Την άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα το ΠΝ επιβεβαίωσε εμμέσως πλην σαφώς και ο υπουργός Εθνικής; Άμυνας Νίκος Δένδιας σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα “Καθημερινή”. .

Παράλληλα όμως ο υπουργός όμως αφού πρώτα κινήθηκε διαπιστωτικά, δεν έδωσε απολύτως καμία λύση. Η είδηση ότι θα εκσυγχρονιστεί «αριθμός» των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ, δεν αποτελεί λύση.

Ο ΥΕΘΑ προδιέγραψε αυτό που συζητείται εδώ και καιρό  και μέσα από τις αναρτήσεις του DN όσο και τα δημοσιεύματα της «Σ»:

Ότι πάμε για ένα ΠΝ μικρό σε αριθμό. Με τις δηλώσεις του επιβεβαίωσε ουσιαστικά  ότι σχέδια που υπήρχαν κάποτε για ΠΝ για προστασία ΑΟΖ και για πεδίο δράσης έως την  Κύπρο δεν υπάρχουν πλέον. Το ΠΝ περιορίζεται αυστηρά μέσα στο Αιγαίο για την προστασία των  Εθνικών Χωρικών Υδάτων.

Η κυβέρνηση ακολουθώντας μια εντελώς νέα γραμμή στα «εξοπλιστικά»   αφού πρώτα βραχυκύκλωσε η ίδια την αγορά της 4ης FDI και το πρόγραμμα των κορβετών (και τα δύο αποτελούν οριστικά παρελθόν) οριοθετεί τις νέες της γραμμές: Ένα ΠΝ με χαμηλή οροφή σκαφών έχοντας δύο μόνο κύριες αποστολές:

Πρώτον την αστυνόμευση της εγγύς περιοχής του Αιγαίου

Δεύτερον την τήρηση των όποιων υποχρεώσεων της χώρας για συμμετοχή σε ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ.

Έτσι το ΠΝ θα μεταβληθεί σε μια περιορισμένη δύναμη αυτοάμυνας και αστυνόμευσης. Αυτό άλλωστε προκύπτει από τα δεδομένα:

Εκσυγχρονισμός αριθμού ΜΕΚΟ 200 μπορεί να σημαίνει από 2 ως 3 με το πιθανότερο τις δύο.

Πάντως ο «αριθμός» των ΜΕΚΟ υπαγορεύεται, εν μέρη και από το γεγονός ότι TKMS και Thales Nederland ζητούν τώρα περί τα 700 εκατ.€ για το πρόγραμμα λόγω «πληθωριστικών πιέσεων» και όχι 605 εκατ. που είναι μάλλον μια τιμή που δεν ισχύει πλέον. .

Είπε και κάτι άλλο ο υπουργός: Προτιμούμε να έχουμε πλήρως λειτουργικά πλοία παρά μεγάλο αριθμό. Αυτό βέβαια προέρχεται από την δυσκολία του ΠΝ να στείλει άμεσα πλοίο στην Ερυθρά, καθώς διαπιστώνονται σημαντικές ελλείψεις στις μονάδες επιφανείας.

Αν και η δήλωση αυτή, των «πλήρως λειτουργικών μονάδων είναι αυτονόητη, δεν  βγαίνει η εξίσωση;

Πλήρως λειτουργικές δεν πρόκειται  να βγουν ποτέ οι 9 φρεγάτες “S”. Πλήρως λειτουργικές δεν πρόκειται να βγουν ποτέ οι ΜΕΚΟ 200 που δεν θα εκσυγχρονιστούν.

Άρα στο σημείο αυτό ο υπουργός φάσκει και αντιφάσκει. Πως γίνεται να έχει πλήρως λειτουργικές μονάδες από τη στιγμή που δεν τις εκσυγχρονίζει και από τη στιγμή που η παλαιότητά τους (για τις “S”) δεν δικαιολογεί κάτι τέτοιο;

Δεν γίνεται, εκ των πραγμάτων. Επομένως ή απλώς αγνοεί την πραγματικότητα ή έχει κάτι άλλο στο μυαλό του, που δεν το είπε.

Με λίγα λόγια ο Στόλος όπως είναι τώρα και εάν δεν γίνει πρόσκτηση νέων μονάδων δεν πρόκειται να είναι γίνει λειτουργικός.

Ναι ο υπουργός  δεν μίλησε καθόλου για LCS.  Το φημολογούμενο δηλαδή σενάριο της απόκτησης των προβληματικών σκαφών παράκτιας άμυνας, το οποίο «σερβίρεται» από πολλούς ως η μοναδική λύση πλέον, αφού βέβαια  βραχυκυκλώθηκαν όλες οι άλλες.

Θεωρούμε, ότι όταν μίλησε για πλήρως λειτουργικές μονάδες εννοούσε τις LCS, εάν βέβαια δεν παρουσιάσουν προβλήματα. Πόσες; Οι περισσότερες εκτιμήσεις  μιλούν για 4 με οροφή τις 6.

Εάν γίνει κάτι τέτοιο το ΠΝ θα περιοριστεί στις 3 FDI, 4 LCS και 2 ή 3 ΜΕΚΟ, για ένα σύνολο σκαφών το πολύ δέκα. Αυτό ουσιαστικά προβλέπει το «όραμα» του ΥΠΕΘΑ για τις «Ένοπλες Δυνάμεις του 2030», για το ΠΝ.

Επιπλέον ο υπουργός μίλησε για «τεράστιο» υποτίθεται «στόλο» ο οποίος εάν δεν επιχειρεί  πλήρως δεν «είναι λύση».

Πρώτον δεν υπάρχει κανένας τεράστιος Στόλος. Δεύτερον, μπορεί να μην είναι λύση, αλλά και ο ίδιος δεν πρόφερε καμία.

Όσο για την ΠΑ,  μόνο  12 F-35 για αρκετά μετά το 2030. Μάλιστα ο ΥΕΘΑ είπε να μην «ανησυχεί η ελληνική κοινωνία γι’ αυτό. Θα το πάρουμε το F-35».

Μα δεν ανησυχεί η κοινωνία για αυτό. Ανησυχούν «οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ» για την ανυπαρξία άλλων λύσεων, που θα μπορούσαν υπάρξουν για την ενίσχυση της ΠΑ (αναβάθμιση των F-16 Block 50, Rafale F.4  συμμετοχή σε προγράμματα μαχητικών  6ης γενιάς) ακόμη και  έναντι του F-35.

Ανησυχητικά σημάδια  για τη χώρα και τα κυριαρχικά της δικαιώματα; Ασφαλέστατα ναι. Θα επανέλθουμε όμως.

Είπε πιο συγκεκριμένα ο ΥΕΘΑ για το ΠΝ:

«Ως προς τον στόλο υπάρχει μια συζήτηση για τις κύριες μονάδες επιφανείας. Κυκλοφορεί μια λογική σούπερ μάρκετ, τι θα ψωνίσουμε, τι δεν θα ψωνίσουμε. Υπάρχει πλάνο μετά τις γαλλικές FDI;

Ο στόλος πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Κατ’ αρχάς είναι προφανές ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί ένας αριθμός από ΜΕΚΟ. Αυτό που πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί, πάνω και πέρα από όλα, είναι η διαθεσιμότητα των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού. Για την ακρίβεια, η πλήρης διαθεσιμότητα των πλοίων, όχι απλώς να βγαίνουν στη θάλασσα, αλλά να βγαίνουν με όλα τα συστήματά τους σε λειτουργία. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί, το να έχεις έναν τεράστιο στόλο του οποίου οι δυνατότητες είναι υποπολλαπλάσιες του αριθμού των πλοίων, δεν αποτελεί λύση.

Πρέπει, λοιπόν, να βοηθήσουμε τον στόλο μας να φτάσει στα επίπεδα που ήταν πριν από την οικονομική κρίση. Αυτό σημαίνει έξυπνη αξιοποίηση των πόρων που έχουμε. Δεν χρειαζόμαστε κατ’ ανάγκην πάρα πολλά πλοία, χρειαζόμαστε όμως, σίγουρα, καλά εξοπλισμένα πλοία. Έχουμε μια τεράστια παράδοση στη θάλασσα, νομίζω ότι ο ελληνικός στόλος δεν έχει ηττηθεί στην Ιστορία του, κατά συνέπεια έχουμε ένα στέρεο υπόβαθρο πάνω στο οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε, χάρη και στο εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό. Αν κατανείμουμε καλύτερα τα χρήματα και αξιοποιήσουμε ορθότερα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας και τις δυνατότητές τους, μπορούμε να πετύχουμε στο ορατό μέλλον εκπληκτικά αποτελέσματα.»

Για το F-35:

«Το F-35 είναι ένα εμβληματικό όπλο και νομίζω ότι λειτουργεί και στο συλλογικό φαντασιακό. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει μια εξαιρετικά ικανή Πολεμική Αεροπορία στο επίπεδο των μαχητικών αεροσκαφών. Εκτιμώ ότι έχουμε μια σαφή υπεροχή. Θα αποκτήσουμε τα F-35, αλλά δεν είναι απαραίτητο να τα πάρουμε αύριο το πρωί.

Η αμερικανική πλευρά μάς έχει δηλώσει ότι θα αποδεχθεί το αίτημά μας και μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων μας θα προβούμε στην απόκτηση ενός ικανού αριθμού F-35.

Αλλά δεν είναι αυτό το βασικό πρόβλημα. Όσο κι αν καταλαβαίνω ότι όπως είδαμε τα Rafale στους ελληνικούς ουρανούς, έτσι και όταν δούμε και το F-35 θα νιώσουμε υπερηφάνεια και αυτοπεποίθηση, οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε και τις ρίζες των προβλημάτων. Παίρνοντας οπλικά συστήματα μόνο στην κορυφή της πυραμίδας και αγνοώντας τη βάση της πυραμίδας, δεν πάμε μπροστά. Η Πολεμική Αεροπορία, που έχει F-35 αλλά δεν έχει επαρκή μεταγωγικά αεροσκάφη, δεν είναι μία σύγχρονη Πολεμική Αεροπορία, μην κοροϊδευόμαστε. Το F-35 θα το πάρουμε πάντως, δεν χρειάζεται καθόλου να ανησυχεί η ελληνική κοινωνία γι’ αυτό.»

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ