Μεγάλη επιτυχία του τουρκικού T-155 Firtina στην Πολωνία
Στις 2 Σεπτεμβρίου 2013 στο Kίλτσε της Πολωνίας, κατά τη διάρκεια της 21ης Διεθνής Έκθεσης Άμυνας, η πολωνική εταιρία Huta Stalowa Wola (HSW) και η τουρκική εταιρία MKEK υπέγραψαν μια συμφωνία σχετικά με τη χρήση του σασί του τουρκικού αυτοκινούμενου οβιδοβόλου T-155 Firtina 155mm στο πολωνικό αυτοκινούμενο οβιδοβόλο Krab 155mm, που παράγεται από την HSW.
Το 155mm/52 Krab είναι ένα από τα προγράμματα εγχώριας ανάπτυξης της αμυντικής βιομηχανίας της Πολωνίας. Τα πρώτα δείγματα του Krab κατασκευάστηκαν κατόπιν σχετικής άδειας με βρετανικό πύργο AS90/52 Braveheart και πυροβόλο 155mm/52 που παράγεται από την γαλλική Nexter. (Huta Stalowa Wola)Το 155mm/52 Krab είναι ένα από τα προγράμματα εγχώριας ανάπτυξης της αμυντικής βιομηχανίας της Πολωνίας. Τα πρώτα δείγματα του Krab κατασκευάστηκαν κατόπιν σχετικής άδειας με βρετανικό πύργο AS90/52 Braveheart (σχεδιάστηκε από την Vickers πίσω στη δεκαετία του 1980), και πυροβόλο 155mm/52 που παράγεται από την γαλλική Nexter Systems. Τα πρώτα οκτώ Krab παραδόθηκαν στον Πολωνικό Στρατό το Σεπτέμβριο του 2012.
Σύμφωνα με τους όρους των συμβάσεων που έχει συνάψει το Υπουργείο Άμυνας της Πολωνίας με την HSW τον Μάιο του 2008 και τον Ιούνιο του 2011, προβλέπεται η παράδοση έως τέλος του Οκτωβρίου 2015 ενός συνόλου 24 μονάδων. Ωστόσο, μετά την παράδοση των πρώτων 8 οβιδοβόλων, η διαδικασία τελμάτωσε.
Σύμφωνα με την βρετανική στρατιωτική επιθεώρηση “Jane’s Defence Weekly” η πολωνική εταιρία έχει υπογράψει μια συμφωνία για το τουρκικό σασί T-155 Firtina για το Krab, όπως το τελευταίο αποκάλυψε αδυναμίες στον εξοπλισμό που έχει προγραμματιστεί για την κατασκευή των υπόλοιπων 16 Krab. Η πρώτη πολωνική σειρά χρησιμοποιεί τον πολωνικό ντιζελοκινητήτα S12U – η παραγωγή του κινητήρα (αποδίδει μέγιστη ισχύ 625kW/2000rpm) που ξεκίνησε το 2009 στο εργοστάσιο PZL Wola σταμάτησε, όπως το εργοστάσιο έκλεισε.
Ως εναλλακτική λύση προτείνεται ο γερμανικός ντιζελοκινητήρας MTU-881 KA 500. Ο χώρος όμως που απαιτείται από τον γερμανικό κινητήρα είναι μεγαλύτερος και δεν μπορεί να εγκατασταθεί στο σασί παραγωγής HSW. Επίσης, στα σασί της πρώτης παραγωγικής σειράς Krab το 2010, βρέθηκαν ρωγμές στις πλάκες θωράκισης. Έχει αναφερθεί ότι ο κατασκευαστής στην Πολωνία έχει χρησιμοποιήσει χαμηλής ποιότητας υλικό. Τον Ιούλιο 2012 η πολωνική Bumar Labedy (σήμερα μέρος μια χόλντινγκ) παραδέχθηκε την ευθύνη της και προτίθεται να πληρώσει ένα ποσό ύψους 15,5 εκατομμυρίων δολαρίων.
Υπό τις συνθήκες αυτές, δεν είχε άλλη επιλογή από το να εγκαταλείψει στην κατασκευή του Krab το σασί παραγωγής HSW. Ως εκ τούτου, η εν λόγω συμφωνία που υπεγράφη με την τουρκική MKEK αφορά την προμήθεια σασί για την παραγωγή 16 Krab που αναμένει το Υπουργείο Άμυνας της Πολωνίας. Το ίδιο το τουρκικό T-155 Firtina αντιπροσωπεύει μια έκδοση κατόπιν αδείας του K9 Thunder της Νότιας Κορέας. Στο Firtina T-155 χρησιμοποιείται ο γερμανικός ντιζελοκινητήρας MTU-881 KA 500 .
Σύμφωνα με το άρθρο στο “Jane’s Defence Weekly”, λόγω του γεγονότος ότι ο βρετανικός πύργος AS90 που χρησιμοποιείται στο Krab είναι βαρύτερος από το κανονικό πύργο που έχει εγκατεστημένο το T-155 Firtina, θα απαιτήσει σοβαρή προσπάθεια η εγκατάστασή του στο τουρκικό σασί. Έτσι ο φόρτος πυρομαχικών μειώθηκε από 60 σε 40 βλήματα. Επιπλέον, για τα 16 Krab τα πυροβόλα 155-mm/52 θα αποκτηθούν από τον γερμανικό όμιλο Rheinmetall αντί της γαλλικής Nexter. Δεν είναι σαφές αν η HSW έχει αποκτήσει την άδεια της MKEK για την κατασκευή των σασί, ή εάν περιοριστεί να προμηθευτεί το υλικό έτοιμο.
Το πρώτα οκτώ Κrab που παραδόθηκαν στο Πολωνικό Στρατό το Σεπτέμβριο του 2012, έχουν ήδη ολοκληρώσει την πρώτη φάση των δοκιμών και θα επιστρέψουν στην HSW τον Σεπτέμβριο του 2013 για τροποποιήσεις και βελτιώσεις. Παραμένει ασαφές εάν η Bumar Labedy επισκευάσει ή αντικαταστήσει τα ελαττωματικά μέρη στα πρώτα οκτώ αυτοκινούμενα οβιδοβόλα, ή εάν απλά πληρώσει για την αντικατάσταση των ελαττωματικών κατασκευαστικών απαρτίων την τουρκική εταιρία.
Το Krab έχει μέγιστο μήκος 12 μ., πλάτος 3,5 μ., και ύψος 3,4 μ. Το μέγιστο ύψος του οχήματος με το AA πολυβόλο είναι 3,8 μ. Το βάρος μάχης με πλήρωμα είναι 52.140 κιλά.
Με την εν λόγω συμφωνία, η τουρκική MKEK κατάφερε να πετύχει μια ανέλπιστη εξαγωγική επιτυχία, προσφέροντας λύσεις για το το πολωνικό οβιδοβόλο Krab που μετατρέπεται τελικά σε ένα σχέδιο των ίδιων εισαγόμενων στοιχείων με το T-155 Firtina, το οποίο έχει πλέον κατασκευαστεί σε πάνω από 270 μονάδες για τον Τουρκικό Στρατό – με συνολικές απαιτήσεις για έως 340 μονάδες. Το Υπουργείο Άμυνας στην Πολωνία σκοπεύει να προμηθευτεί συνολικά 72 οβιδοβόλα Krab.
Πηγή Fox2magazine
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr