La Tribune: Σε αδιέξοδο οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας για τις Belh@rra
Κατέρρευσαν και μάλιστα με θόρυβο οι διαπραγματεύσεις για την παραγγελία δύο φρεγατών FDI/Belh@rra από το ΠΝ;
Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται σε δημοσίευμά της η γαλλική «La Tribune» και οι λόγοι που αναφέρει κάνουν πολύ ρεαλιστικό το σενάριο αυτό:
Οικονομικοί σκληροί όροι από τους Γάλλους και αμερικανικός «δάκτυλος» για την παραγγελία; “φρεγατών” MMSC, ακόμη χειρότερες από τις FDI/Belh@rra!
Μα άλλα λόγια, από το κακό στο χειρότερο για το ΠΝ.
Όπως αναφέρει το γαλλικό δημοσιεύουμε η υπερβολικά ακριβή τιμή των πλοίων και οι ανεπαρκείς και σκληροί όροι χρηματοδότησης, από τους Γάλλους έχουν προβληματίσει την ελληνική πλευρά η οποία «ανέκρουσε πρύμναν». Άλλο που δεν ήθελε βέβαια. Ευκαιρία ζητούσε.
Η Γαλλία προσφέρει στην Ελλάδα δύο φρεγάτες FDI/Belh@rra, εξοπλισμένες με πυραύλους cruise MdCN (Scalp Naval) για 2,5 δισ. € (το οποίο μπορεί να φτάσει και τα 3 δισ.€) με το ποσό να συμπεριλαμβάνει κόστος ανάπτυξης για την φρεγάτα, τον πύραυλο MdCN και το κόστος ενσωμάτωσης συγκεκριμένων μη γαλλικών συστημάτων.
Τα προβλήματα φέρονται να εμφανίστηκαν πριν περίπου τρεις εβδομάδες, όταν ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρέθεσε πολλαπλά τεχνικά αιτήματα στη γαλλική αντιπροσωπία και εξήγησε ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος πριν την υπογραφή συμφωνιών.
Δηλαδή πρακτικά παρέπεμψε το θέμα στις καλένδες που για όσους γνωρίζουν την ελληνική πρακτική και νοοτροπία σημαίνει απλά ακύρωση.
Τους τελευταίους πάντως μήνες, όπως αναφέρει η La Tribune, η διαπραγμάτευση εμφανιζόταν να κυλά ομαλά και αναμενόταν η υπογραφή συμφωνίας μεταξύ των δύο κυβερνήσεων τον Ιούλιο και της σύμβασης προμήθειας των πλοίων, αργότερα, πριν το τέλος του καλοκαιριού.
Η κυβέρνηση όμως έψαχνε πρόφαση για να τινάξει τις διαπραγματεύσεις στον αέρα.
Υπεύθυνοι για τις διαβουλεύσεις από γαλλικής πλευράς είναι μόνο δύο αξιωματούχοι, ένας από το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών και ένας από τη DGA, με αποτέλεσμα οι Γάλλοι υπουργοί Άμυνας και Εξωτερικών, Florence Parly και Jean-Yves Le Drian, να τρέχουν τώρα να φέρουν την ελληνική πλευρά πίσω στο τραπέζι των συζητήσεων, αλλά σιγά μην έρθουν.
Ήδη έγιναν τηλεφωνήματα, αλλά είναι βέβαιο πως απαιτείται άμεσα πρωτοβουλία από τον Πρόεδρο Μακρόν, μιας και ο χρόνος… τελειώνει γρήγορα.
Αυτό γιατί το δημοσίευμα χαρακτηρίζει το πρόγραμμα στρατηγικό για τη Γαλλία και η αποτυχία θα ισοδυναμούσε με καταστροφή!
Το ίδιο τονίζει τη σημασία του για τη γαλλική εξωτερική πολιτική στη Μεσόγειο, όπου η Γαλλία στηρίζει την Ελλάδα απέναντι στην Τουρκία, για τη γαλλική πολεμική βιομηχανία, καθώς επίσης για επιχειρησιακούς λόγους (ολοκλήρωση του MdCN στη φρεγάτα FDI).
Βέβαια η κοντόφθαλμη οπτική των Γάλλων είναι πρωτοφανής: Δεν ήξεραν ότι οι ΗΠΑ θα κάνουν τα πάντα για να μην αφήσουν την Ελλάδα να πάρει γαλλικά πλοία;
Δεν ήξεραν ότι θέλει να φορτώσει το ΠΝ με κάτι κορβέτες που μοιάζουν με ΤΠΚ και κάτι κορβέτες που μοιάζουν με φρεγατες;
Σε αυτή την απόφαση, συνεχίζει το κείμενο, κάποιοι βλέπουν τις πιέσεις από τις ΗΠΑ, που θέλουν να προσφέρουν στην Ελλάδα, από κοινού με τους Ισραηλινούς, τις κορβέτες SA’AR 72 με αμερικανικό εξοπλισμό και φυσικά τα «υπερπλοία» MMSC που έχει παραγγείλει μόνο το Σαουδαραβικό Ναυτικό με την… ένδοξη ναυτική παράδοση.
Εάν δε υλοποιηθούν τα σχέδια των ΗΠΑ για τρεις κορβέτες και τρεις MMSC ας ξεχάσουμε το ΠΝ για τις επόμενες δύο δεκαετίες, καθώς μάλλον θα απορροφηθεί από το ΛΣ.
Σύμφωνα με τον συντάκτη, αυτό θα ευχαριστούσε επίσης αρκετούς Τούρκους που «οπωσδήποτε δεν θέλουν τον MdCN στη Μεσόγειο Θάλασσα, ιδιαίτερα στα χέρια των Ελλήνων», ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά.
Τις αμερικανικές προσπάθειες συντονίζει βέβαια ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα Geoffry Pyatt, ενώ πρόσφατα η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία ONEX απέκτησε τον έλεγχο των Ναυπηγείων Ελευσίνας, τα οποία ήταν εταίρος της γαλλικής Naval Group τη δεκαετία του 2000.
Η ONEX έχει υπογράψει συμφωνία με την Israeli Shipyards για την κατασκευή της SA’AR 72, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια παραγγελία από το Πολεμικό Ναυτικό.
Το δημοσίευμα της La Tribune φαίνεται καλά πληροφορημένο. Οι αμερικανικές πιέσεις είναι έντονες για την προμήθεια των MMCS που δεν τα έχει πάρει κανείς (ούτε οι ίδιοι οι Αμερικανοί τα θέλουν) πλην των Σαουδαράβων που διεξάγουν «ηρωικές ναυμαχίες» ανοικτά της Υεμένης.
Αυτός ήταν και ο αρχικός σχεδιασμός της κυβέρνησης, από ότι δείχνουν τα πράγματα.
Ένα light Ναυτικό, με σκάφη περιορισμένων δυνατοτήτων (ESSM, Harpoon αυστηρά) αμερικανικής ναυπήγησης διαμορφώνοντας μια τυπική ναυτική δύναμη στο χώρο του Αιγαίου και μόνο και για την απλή συμμετοχή σε σειρά ανούσιων Ναυτικών αποστολών.
Προφανώς οι γαλλικές φρεγάτες ήταν μια πρόφαση και μόνο, ότι “εμείς προσπαθήσαμε αλλά δεν έβγαιναν τα κουκιά”. Οπότε θα πάρουμε κάτι μεταξύ κορβέτας και φρεγάτας και θα λύσουμε και το πρόβλημα των ναυπηγείων.
Αυτό γιατί σκάφη με δυνατότητες (αεράμυνα περιοχής, στρατηγικά βλήματα κλπ.) απαιτούν και αντίστοιχες ευθύνες.
Ποιος στην Ελλάδα άλλωστε θέλει να αναλάβει σήμερα τέτοιου είδους ευθύνες. Όσο για τους Τούρκους… «θα τα βρούμε κάπως», όπως ελπίζουν.
Έτσι εκεί που λέει “αεράμυνα περιοχής” θα βάλουμε ESSM και εκεί που λέει MdCN θα βάλουμε Harpoon.
Αυτό όμως που λείπει από την “εξίσωση” είναι βέβαια οι φρεγάτες που θα έδιναν στο ΠΝ πραγματικά την δυνατότητα να ανοιχτεί μεταξύ Κρήτης και Κύπρου προσπορίζοντας στο ακέραιο τα εθνικά συμφέροντα, δηλαδή τις φρεγάτες FREMM.
Είναι άραγε ευκαιρία για την Ελλάδα, τώρα να γυρίσει τα πράγματα και να κάνει το αποφασιστικό βήμα;
Δύο+δύο FREMM, δύο νέες και δύο που υπηρετούν τώρα; Οι Γάλλοι δεν θα μπορούν να έχουν αντίρρηση για κάτι τέτοιο έστω και αν νιώθουν το πρόγραμμα μιας φρεγάτας των 120 μέτρων, σχεδιασμένης για τις ανάγκες του γαλλικού Ναυτικού και μόνο ως στρατηγικό.