Η πρόταση της βρετανικής Babcock International, για το πρόγραμμα κορβετών του ΠΝ αποτέλεσε σίγουρα έκπληξη για πολλούς.

Ο βρετανικός όμιλος ήταν παρών και στον διαγωνισμό για τη νέα φρεγάτα του ΠΝ χωρίς τελικά να επιλεγεί, αφού το πρόγραμμα κατέληξε στη Naval Group με την πρόταση της  FDI.

Τώρα όμως οι Βρετανοί ξανακτυπούν την πόρτα του ΠΝ και όχι με μια διαφορετική πρόταση, αλλά με μια παραλλαγή αυτής που είχαν καταθέσει για τις φρεγάτες.

Έτσι το σκάφος γνωστό ως Arrowhead 140 (για τη διεθνή αγορά) και Type 31 για το βρετανικό Ναυτικό, προσφέρεται τώρα και για το πρόγραμμα των κορβετών.

Η έκπληξη έγκειται στο γεγονός ότι ένα σκάφος που προσφερόταν για φρεγάτα τώρα προσφέρεται για κορβέτα. Ουσιαστικά όμως δεν υπάρχει καμιά έκπληξη. Το ΠΝ έχει ανακοινώσει ότι αναζητά «κορβέτες», όχι γιατί ξαφνικά απέκτησε επιχειρησιακή ανάγκη για την συγκεκριμένη κατηγορία σκαφών, αλλά πολύ απλά γιατί δεν υπάρχουν χρήματα για περισσότερες φρεγάτες.

Αναζητά μια φρεγάτα στην τιμή μιας κορβέτας.

Κατά συνέπεια αν μια φρεγάτα προσφερθεί σε χαμηλή τιμή θα προτιμηθεί. Σε αυτό στηρίζεται και η βρετανική πρόταση. Μια light έκδοση της Arrowhead 140 με κάποιους περιορισμούς στο οπλικό φορτίο ώστε η τιμή να κατέβει στα 400 εκατ. €, ανα μονάδα.

Τι περιορισμούς;

Ο οπλισμός του πλοίου που είχε προταθεί στο ΠΝ ως φρεγάτα περιελάμβανε ένα κύριο πυροβόλο των 127 χλστ 2 οκταπλά συστήματα καθέτου εκτοξεύσεως Mk 41 με σύνολο 32 έως  64  βλημάτων επιφανείας – αέρος στο κέντρο του σκάφους, 8 πυραύλους επιφανείας-επιφανείας, ένα σύστημα RAM Mk 31 Guided Missile Weapon System (GMWS) στην πλώρη, ένα σύστημα CIWS στη πρύμνη, δύο τηλεχειριζόμενους πυργίσκους εξοπλισμένους με πυροβόλα των 30 χλστ και τον πύραυλο Lightweight Multi-role Missile, δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες των 324 χλστ και ένα ελικόπτερο ανθυποβρυχιακού αγώνα κατηγορίας 10 τόνων.

Τώρα ο οπλισμός αυτός θα περικοπεί  ώστε να ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές κόστους κορβέτας.

Αντί των 4 Mk 41 η νέα πρόταση αφορά ένα  Mk 41 με 32 θέσεις εκτόξευσης για ισάριθμα βλήματα (CAMM ή ESSM ή τέσσερις ASROC και 16 βλήματα) πυροβόλο των 76 χλστ. αντί των 127, ένα σύστημα CIWS, οκτώ βλήματα SSM (εδώ δεν μπορεί να γίνει περικοπή) και αφαίρεση των πυραύλων Lightweight Multi-role Missile.

Υπάρχει και ένα δεύτερο ενδεχόμενο.

Αυτό της υιοθέτησης της βρετανικής διαμόρφωσης για την κλάση Inspiration (Type 31) όπως πρόκειται να υπηρετήσει  στο βρετανικό Ναυτικό. Δηλαδή ένα πυροβόλο Bofors 57 Mk3 και δύο  Bofors 40 Mk4, 24 βλήματα Sea Ceptor (χωρίς Mk41 σε μονούς εκτοξευτές από τις Type 23) με μέγιστη εμβέλεια 45 χλμ. και ραντάρ NS110 3D ή  NS200.

Βέβαια σε αυτή την περίπτωση το πρόβλημα είναι η έλλειψη βλημάτων SSM κάτι πολύ δύσκολο για το δεχθεί το ΠΝ.

Υπάρχει βέβαια η δυνατότητα των τεσσάρων ελαφρών SSM Sea Venom με μεγίστη εμβέλεια 20 χλμ. αλλά ούτε και αυτό θα ενθουσιάσει.

Το σκάφος φυσικά παραμένει στις υφιστάμενες διαστάσεις του που είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακές: Εκτόπισμα 5.700 τόνων και  μήκος 138+ μέτρων. Εάν επιλεγεί από το ΠΝ, θα είναι το μεγαλύτερο σκάφος που έχει αποκτήσει ποτέ, με εξαίρεση μόνο το καταδρομικό «ΕΛΛΗ» πρώην ιταλικό EUGENIO DI SAVOIA το οποίο είχε δοθεί ως αποζημίωση για το εύδρομο «ΕΛΛΗ¨το 1951.

Από εκεί και πέρα προσφέρεται το σύστημα διαχείρισης πληροφοριών μάχης, το γνωστό TACTICOS και δύο σόναρ. Το πλήρωμα του σκάφους είναι με προδιαγραφές κορβέτας, αφού μπορεί να κυμανθεί από 60 έως 100 άτομα το μέγιστο, κάτι που δείχνει και το μέγεθος αυτοματισμού του πλοίου.

Σημασία έχει πως με σύγχρονο ραντάρ NS (ασχέτως της έκδοσης), 8 βλήματα Harpoon και 32 CAMM ή ESSM στα 45 χλμ. ‘η 50 χλμ. αντίστοιχα το σκάφος μπορεί να αναλάβει το χαμηλότερο στρώμα της αντιαεροπορικής άμυνας όταν θα δρα από κοινού με τις FDI.

Σημαντικό στοιχείο είναι και οι «απεριόριστοι» χώροι. Το growth margin αγγλιστί, είναι τεράστιο, κάτι που σημαίνει πως εάν το ΠΝ θελήσει σε κάποιο σημείο να ενισχύσει το οπλικό φορτίο των σκαφών δεν έχει κανένα πρόβλημα με την εξεύρεση χώρου για τα επιπρόσθετα συστήματα.

Πρόκειται για μια πρόταση η οποία εάν κυμανθεί στα 400 εκατ. € (ενδεχομένως και 450 εκατ.)  με όλα  επάνω για τέσσερα σκάφη είναι μέσα στις δυνατότητες των κονδυλίων. Το  βρετανικό Ναυτικό παίρνει τα πλοία έναντι 250 εκατ. λίρες αλλά χωρίς τα όπλα με TACTICOS.

Το σημαντικότερο είναι πως η Babcock International προτείνει η ναυπήγηση και των τεσσάρων σκαφών να γίνει στην Ελλάδα. Εάν ισχύουν τα παραπάνω τότε το ΠΝ θα μπορέσει να βρεθεί με τέσσερις επιπλέον φρεγάτες των 5.700 τόνων χωρίς να υποχρεωθεί να επιλέξει σκάφη των 2.500 και των 3.000 τόνων και των 90 μέτρων.

Πρόκειται επομένως για μια ιδιαίτερα αξιόλογη πρόταση και μια ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ