανεξάρτητος στρατιωτικός εμπειρογνώμονας και συγγραφέας βιβλίων για την ιστορία του ρωσικού Ναυτικού, Ντμίτρι Μπολτένκοφ, χαρακτήρισε τα υποβρύχια από τιτάνιο εθνικό θησαυρό. «Η “ανάκτηση” της ομάδας πυρηνικών υποβρυχίων πολλαπλών στόχων είναι ένα από τα πιο σημαντικά προγράμματα του ρώσικου στόλου. Η επιστροφή του σχεδίου  945, είναι σίγουρα ένα πολύ καλό νέο. Η χρήση του τιτανίου σαν κύριο υλικό στο κύτος, δίνει στα υποβρύχια χρόνο επιχειρησιακής ζωής που μπορεί να φτάσει τα 100 χρόνια, είπε.

Αναμένεται, ότι μετά την επισκευή τα τέσσερα πυρηνικά υποβρύχια θα ενταχθούν και πάλι στην ίδια 7η Μοίρα υποβρυχίων του Βόρειου Στόλου, με βάση το Βιντιάγιεβο στον Αρκτικό Ωκεανό.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ