Οι Αμερικανοί «επιστρέφουν» για την ελληνική κορβέτα μέσω της Fincantieri & κοντράρουν τους Γάλλους;
Πίεση στους Γάλλους για να κινηθούν πιο γρήγορα με τις Gowind ή προσπάθεια να «φρενάρουν» την επιρροή τους στην Ελλάδα;
Οι Αμερικανοί αν και έκαναν πίσω στο ζήτημα των Belharra για να εξευμενίσουν τους Γάλλους και επέτρεψαν στην ελληνική πλευρά να τις επιλέξει (χωρίς όμως τους Sculp Naval) αποφάσισαν να κάνουν την επανεμφάνισή τους μέσω… Ιταλίας για τις κορβέτες του ΠΝ σύμφωνα με πληροφορίες.
Δεν θέλουν να πάρει η Ελλάδα τις γαλλικές κορβέτες Gowind και έτσι εμφανίστηκαν οι Ιταλοί της Fincantieri με πρόταση εμπλοκής τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Τώρα για όσους δεν γνωρίζουν την σύνδεση της ιταλικής εταιρείας με τις ΗΠΑ θα πούμε τα εξής:
Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ ανέθεσε στη Marinette Marine (FMM), θυγατρική της Fincantieri στις ΗΠΑ, τον σχεδιασμό και την κατασκευή μιας φρεγάτας καθοδηγούμενων πυραύλων στο πλαίσιο του προγράμματος FFG (X) του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Η συμφωνία κοστολογείται σε σχεδόν $800 εκατ.
Πρόκειται για την μελλοντική αμερικανική φρεγάτα τύπου “Constellation”.
Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή εννέα επιπλέον πλοίων, καθώς και την υποστήριξη μετά την παράδοση και την εκπαίδευση του πληρώματος, με τη συνολική αξία να ανέρχεται σε $5,5 δισ.
Το Ναυτικό των ΗΠΑ σχεδιάζει να κατασκευάσει δέκα επιπλέον πλοία στο πλαίσιο του μελλοντικού προγράμματος φρεγατών, που περιλαμβάνει τη ναυπήγηση συνολικά είκοσι πλοίων.
Επιπροσθέτως, η FMM έλαβε μια παραγγελία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή τεσσάρων Multi-Mission Surface Combatants (MMSC), τα οποία θα παραδοθούν στο Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας ως μέρος του προγράμματος Εξωτερικών Στρατιωτικών Πωλήσεων των ΗΠΑ.
Ναι πολύ σωστά καταλάβατε, πρόκειται για τα ίδια πλοία που το ΠΝ τα «γλίτωσε» τελευταία στιγμή λόγω του… AUKUS.
Χάρη στην υποστήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, τα ναυπηγεία Fincantieri κατάφεραν να κερδίσουν τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη ναυπήγηση των φρεγατών μεταξύ πολλών μεγάλων ναυπηγείων των ΗΠΑ.
Η FMM υπέβαλε στην αμερικανική κυβέρνηση και στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ πρόταση για ένα έργο πρωτοποριακό, που βασίζεται στην πλατφόρμα φρεγατών FREMM, η οποία χαρακτηρίζεται από τεχνολογική καινοτομία.
Αξίζει να πούμε πως την σχεδίαση αυτή με βάση την FREMM την είχε κάνει το ΠΝ για τις δικές του ανάγκες (για να γίνει κατανοητό πόσο μπροστά βρίσκονται οι Έλληνες αξιωματικοί του ΠΝ).
Αυτή αποτελεί και τη βάση ενός προγράμματος κατασκευής δέκα πλοίων που ανέλαβε η Fincantieri για το ιταλικό Ναυτικό, και μάλιστα μόλις το τελευταίο από αυτά βρίσκεται υπό κατασκευή.
Αυτά τα λίγα για να καταλάβουμε πως η Fincantieri αποφάσισε να κινηθεί για το πρόγραμμα της ελληνικής κορβέτας.
Φυσικά, όλα περιπλέκονται γύρω από την τύχη των Ναυπηγείων Ελευσίνας και την εμπλοκή του στη ναυπήγηση των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος θεωρείται κορυφή.
Σε ότι αφορά την κορβέτα του ΠΝ ακόμα η ελληνική πλευρά βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους.
Πάντως, ένα πράγμα είναι σίγουρο, στο Παρίσι θα γίνουν «πυρ και μανία» εις τον κύβο με τους Αμερικανούς, οι οποίοι πάλι λόγω έμφυτης αγγλοσαξονικής υπεροψίας δεν μπορούν να κάτσουν στην «σκιά» για πολύ.
Βέβαια, η πρόταση των Ιταλών μπορεί να ενεργήσει και αντίστροφα, να προκαλέσει δηλαδή τους Γάλλους να κινηθούν γρήγορα και αποφασιστικά και με πολλά ανταλλάγματα.
Το πολιτικό προβάδισμα των Γάλλων εξακολουθεί.
Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι και οι Ιταλοί, όπως άλλωστε και οι Γάλλοι, συμμετέχουν στο πρόγραμμα της “ευρωκορβέτας” (European Patrol Corvette), μαζί με την Ελλάδα. Πρόκειται για άλλη μια σχεδίαση πολεμικού πλοίου μεγέθους κορβέτας, με τη χώρα μας να ενδιαφέρεται για την πλέον βαριά εξοπλισμένη έκδοσή της.
Αξίζει να πούμε ότι καθελκύστηκε η τρίτη κατά σειρά κορβέτα για το Ναυτικό του Κατάρ που είχε παραγγείλει από τα ναυπηγεία της Fincantieri.
Πρόκειται για το σκάφος “Al Khor”, που ανήκει στην κλάση Al Zubarah και πρόκειται να παραδοθεί στο Ναυτικό του Κατάρ το 2022.
Το σκάφος ανήκει στην κατηγορία των κορβετών μεν, αλλά με τη σύγχρονη έννοια καθώς κινείται στις διαστάσεις και τον οπλισμό των φρεγατών. Εχει εκτόπισμα 3.200 τόνων μήκος 107 μέτρων, αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 28 κόμβων, πλήρωμα 112 ατόμων και αυτονομία 21 ημερών.
Ο οπλισμός του, είναι πολύ ισχυρός και αποτελείται από ένα πυροβόλο OTO Melara των 76 χλστ., 16 βλήματα Aster 30 Block 1NT, 8 Exocet MM40 και ένα σύστημα RAM RIM-116.
Πάντως είναι ένα καλό δείγμα για το τι είδος κορβέτα μπορεί να προσφέρει στο ΠΝ.
Αν όντως υπάρει θέμα με την Fincantieri αυτό μπορεί να δημιουργήσει καθυστερήσεις στον επανεξοπλισμό του ΠΝ.
Δεν νομίζουμε ότι θα ήταν καλή ιδέα ενώ έχει υπογραφεί ελληνογαλλικό σύμφωνο αμυντικής συνδρομής να αρχίσουν «παιχνίδια» με την κορβέτα, γιατί αν και δεν αναφέρθηκαν στις ανακοινώσεις ωστόσο περιλαμβάνονται μέσα στην γαλλική πρόταση και απλώς θα γίνουν διαπραγματεύσεις για το πως θα κατασκευαστούν και που.
Πάντως οι Γάλλοι θα πρέπει να βιαστούν γιατί έχουν κακή εμπειρία από συμφωνίες που ακυρώθηκαν στο παρελθόν με δάκτυλο των Αμερικανών.