FCX30 και α/α προστασία: Η πρόταση της Fincantieri για το ΠΝ είναι καλή και μπορεί να γίνει καλύτερη
FCX30 ονομάζεται η πρόταση της ιταλικής Fincantieri που προτείνεται για το πρόγραμμα των κορβετών του ΠΝ και αναμφίβολα είναι ένα εξαιρετικό σκάφος.
Πρόκειται για το σκάφος κλάσης Doha που πρόσφατα προμηθεύτηκε το Κατάρ, αλλά τροποποιημένο για τις ελληνικές επιχειρησιακές ανάγκες και τις δυνατότατες του προϋπολογισμού.
Στις διαστάσεις του, το σκάφος παραμένει το ίδιο: Μέγιστο εκτόπισμα 3.250 τόνων και μήκος 107 μέτρων.
Ειδικά για τις ανάγκες του ΠΝ, η αυτονομία του έχει αυξηθεί από τα 3.500 ν.μ. στα 5.000ν.μ. αλλά η μεγίστη ταχύτητα έπεσε από τους 28 στους 25 κόμβους.
Σε ότι αφορά τον οπλισμό όλα τα σενάρια είναι ανοικτά. Η Doha διαθέτει δύο οκταπλούς SYLVER A-50 για 16 ASTER-30 ΤΝΤ (ένα βλήμα ανά θέση εκτόξευσης) . Αυτή είναι και η βέλτιστη λύση για το ΠΝ, εάν επιλέξει την συγκεκριμένη κλάση.
Η χρήση του βλήματος CAMM-ER εμπεριέχει το πρόβλημα κόστος.
Στην περίπτωση του ΠΝ εάν προκριθεί το βλήμα CAMM-ER των 45 χλμ. μέγιστης εμβέλειας και ταχύτητας 4 mach, τότε προκύπτουν θέματα πιστοποίησης.
Όπως αναφέρει η ίδια η κατασκευάστρια του CAMM, η MBDA, το βλήμα είναι πιστοποιημένο τόσο για τον Mk41 όσο και για τον SYLVER σε τετραπλή διάταξη ανά θέση εκτόξευσης, αλλά για το απλό CAMM και όχι για το ER.
Έτσι στην περίπτωση που τοποθετηθεί ένας SYLVER A43 ή 50 το συνολικό απόθεμα βλημάτων θα είναι 32 CAMM, ενώ στην περίπτωση των 2xSYLVER αυτό θα διπλασιαστεί στα 64 βλήματα.
Αυτά για τον CAMM. Για τον CAMM-ER όμως τα πράγματα διαφοροποιούνται: Έχει μεγαλύτερες διαστάσεις από τον CAMM (4 μ. μήκος σε σχέση με τα 3,2 μ. του CAMM και διάμετρο 189 χλστ. έναντι 166 χλστ.).
Αυτό σημαίνει ότι το βλήμα θα μπει σε διπλή διάταξη στον SYLVER: Δηλαδή 16 βλήματα ανά εκτοξευτή και 32 για 2 SYLVER αντί 64 με CAMM.
Το ερώτημα εδώ όμως είναι: Ποιος θα πληρώσει για όλα αυτά; Ο CAMM-ER είναι άγνωστο εάν έχει πιστοποιηθεί στον SYLVER και αν το ΠΝ επιλέξει CAMM-ER και SYLVER μάλλον θα πληρώσει και το κόστος πιστοποίησης.
Το θέλει αυτό; Έτσι η μόνη λογική λύση είναι αυτή των ASTER 30 σε δύο SYLVER.
Η πρόταση μιλά για τέσσερα σκάφη με κόστος κάτω από 2 δισ. ευρώ και μπορεί να αντικαταστήσει (βασικά είναι πολύ πιο ικανά επιχειρησιακά) ισάριθμες φρεγάτες κλάσης “S” λόγω του μεγάλου εκτοπίσματός για κορβέτα, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να δράσει αποτελεσματικά και χωρίς κινδύνους καταπόνησης πληρώματος και πλοίου στην Ανατολική Μεσόγειο ή και στο «δύσκολο» Αιγαίο.