ΕΚΤΑΚΤΟ ΔΕΛΤΙΟ: Ρήξη ΓΔΑΕΕ-Ελληνικών Ναυπηγείων/Thyssen για το υποβρύχιο
Διακοπή των διαπραγματεύσεων παραλαβής του υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120 Type 214 επήλθε προ ολίγου μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και του κυρίου αναδόχου, της εταιρίας Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, που ανήκει στο γερμανικό όμιλο Thyssen. Σύμφωνα με πληροφορίες του defencenet.gr η πλευρά της ΓΔΑΕΕ θεώρησε ότι οι συνομιλίες είχαν περιέλθει σε αδιέξοδο και αποσύρθηκε από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων «απειλώντας» ότι θα προσφύγει στη διαιτησία, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σχετική σύμβαση. Πάντως, από γερμανικής πλευράς διαψεύδεται ότι το υποβρύχιο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και υποστηρίζεται ότι το υπουργείο αναζητά αφορμές μη παραλαβής του λόγω οικονομικών δυσχερειών...
Διακοπή των διαπραγματεύσεων παραλαβής του υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120 Type 214 επήλθε προ ολίγου μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και του κυρίου αναδόχου, της εταιρίας Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, που ανήκει στο γερμανικό όμιλο Thyssen. Σύμφωνα με πληροφορίες του defencenet.gr η πλευρά της ΓΔΑΕΕ θεώρησε ότι οι συνομιλίες είχαν περιέλθει σε αδιέξοδο και αποσύρθηκε από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων «απειλώντας» ότι θα προσφύγει στη διαιτησία, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σχετική σύμβαση. Πάντως, από γερμανικής πλευράς διαψεύδεται ότι το υποβρύχιο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και υποστηρίζεται ότι το υπουργείο αναζητά αφορμές μη παραλαβής του λόγω οικονομικών δυσχερειών…
Όλα αυτά μόλις τρεις εβδομάδες μετά την καταρχήν συμφωνία των δύο μερών για το χρονοδιάγραμμα παραλαβής του υποβρυχίου, και μόλις μία ημέρα πριν ο ΓΔΑΕΕ κ. Ε. Βασιλάκος ταξιδέψει στη Γερμανία για τη διεξαγωγή συνομιλιών σε θέματα της αρμοδιότητάς του με στελέχη τόσο των κρατικών αρχών, όσο και με εταιρίες που εμπλέκονται στα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τις τελευταίες ημέρες με συγκεκριμένες και κατευθυνόμενες διαρροές από τη ΓΔΑΕΕ αποκαλυπτόταν ότι σε μία δοκιμή του περασμένου Σεπτεμβρίου, η θωράκιση ενός υπό παραλαβή άρματος μάχης Leopard 2HEL, το άρμα παρουσίασε υστέρηση σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά της θωράκισής του. Κάτι που σε μία δοκιμή θεωρείται φυσιολογικό -μέχρις ενός βαθμού- και όχι τόσο ανησυχητικό όσο η περίπτωση των υποβρυχίων, δεδομένου ότι πρόκειται για μία δοκιμασμένη σχεδίαση, ωστόσο, έδωσε εκ νέου αφορμή στην ελληνική πλευρά για να μπλοκάρει τη διαδικασία παραλαβής σε δεύτερο μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα που είχε ανατεθεί σε γερμανικές εταιρίες.
Όπως είναι γνωστό το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν προχώρησε ούτε στην μετατοπισμένη για 12 μήνες σε σχέση με τη συμβατικά προβλεπόμενη ημερομηνία (30 Σεπτεμβρίου 2005), παραλαβή του υποβρυχίου «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120, απαιτώντας πρώτα την επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζει. Μάλιστα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Μεϊμαράκης κατά τη διάρκεια της πρόσφατης άτυπης συνόδου των υπουργών άμυνας του ΝΑΤΟ, στο Portoroz της Σλοβενίας, και σε επαφή που είχε με τον Γερμανό ομόλογο του, δεν αποδέχθηκε τη γερμανική πρόταση όπως η Ελλάδα παραλάβει άμεσα το υποβρύχιο «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» S120, το πρώτο από τα τέσσερα τύπου 214 που ναυπηγούνται για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού, και τα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί κατά τις δοκιμές, να αποκατασταθούν εντός πέντε μηνών. Ο Μεϊμαράκης δήλωσε ότι η παραλαβή του υποβρυχίου θα γίνει μόνο όταν ικανοποιηθούν πλήρως οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού όπως αυτές περιέχονται στη σύμβαση και σαφώς μετά την αποκατάσταση των προβλημάτων.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το Defencenet.gr τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» είναι:
-Πρόβλημα ευστάθειας στην επιφάνεια υπό ορισμένες συνθήκες και συγκεκριμένα με ύψος κύματος 3 μέτρα και μήκος 56 μέτρα, κυματισμός που συνήθως συναντάται στον Ατλαντικό, το υποβρύχιο λαμβάνει κλίση 45-60% ως προς το κάθετο επίπεδο. Γενικά πάντως το υποβρύχιο παρουσιάζει αυξημένη διατοίχιση.
-Προβλήματα στη λειτουργία του εξελιγμένου συστήματος μάχης ISUS, που οφείλονται στην ολοκλήρωση των υποσυστημάτων.
-Υποδεέστερες των αναμενόμενων επιδόσεων του σόναρ πλευρικής διάταξης (FAS: Flank Array Sonar).
-Θόρυβο στις χαμηλές συχνότητες που πιθανά να οφείλεται στον άξονα ή την προπέλα του υποβρυχίου. Το πρόβλημα σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού απαιτεί άμεση και ριζική αντιμετώπιση καθώς άπτεται της επιχειρησιακής λειτουργίας του υποβρυχίου. Για το ζήτημα υπάρχει έκθεση πανεπιστημιακού ιδρύματος του Αμβούργου η οποία εκτιμά το πρόβλημα περίπου ως άλυτο.
-Προβληματική λειτουργία ορισμένων ειδικών φίλτρων του αναερόβιου συστήματος πρόωσης (AIP: Air Independent Propulsion) που διασφαλίζουν την καθαρότητα του υδρογόνου σε ποσοστό 99,999%. Αν αυτή δεν επιτευχθεί έστω και αν η απόκλιση είναι πολύ μικρή, αυξάνει η θερμοκρασία του νερού που αποβάλλεται από τις κυψέλες καυσίμου (PEM-FC), με ότι αυτό συνεπάγεται για την παρατηρησιμότητα και κατ’ επέκταση την επιβιωσιμότητα του υποβρυχίου. Επιπρόσθετα αυξάνεται η φθορά και απομειούται η διάρκεια ζωής των κυλίνδρων μεταλλικού υδριδίου.
Σύμφωνα με πηγές του Πολεμικού Ναυτικού μερικά από τα προβλήματα (και ιδιαίτερα τα σχετικά με την ολοκλήρωση ηλεκτρονικών συστημάτων) δεν είναι ασυνήθιστα για μία νέα σχεδίαση οποιουδήποτε τύπου, και παρουσιάζονται συχνά σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Το Πολεμικό Ναυτικό για τη μελέτη και αξιολόγηση των προβλημάτων συνέστησε ειδική επιτροπή διερεύνησης υπό τη Διοίκηση Διοικητικής Μέριμνας Ναυτικού (ΔΔΜΝ), η οποία εργάζεται παράλληλα με την επιτροπή παρακολούθησης της εξέλιξης της σύμβασης.