Το ολλανδικό Βασιλικό Ναυτικό εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να μην συνεχίσει την παράδοση που έχει εδώ και 60 περίπου χρόνια και το θέλει να επιλέγει αμερικανικά βλήματα αεράμυνας για τα πλοία του.

Η συζήτηση σχετίζεται με το πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών ASWF (Anti-Submarine Warfare Frigate), που θα αντικαταστήσουν τις «Μ» σε Ολλανδία και Βέλγιο.

Από τη δεκαετία του 1960 το Βασιλικό Ναυτικό χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά πυραύλους αμερικανικής προέλευσης. Σήμερα, οι φρεγάτες του χρησιμοποιούν βλήματα SM-2 Block.3A, ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) και RIM-7 Sea Sparrow, σε αντιαεροπορικό ρόλο, και βλήματα κατά πλοίων RGM-84 Harpoon, επίσης αμερικανικής προέλευσης.

Ο ολλανδικός Οργανισμός Αμυντικού Υλικού (DMO) εξετάζει πολύ σοβαρά την περίπτωση επιλογής μη-αμερικανικών βλημάτων κατά πλοίων και αεράμυνας.

Ήδη το Βασιλικό Ναυτικό έχει δηλώσει ότι θα προχωρήσει στην αντικατάσταση των RGM-84 Harpoon με ένα νέο βλήμα, χωρίς όμως να διευκρινίζει αν θα είναι αμερικανικό ή μη.

Ο κύριος λόγος αυτής της στάσης είναι το οικονομικό, καθώς το κόστος των αμερικανικών πυραύλων συνεχίζει να αυξάνει και τείνει να γίνει δυσβάσταχτο για την Ολλανδία.

Παράλληλα, η ποιότητα των πυραύλων δεν αυξάνεται ανάλογα με την αύξηση του κόστους με αποτέλεσμα ανταγωνιστικά βλήματα να ξεπερνούν σε επιδόσεις τα αμερικανικά SM και ESSM σε ορισμένους τομείς.

Σε περίπτωση «φυγής» από την αμερικανική αγορά οι επιλογές του Ολλανδικού Ναυτικού είναι η ευρωπαϊκή MBDA (Aster-15/30 και CAMM/CAMM-ER) και οι ισραηλινές IAI (Barak) και Rafael (ναυτική έκδοση των Iron Dome).

Στη δεκαετία του 1950, το Βασιλικό Ναυτικό άρχισε να ενδιαφέρεται για κατευθυνόμενα αντιαεροπορικά βλήματα.

Μετά από διερευνητικές συνομιλίες με τους Βρετανούς και τους Αμερικανούς, τελικά επιλέχθηκαν τα αμερικανικά RIM-2 Terrier. Έκτοτε, με μόνη εξαίρεση τα βρετανικά βλήματα Seacat, το Βασιλικό Ναυτικό επένδυε σε αμερικανικά βλήματα.

Ένας λόγος ήταν ο οικονομικός. Για παράδειγμα, η μεγάλη ποσότητα παραγωγής των RIM-7 Sea Sparrow οδήγησε σε οικονομίες κλίμακας και σε χαμηλές τιμές.

Το ίδιο συμβαίνει σήμερα και για τα βλήματα SM-2, ο οποίος παράγεται σε ποσότητες που κανένας ανταγωνιστής δεν μπορεί να πλησιάσει.

Ωστόσο, σύμφωνα με την DMO, το πλεονέκτημα του όγκου παραγωγής δεν φαίνεται πλέον να συμβαδίζει με το κόστος, το οποίο αυξάνει σε τέτοιο βαθμό που πλέον εξετάζει εναλλακτικές λύσεις.

Να σημειωθεί ότι τα πλοία του Βασιλικού Ναυτικού δεν χρησιμοποιούν αμερικανικά ραντάρ ή συστήματα διαχείρισης μάχης.

Ωστόσο, η Ολλανδία συμμετέχει στο πρόγραμμα ESSM και στην ανάπτυξη της έκδοσης Block.2, ενώ στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν ακόμα εναλλακτικές λύσεις για τα αμερικανικά αντιπυραυλικά βλήματα SM-3 ή τα SM-6 (αντιαεροπορικά εκτεταμένης εμβέλειας).

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ