Λίγο μετά την ανακοίνωση της πρώτης πτήσης για το ελικόπτερο NH-90 SeaTiger για το γερμανικό Ναυτικό, το οποίο έχει παραγγείλει 31 μονάδες, το ολλανδικό υπουργείο Άμυνας επιβεβαίωσε ότι προχωρά στην αναβάθμιση 19 ελικοπτέρων NH-90 NFH για το Ναυτικό.

Τη «σκυτάλη» πήρε στη συνέχεια η  Νότια Κορέα η  οποίο στις 29 Δεκεμβρίου ενέκρινε ένα πρόγραμμα ύψους 2 δισ.€ με στόχο την αντικατάσταση των ελικοπτέρων Lynx τα οποία εκτελούν ανθυποβρυχιακές αποστολές και η Νότια Κορέα τα έχει προμηθευτεί από τις αρχές της δεκαετίας του ΄90.

Οι δύο υποψήφιοι τύποι είναι το NH-90 NFH και το MH-60 Seahawk όπως τους ανακοίνωσε η DAPA η νοτιοκορεατική ΓΔΑΕΕ. Το ΝΗ90 παράγεται από την κοινοπραξία NHIndustries η οποία αποτελείται από την Airbus Helicopters (πρώην Eurocopter) και την ιταλική Leonardo. Το πρώτο ΝΗ90 πέταξε τον Δεκέμβριο του 1995 και ο τύπος εισήλθε σε υπηρεσία το 2007. Το ελικόπτερο είναι το πρώτο στο οποίο εγκαταστάθηκε σύστημα Fly-By-Wire και παράγεται σε δύο βασικές εκδόσεις: Το τακτικό μεταφορικό TTH και το «ναυτικοποιημένο» NFH (NATO Frigate Helicopter),.

Η Ελλάδα ως γνωστόν διαθέτει 15 ΝΗ90 της έκδοσης ΤΤΗ και υποτίθεται ότι είναι να παραλάβει ακόμη 5 για να ολοκληρωθεί η παραγγελία η οποία μάλλον δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ.

Να σημειωθεί ότι με την επανεκκίνηση του προγράμματος παραδόσεων το 16ο ελικόπτερο ΘΑ ερχόταν  τον Δεκέμβριο του 2023 και το 17ο  τον Φεβρουάριο του 2024. Προς το παρόν περιμένουμε.

Τα ελικόπτερα είναι σχεδόν καθηλωμένα, όπως ήταν άλλωστε από την αρχή των παραδόσεων. Μια σύμβαση υποστήριξης 006A/2022   η οποία υπογράφηκε στις 24 Νοεμβρίου του 2022 αφορούσε περιορισμένη ροή ανταλλακτικών και έτσι δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αυτή αρκεί για να σηκωθεί ο στόλος των ΝΗ90 στον αέρα.

Για να γίνει αυτό πρέπει να υπογραφεί η FOS ύψους 50 εκατ. € η οποία θα προσφέρει επαρκή και συνεχή ροή ανταλλακτικών για πέντε χρόνια. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΑΣ και της NHIndustries μπορεί να έχουν ολοκληρωθεί μένει ακόμη όμως τεράστια γραφειοκρατία για να πέσουν οι υπογραφές, να υπάρξει προκαταβολή 20 εκατ. € και να αρχίσει η ροή των ανταλλακτικών.

Όλα σχεδόν τα ΝΗ90 των άλλων χωρών επιχαίρουν κανονικά πλην των… ελληνικών. Στη φωτογραφία  γαλλικό ΝΗ90 Caiman  στο ελικοδρόμιο φρεγάτας FREMM

Έτσι πρέπει να γνωμοδοτήσει πρώτα το Ελεγκτικό Συνέδριο στη συνέχεια να συμφωνήσει η ΓΔΑΕΕ, να εγκριθεί από την αρμόδια επιτροπή άμυνας της Βουλής, να εγκρίνει το σχετικό κονδύλιο το ΥΠΟΙΚ  και τέλος να γίνει ΚΥΣΕΑ για υπογραφεί.

Όπως ο καθένας μπορεί να καταλάβει ο χρόνος που μπορεί να πάρει μια τέτοια διαδικασία ενδέχεται να πλησιάσει και μια αιωνιότητα.

Επιπρόσθετα με το αλαλούμ που επικρατεί το ΥΠΕΘΑ για τα εξοπλιστικά με τις αναθεωρήσεις επί αναθεωρήσεων και επαναξιολογήσεις μπορεί και μια αιωνιότητα να μην είναι αρκετή.

Τα ναυτικά ελικόπτερα

Και η ΑΣ ταλαιπωρείται από τα συνεχή προβλήματα το ΠΝ αναμένει πιθανότατα ακόμη και την 31η Ιανουαρίου τα τρία πρώτα ελικόπτερα Α/Υ πολέμου MH-60R τα οποία θα έρθουν με αεροσκάφος C-17 στην 122ΠΜ. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2025, αναμένονται και τα υπόλοιπα τέσσερα ελικόπτερα ΜΗ-60R στην Ελλάδα, για να  ολοκληρωθεί η παραγγελία των 7 μονάδων.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ