Aποδεκάτισαν σε καιρό ειρήνης τον υποβρύχιο στόλο – “Εκτός μάχης” το S118 ΩΚΕΑΝΟΣ!
Για πρώτη φορά στην ιστορία του το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, έχει «απωλέσει» υποβρύχιο, όχι από εχθρική δράση, αλλά από αδυναμία των πολιτικών υπευθύνων να βρουν λύση σε ένα πρόβλημα στο οποίο, αν μη τι άλλο, υπήρχαν διάφορες λύσεις, αλλά δεν υπήρχε η πολιτική βούληση. Το αποτέλεσμα είναι το υποβρύχιο S118 ΩΚΕΑΝΟΣ τύπου 209/1200 του Π.Ν., μετά από πέντε (!) ολόκληρα χρόνια (από τον Νοέμβριο του 2004) παραμονής στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού Neptune II, τώρα - μετά την καταγγελία της σύμβασης από την Thyssen Marine, μητρική της HDW που είναι ιδιοκτήτρια των ΕΝΑΕ – να θεωρείται «εκτός μάχης» για άγνωστο χρονικό διάστημα από το Π.Ν.!
Για πρώτη φορά στην ιστορία του το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, έχει «απωλέσει» υποβρύχιο, όχι από εχθρική δράση, αλλά από αδυναμία των πολιτικών υπευθύνων να βρουν λύση σε ένα πρόβλημα στο οποίο, αν μη τι άλλο, υπήρχαν διάφορες λύσεις, αλλά δεν υπήρχε η πολιτική βούληση. Το αποτέλεσμα είναι το υποβρύχιο S118 ΩΚΕΑΝΟΣ τύπου 209/1200 του Π.Ν., μετά από πέντε (!) ολόκληρα χρόνια (από τον Νοέμβριο του 2004) παραμονής στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού Neptune II, τώρα – μετά την καταγγελία της σύμβασης από την Thyssen Marine, μητρική της HDW που είναι ιδιοκτήτρια των ΕΝΑΕ – να θεωρείται «εκτός μάχης» για άγνωστο χρονικό διάστημα από το Π.Ν.!
Το σκάφος καθελκύστηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2009 και στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του έγινε εγκατάσταση ΑΙΡ, αποτελούμενου από δύο μονάδες Κυψελών Καυσίμου Μεμβράνης Πολυμερούς Ηλεκτρολύτη (PEMFC) ισχύος 120 kW η κάθε μία που θα αυξήσει την αυτονομία σε κατάδυση με ταχύτητα 4 κόμβων από 95 σε 362,5 ώρες. Επίσης εγκαταστάθηκε νέο σύστημα διοίκησης και ελέγχου βολής ISUS 90-46 με τέσσερις σταθμούς εργασίας και δυνατότητα υποβρύχιας εκτόξευσης βλημάτων κατά σκαφών επιφανείας Sub-Harpooon.
Aκόμα αναβαθμίστηκε ο εξοπλισμός επικοινωνιών με την προσθήκη ζεύξης δεδομένων Link 11 και τερματικού δορυφορικών επικοινωνιών, εγκαταστάθηκε νέο ραντάρ επιφανείας, νέο σύστημα μέτρων ηλεκτρονικής υποστήριξης UME-100HN της Avitronics, νέος ηλεκτροοπτικός ιστός OMS 100EO σύστημα αντιμέτρων τορπιλών CIRCE κλπ.
Και όμως: Αυτό το σκάφος δεν μπορεί να το παραλάβει το Π.Ν. για όσο διαρκέσει η νομική διαμάχη του ελληνικού κράτους με τα ΕΝΑΕ. Δεδομένου ότι οι εργασίες έπρεπε να είχαν αποπερατωθεί πριν από δύο ή τρία χρόνια (υπήρξαν διάφορες τροποποιήσεις με ρυθμό χελώνας) και βέβαια στην παρούσα φάση ούτε έχουν πιστοποιηθεί οι εργασίες, αλλά και το σκάφος είναι δεσμευμένο (!) στα ΕΝΑΕ, πλέον το Π.Ν. μπορεί να υπολογίζει μόνο σε επτά υποβρύχια.
Εκ των οποίων πάντα ένα είναι εκτός επιχειρησιακών καθηκόντων λόγω τακτικής συντήρησης και τακτικότατα και ένα δεύτερο (τρίτο συνολικά). Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για παλαιά σκάφη, αφού π.χ. το S118 ΓΛΑΥΚΟΣ είναι σε υπηρεσία από το 1971 και τα λοιπά της κλάσης από το 1972 και έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τους στις αρχές της δεκαετίας του ’90 – τo 1992 το πρώτο σκάφος, συγκεκριμένα!
Δηλαδή πέρα από το όποιο πρόβλημα δημιουργεί ο ατυχής (επιεικώς) χειρισμός του τελευταίου χρόνου με τα T-214, το πρόβλημα είναι ακόμα πιο κρίσιμο με τα υποβρύχια 209/1200, διότι το μεν πρώτο είναι «δεμένο» στην αποβάθρα, τα δε άλλα τρία σε πλήρη τεχνολογική αποδρομή!
Στο πλαίσιο αυτό άλλωστε είχε κατατεθεί και η πρόταση να μην προχωρήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των άλλων δύο σκαφών της κλάσης που επρόκειτο να εκσυγχρονιστούν, του S119 ΠΟΝΤΟΣ και του S-117 ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ, βάσει του Neptune II και να παραγγελθούν δύο υποβρύχια T-209/1400 AIP. Κάτι που δεν προχώρησε, ενώ ήταν έτοιμη να υπογραφεί η σύμβαση
Πρόκειται για μοναδική περίπτωση παγκοσμίως, ένα ολόκληρο υποβρύχιο να τίθεται «εκτός μάχης» από την δύναμη ενός Ναυτικού, με άγνωστο το εάν και πότε θα μπορέσει να ενταχθεί και πάλι στην δύναμή του, αφού η νομική διαδικασία μπορεί να διαρκέσει χρόνια!
Αυτό το γεγονός δεν έγινε ακόμα αντιληπτό, αφού το φως της δημοσιότητας έχει πέσει επάνω στα υποβρύχια Τype 214 και την αρνητική εξέλιξη που έχει και αυτή η υπόθεση μετά την καταγγελία της σύμβασης. Τα οποία φυσικά είναι άγνωστο πότε και αν θα ενταχθούν στη δύναμη του υποβρύχιου στόλου, παρά την επίλυση των (πολλών) προβλημάτων που είχαν διαπιστωθεί αρχικά και για τα οποία το Π.Ν. εργάστηκε σκληρά για να τα αποκαταστήσει η ναυπηγός εταιρεία.
Το υποβρύχιο S118 ΩΚΕΑΝΟΣ καθελκύστηκε στις 16 Νοεμβρίου 1978 στα ναυπηγεία της HDW στο Κίελο και ένα χρόνο αργότερα στις 15 Νοεμβρίου 1979 εντάχθηκε σε υπηρεσία στο Π.Ν.
Σε ότι αφορά τα Τ-214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ήδη η επερχόμενη αλλαγή στην κεφαλή του υπουργείου και της ΓΔΑΕΕ (για τους οποίους υψηλά ιστάμενοι κύκλοι του Π.Ν. «χρεώνουν» λάθος χειρισμούς: «Εδώ και ένα χρόνο έχουν πάψει να υφίστανται τα προβλήματα που είχαν διακριβωθεί στην κλάση και συνεπώς είναι ακατανόητοι οι λόγοι μη παραλαβής των σκαφών») οδηγεί το Π.Ν. σε διαφοροποίηση της στάσης του έναντι της νυν ηγεσίας.
Επισήμως το Π.Ν. υποστηρίζει ότι «Κανένας δεν έχει ζητήσει τη γνώμη μας, όταν μας ζητηθεί θα τοποθετηθούμε», αλλά ανεπισήμως τα περί «γρουσούζικου» και «κακότυχου» ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ, έχουν ανακληθεί. «Αυτά ειπώθηκαν για να διευκολυνθεί μία κατάσταση και να υπάρξει ένας συμβιβασμός με τις απόψεις της πολιτικής ηγεσίας και να προχωρήσει το υπόλοιπο πρόγραμμα. Θέλουμε το σκάφος. Σε έξι μήνες ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ μπορεί να είναι εδώ και ο ΠΙΠΙΝΟΣ (S121, το δεύτερο της κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που ναυπηγήθηκε στα ΕΝΑΕ) μπορεί να παραδοθεί σε εννέα»…
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr