Η δήλωση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου για την απόφαση για προμήθεια 5 κορβετών εντός του επόμενου τετραμήνου ξεκαθαρίζει ορισμένα στοιχεία για τη μελλοντική διάρθρωση του ΠΝ.

«Εκτιμώ ότι η απόφαση για τις κορβέτες θα προκύψει εντός του πρώτου 4μήνου. Η λήψη της καθίσταται πιο περίπλοκη εάν λάβουμε υπόψη ότι σκοπός & στόχος μας είναι να έχουμε οπωσδήποτε ναυπήγηση πλοίων σε ελληνικό ναυπηγείο, με τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων παράδοσης» είπε πιο συγκεκριμένα ο υπουργός.

Πρώτο συμπέρασμα είναι ότι ο αριθμός των 5 κορβετών δεν αφήνει περιθώρια για 4η FDI. Έτσι το 3+1 γίνεται πλέον 3 χωρίς ελπίδα να παραγγελθεί άλλη «μεγάλη» μονάδα επιφανείας στην κατηγορία της φρεγάτας.

Δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι ως πιθανότερη λύση για τις κορβέτες είναι αυτή των Gowind, αν και ποτέ κανείς δεν μπορεί να πει ότι οι αμερικανικές Freedom (που ούτε για κορβέτες είναι ικανές) μπορούν να αποκλειστούν, καθώς οι ΗΠΑ θα πιέσουν μη θέλοντας να χάσουν μια τέτοια συμφωνία.

Βέβαια τα ποσά που διατίθενται από για την αγορά των 5 σκαφών είναι μόλις 1,5 δισ.€ κάτι που σημαίνει πως το κόστος απόκτησης των πέντε σκαφών θα ξεπεράσει κατά 375 εκατ.€  εάν η Gowind 2500 για την οποία ενδιαφέρεται –αναγκαστικά- το ΠΝ κοστολογείται περί τα 375 εκατ. €.

Εκεί θα υπάρξουν διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα να ζητά αηδιαστικά τέσσερα σκάφη και το ένα δώρο.

Βέβαια το ΠΝ καταφεύγει στην αγορά κορβετών όχι γιατί πρέπει οπωσδήποτε να αγοράσει κορβέτες λόγω κάποιας ιδιαίτερης επιχειρησιακής ανάγκης, αλλά επειδή πολύ απλά δεν φτάνουν τα χρήματα για φρεγάτες.

Στο σημείο αυτό θα ήταν ενδιαφέρον να εξεταστεί η περίπτωση αντί των κορβετών το ΠΝ να προχωρήσει σε μια παραγγελία σκαφών  FDI με οπλισμό κορβέτας όπως τις παίρνει το γαλλικό Ναυτικό ίσως και σε πιο οικονομικό προφίλ, διατηρώντας έτσι και μια συγκεκριμένη ομοιοτυπία σκαφών.

Σε αυτή την περίπτωση πάντως τα χρήματα αρκούν για δύο η τρία σκάφη. Τα σκάφη θα μπορούν να φέρουν τη γαλλική διαμόρφωση οπλισμού δηλαδή δύο εκτοξευτές SYLVER (που θα μπορούν να είναι οι SYLVER A43 αντί των Α50 των γαλλικών σκαφών) με βλήματα ASTER 15.

Εάν  πραγματοποιηθούν και άλλες οικονομίες κόστους τότε τα σκάφη θα μπορούσαν πέσουν στα 400 εκατ. € το ένα (το γαλλικό πρόγραμμα για τη ναυπήγηση των 5 FDI κοστολογείται 3,5 δισ.) φέρνοντας στο ΠΝ τρεις FDI με οπλισμό κορβέτας και τρεις FDI με οπλισμό φρεγάτας, για ένα σύνολο 6 σκαφών, αντί των οκτώ που έχει θέσει ως στόχο τω΄ρα δηλαδή τρεις FDI Και πέντε κορβέτες.

Μπορεί τα σκάφη να είναι λιγότερα αλλά με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται πλήρης ομοιοτυπία και οικονομία κλίμακας στην υποστήριξη των σκαφών.  

Βέβαια στην συγκεκριμένη περίπτωση τίθεται εν αμφιβόλω η ναυπηγήσει των σκαφών στην Ελλάδα κάτι που φαίνεται να θέτει ως όρο το ΥΠΕΘΑ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ