Ο Στρατός της Αυστραλίας αποφάσισε να αντικαταστήσει τον υφιστάμενο στόλο των ελικοπτέρων πολλαπλών ρόλων MRH-90 «Taipan» με τα περισσότερο αξιόπιστα ελικόπτερα Black Hawk των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (ΗΠΑ).

Η αντικατάσταση των ευρωπαϊκών αμυντικών συστημάτων με τα αμερικανικά θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως μια ακόμη από τις συνέπειες της συμμαχίας AUKUS μεταξύ της Αυστραλίας, του Ηνωμένου Βασίλειου και των ΗΠΑ για τη δημιουργία ενός κοινού μετώπου στον Ειρηνικό για να αποτραπεί η ανάδυση της Κίνας ως μια στρατιωτική υπερδύναμη.

Η AUKUS έχει επισημανθεί ως ο κύριος υπεύθυνος για την ακύρωση του μέγα-συμβολαίου αγοράς δώδεκα σύγχρονων γαλλικών υποβρυχίων, αλλά όσον αφορά τα ελικόπτερα, η δυσαρέσκεια της Αυστραλίας με αυτά τα μέσα συνεχίζεται εδώ και χρόνια.

Η αλήθεια είναι ότι τόσο τα επιθετικά/αναγνωριστικά Tiger ARH όσο και τα πολλαπλών ρόλων ελικόπτερα MRH-90 «Taipan» του Στρατού και του Ναυτικού της Αυστραλίας ποτέ δεν προσέφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Τα αυστραλιανά Tiger θα αντικατασταθούν από τα Boeing AH-64E Apache Guardian, αφού αυτήν την φορά αναζητήθηκε μια ώριμη και combat-proven λύση, στην προσπάθεια να αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος λόγω της ανωριμότητας και ιδιοτυπίας μιας νέας και «τροποποιημένης» πλατφόρμας. Το Tiger, προσαρμόστηκε πάνω στις αυστραλιανές απαιτήσεις, και τελείωσε την εξέλιξη με σοβαρά επιχειρησιακά προβλήματα.

Κάτι παρόμοιο μπορεί να ειπωθεί για το «Taipan», το οποίο είχε πλήθος προβλημάτων με την υλικοτεχνική υποστήριξη, την ποιότητα των ανταλλακτικών και το λογισμικό του που επηρέασαν την διαθεσιμότητα και την ασφάλεια πτήσεων, εξαναγκάζοντας, αρκετές φορές, τις αυστραλιανές Ένοπλες Δυνάμεις να καθηλώσουν τον στόλο των NH90 στο έδαφος.

Το Βασιλικό Ναυτικό της Αυστραλίας (RAN) διαθέτει έξι MRH-90 για αποστολές αμφίβιων επιχειρήσεων, στου οποίου την λίστα προβλημάτων έπρεπε να προστεθούν και οι αστοχίες στην εφαρμογή της αντιδιαβρωτικής προστασίας.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον αποφασίστηκε να μην γίνει ενσωμάτωση περισσότερων μονάδων από τον ευρωπαϊκό κατασκευαστή NH Industries και να συνεχίσει η Αυστραλία να βασίζεται στο Sikorsky MH-60, από το οποίο θα αποκτηθούν 12 νέες μονάδες, που θα προστεθούν στα ήδη 24 που είναι σε ενεργό υπηρεσία.

Πλέον η Αυστραλία φαίνεται πως είναι έτοιμη να κάνει το αποφασιστικό βήμα και να απαλλαγεί από τον στόλο των μεταφορικών ελικοπτέρων «Taipan», τα οποία για διαφόρους λόγους ποτέ δεν κατάφεραν να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες που τους είχαν δοθεί.

Μένει να δούμε αν η NH Industries (μια εταιρεία που ανήκει στις Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters και Fokker) θα προσφέρει κάποιο πακέτο αναβάθμισης ώστε να αντιμετωπίσει τις διάφορες ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Καμπέρα ώστε να διατηρήσει έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγικούς πελάτες για αυτό το μοντέλο.

Αλλά οι προοπτικές δεν είναι καλές. Το υπουργείο άμυνας της Αυστραλίας έχει ήδη απορρίψει ένα παρόμοιο πακέτο που προσφέρθηκε για τα ARH Tiger και στράφηκε προς το Apache και αν προσθέσουμε τις «επιπτώσεις AUKUS», φαίνεται απίθανο αν τα MRH-90 θα έχουν αρκετή ζωή μπροστά τους στην Αυστραλία.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ