Πτώση ΑΗ-64DHA Apache – Μηχανική ή ανθρώπινη “αστοχία”; (Ανανέωση)
{mosimage}(Ανανέωση 23.55): Η πιθανότητα απώλειας ελέγχου του ελικόπτερου ΑΗ-64DHA από τους άτυχους χειριστές του κατά την διάρκεια άσκησης αυτοπεριστροφής, θεωρείται ως πιθανή αιτία της τραγωδίας στο 2ο ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων. Είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο άτυχος χειριστής ζήτησε από τον πύργο ελέγχου την άδεια να εκτελέσει άσκηση αυτοπεριστροφής και η άδεια αυτή του δόθηκε. Τι είναι η άσκηση αυτοπεριστροφής: Είναι μία, ας πούμε, «πρόβα πτώσης», από «κράτημα» του κινητήρα ή των κινητήρων εν προκειμένω, από διάφορες αιτίες, όπως π.χ. καταστροφή τους από αντιαεροπορικά πυρά.
{mosimage}(Ανανέωση 23.55): Η πιθανότητα απώλειας ελέγχου του ελικόπτερου ΑΗ-64DHA από τους άτυχους χειριστές του κατά την διάρκεια άσκησης αυτοπεριστροφής, θεωρείται ως πιθανή αιτία της τραγωδίας στο 2ο ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων. Είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο άτυχος χειριστής ζήτησε από τον πύργο ελέγχου την άδεια να εκτελέσει άσκηση αυτοπεριστροφής και η άδεια αυτή του δόθηκε. Τι είναι η άσκηση αυτοπεριστροφής: Είναι μία, ας πούμε, «πρόβα πτώσης», από «κράτημα» του κινητήρα ή των κινητήρων εν προκειμένω, από διάφορες αιτίες, όπως π.χ. καταστροφή τους από αντιαεροπορικά πυρά.
(Ανανέωση 23.55): Η πιθανότητα απώλειας ελέγχου του ελικόπτερου ΑΗ-64DHA από τους άτυχους χειριστές του κατά την διάρκεια άσκησης αυτοπεριστροφής, θεωρείται ως πιθανή αιτία της τραγωδίας στο 2ο ΤΕΕΠ στην Πάχη Μεγάρων. Είναι πλέον επιβεβαιωμένο ότι ο άτυχος χειριστής ζήτησε από τον πύργο ελέγχου την άδεια να εκτελέσει άσκηση αυτοπεριστροφής και η άδεια αυτή του δόθηκε. Τι είναι η άσκηση αυτοπεριστροφής: Είναι μία, ας πούμε, «πρόβα πτώσης», από «κράτημα» του κινητήρα ή των κινητήρων εν προκειμένω, από διάφορες αιτίες, όπως π.χ. καταστροφή τους από αντιαεροπορικά πυρά.
Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του ελικοπτέρου είναι θωρακισμένο, ενώ οι κινητήρες διαχωρίζονται μεταξύ τους από κράματα τιτανίου για να μην καταστραφεί ο δεύτερος αν σημειωθεί έκρηξη στον έναν. Η άδεια για την αυτοπεριστροφή ζητήθηκε για να ξεκινήσει η άσκηση από τα 3.000 πόδια (1000 μέτρα).
Κατά την διάρκεια της εν λόγω άσκησης ο χειριστής ρίχνει τις στροφές των κινητήρων στο «ρελαντί» και το ελικόπτερο «πέφτει» με τα στροφεία να κινούνται μόνο εκμεταλλευόμενα το ανοδικό ρεύμα του αέρα που σχηματίζεται από την πτώση.
Περί τα 500 πόδια από το έδαφος ή και πιο ψηλά, ο πιλότος δίνει στροφές στους κινητήρες, αλλάζει το βήμα στα στροφεία και επανα-αποκτά τον έλεγχο του ελικοπτέρου. Από τον πύργο ελέγχου έγινε αντιληπτό ότι κάτι δεν πήγαινε καλά όταν το ελικόπτερο είχε ξεπεράσει το όριο που έπρεπε να αναλάβει τον έλεγχο της πτήσης ο πιλότος και αυτό δεν συνέβη. Περίπου 30 μέτρα πριν προσκρούσει στο έδαφος, όλοι όσοι παρακολουθούσαν κατάλαβαν τι θα συνέβαινε…
Η αυτοπεριστροφή πρόκειται για δύσκολη άσκηση που χρειάζεται υψηλή εμπειρία, άριστη γνώση του ελικοπτέρου και πάντα εμπεριέχει κινδύνους. Η μαρτυρίες που μιλάνε για αποκοπή του στροφείου κατά την διάρκεια της πτώσης του ελικοπτέρου, ελέγχονται. Το γεγονός ότι πετάχθηκε σε μεγάλη απόσταση η πτέρυγα μπορεί και να οφείλεται στην πρόσκρουση στο έδαφος.
Πάντως είναι πρόωρο να μιλάμε με σιγουριά για τα αίτια της πτώσης, αφού εξίσου πιθανή αιτία είναι και η μηχανική αστοχία, αλλά και η ανεπαρκής συντήρηση.
Οπωσδήποτε μείζον θέμα παραμένει ο λόγος για τον οποίο εξερράγη το ελικόπτερο όταν προσέκρουσε στο έδαφος, Γράψαμε από την πρώτη στιγμή ότι τα ελικόπτερα του είδους από όποιο ύψος και να πέσουν δεν εκρήγνυνται ή τουλάχιστον δεν πρέπει να εκρήγνυνται. Το τουρκικό δοκιμαστικό, υπό ανάπτυξη, ελικόπτερο Τ-129 έπεσε από ύψος 1500 ποδών πριν τέσσερις μήνες στην Ιταλία και δεν σημειώθηκε έκρηξη, ούτε σκοτώθηκαν οι χειριστές.
Τραγικό και συνάμα περίεργο, θανατηφόρο ατύχημα ελικοπτέρου ΑΗ-64DHA Apache της Αεροπορίας Στρατού του 2ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων είχαμε στις 11.49 σήμερα το πρωί στην περιοχή της Πάχης Μεγάρων. Έγκυρες πηγές του ΓΕΣ αναφέρουν ότι το ελικόπτερο, τύπου AH-64DHA, συνετρίβη στη διάρκεια αιώρησης κατά την εκτέλεση ελέγχων. Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι το ελικόπτερο δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα στο στροφείο του, αλλά προερχόταν από τακτική επιθεώρηση και συντήρηση μετά από 125 ώρες πτήσης.
Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι το ελικόπτερο έπεσε κάθετα “σαν μολύβι”, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να είχαμε black-out, αφού τα συστήματα του ελικοπτέρου επιτρέπουν αιώρηση ανάγκης (αυτοπεριστροφή) και αναγκαστική προσγείωση, ακόμα και αν κτυπηθούν από πυρά τα πτερύγια του. Άλλη πηγή από το 2ο ΤΕΑΣ, αναφέρει ότι το ελικόπτερο έπεσε “με το ρύγχος”.
Θεωρούμε ότι αυτή είναι και η επικρατέστερη εκδοχή, λόγω του γεγονότος ότι μας το επιβεβαιώνουν περισσότεροι από τρεις αξιωματικοί αυτόπτες μάρτυρες του 2ου ΤΕΕΠ.
Αν και το ύψος φέρεται να ήταν μικρό (περί τα 30 μέτρα επάνω από το έδαφος) στο ελικόπτερο ξέσπασε πυρκαγιά. Δυστυχώς δεν υπάρχουν επιζώντες από το διμελές πλήρωμά του.
Το ατύχημα είναι εξαιρετικά σπάνιο και δεν έχει καμία σχέση με το ατύχημα που είχε ελικόπτερο του ίδιου τύπου (έκδοσης “Α+”) το Νοέμβριο του 2008, το οποίο πραγματοποιούσε επικίνδυνη άσκηση μέσα σε στενή χαράδρα. Επίσης είναι περίεργο πως ξέσπασε φωτιά και απανθράκωσε το πλήρωμα δεδομένου ότι στα Apache, υπάρχουν ειδικά συστήματα απορρόφησης κραδασμών από την πτώση, αλλά και αποφυγής εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Οι πρώτες εκτιμήσεις για τα ατύχημα αναφέρουν ότι πιθανόν να είχαμε αποκόλληση πτερυγίων στροφείου από μόνα τους ή και έκρηξη μηχανής που κτύπησε το στροφείο. Μπορεί το ελικόπτερο να έπεσε λόγω αποκόλλησης πτερυγίου ή πτερυγίων; Δύσκολο, αλλά όχι απίθανο. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένα από τα πτερύγια εκτοξεύθηκε στον … γειτονικό διάδρομο απο-προσγείωσης των μικρών πολιτικών αεροσκαφών και από καθαρή τύχη δεν είχαμε και δεύτερο ατύχημα
Τα ελικόπτερα της έκδοσης DHA (12 μονάδες) ξεκίνησαν να παραλαμβάνονται τον περασμένο Αύγουστο και επίσημα η ένταξη έγινε μετά από τρία χρόνια καθυστέρηση τον περασμένο Απρίλιο λόγω προβλημάτων στη αρχική σύμβαση. Θεωρούνται τα πλέον προηγμένα επιθετικά ελικόπτερα της Ευρώπης.
Τραγική ειρωνεία: Ο ένας από τους δύο νεκρούς πιλότους ήταν κουμπάρος, ενός εκ των δύο πιλότων που σκοτώθηκαν στο ατύχημα του Νοεμβρίου του 2008 στην Εύβοια…
Σε δήλωση που αφήνει ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα προέβη ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλος για το ατύχημα, ενώ προαναγγέλλει την εμπλοκή του Στρατοδικείου στην διερεύνηση:
«Εκφράζω τη βαθιά μου οδύνη για τον τραγικό θάνατο δύο επίλεκτων στελεχών της Αεροπορίας Στρατού που χάθηκαν κατά την άσκηση του καθήκοντός τους στο σημερινό μείζον αεροπορικό ατύχημα του ελικοπτέρου Apache.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις και μαζί τους ο ελληνικός λαός θρηνούν την απώλεια δύο νέων ανθρώπων. Το μυαλό μας στρέφεται στις οικογένειές τους. Η στοργή και η μέριμνα της Πολιτείας θα είναι πλήρης αλλά αυτό δεν μειώνει δυστυχώς το μέγεθος της απώλειάς τους.
Έχει ήδη διαταχθεί η διενέργεια προανάκρισης από τον Εισαγγελέα του Στρατοδικείου και έχει κινηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία διερεύνησης των αιτίων του συμβάντος. Η έρευνα θα εισέλθει στο μέγιστο δυνατό βάθος και θα επεκταθεί σε όλες τις πτυχές. Παράλληλα έχουν διαταχθεί όλα τα αναγκαία μέτρα ασφάλειας των αεροπορικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων».
Επίσης κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις λόγω της τραγωδίας.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr