Τροχοφόρο τεθωρακισμένο BTR-80: Ο νικητής της Κριμαίας (vid)

Το είδαμε στην Κριμαία να το οδηγούν είτε Ρ’ώσοι πεζοναύτες, είτε στελέχη των ρωσικών ειδικών δυνάμεων, το βλέπουμε στην Συρία να καταδιώκει ισλαμιστές, σε καθήκοντα αστυνόμευσης κλπ κλπ: Το τροχοφόρο BTR-80 μπορεί να μην είναι στην αιχμή της τεχνολογίας, αλλά αποδεικνύεται ένα πολυεργαλείο για όλων των ειδών τις αποστολές.
Το BTR-80 αναπτύχθηκε από τη σχεδιαστική ομάδα της GAZ και κατασκευάζεται από το εργοστάσιο μηχανολογικών κατασκευών Arzamaz (πλέον ΑΜΖ). Αντικαθιστά τα προγενέστερα BTR-60PB και BTR-70.
Η έκδοση ΤΟΜΠ έχει μεταφορική ικανότητα 10μελούς ομάδας πεζικού και μπορεί να ακολουθήσει την τακτική κίνηση αρμάτων μάχης, υπερβαίνοντας φυσικά ή τεχνητά εμπόδια και υδάτινα κωλύματα. Διαθέτει πυργίσκο με βαρύ πολυβόλο KPVT των 14,5 χιλ. βεληνεκούς 2 χλμ. κατά στόχων εδάφους και χαμηλά ιπτάμενων εναέριων καθώς και συζυγές πολυβόλο ΡΚΤ των 7,62 χιλ.
Και τα δύο όπλα κινούνται κατ’ αζιμούθιο 360 μοιρών και κατ’ ανύψωση από +60 έως –4 μοίρες. Είναι εφοδιασμένο με συσκευές και συστήματα συλλογικής ΠΒΧ προστασίας της μεταφερόμενης ομάδας (από το κρουστικό κύμα, την οξεία απελευθέρωση ακτινοβολίας και τη ραδιενεργό τέφρα πυρηνικών εκρήξεων, από βιολογικούς και χημικούς παράγοντες) για περιπτώσεις διέλευσης του οχήματος από μολυσμένες περιοχές.
Στο πυργίσκο είναι εγκαταστημένος προβολέας έρευνας OU-3GA2M για φωτισμό του πεδίου μάχης κατά τη διάρκεια νυκτερινών εμπλοκών, καθώς και έξι εκτοξευτές καπνογόνων 3D6. Το BTR-80 είναι σχεδιασμένο για να συνεχίσει να κινείται ακόμη και αν δύο τροχοί του έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, ενώ είναι άτρωτο από νάρκες κατά προσωπικού.
Στο Αφγανιστάν αποδείχθηκε ότι αν κτυπηθεί από αντιαρματική νάρκη παραμένει ικανό για κίνηση, καθώς καταστρέφεται συνήθως μόνο ένας εκ των οκτώ τροχών. Το κεντρικό σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών επιτρέπει τη ρύθμιση ανάλογα με το έδαφος, με αποτέλεσμα χαμηλή εδαφική πίεση και υψηλή ικανότητα κίνησης επί παντός εδάφους, συγκρίσιμη με τα ερπυστριοφόρα οχήματα.
Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ελαστικά επίσωτρα KI-80 ή KI-126, που δίδουν δυνατότητα κίνησης για εκατοντάδες χιλιόμετρα, ακόμη και αν παρουσιαστεί απώλεια πίεσης λόγω πληγμάτων βολίδων.
Η μεγάλη ευκινησία του οχήματος οφείλεται στο συνδυασμό του υπερτροφοδοτούμενου πετρελαιοκινητήρα KamAZ-7403, της 8×8 μετάδοσης κίνησης, τoυ συστήματος ανάρτησης με ράβδους στρέψης, του κεντρικού συστήματος ελέγχου πίεσης ελαστικών και τη μεγάλη απόσταση του πήγματος από το έδαφος. Ο οκτακύλινδρος κινητήρας V με μέγιστη ισχύ 191 kW στις 2.600 στροφές ανά λεπτό, έχει μέγιστη ροπή 785 Nm στις 1.600-1.800 στροφές ανά λεπτό. Από το 1993 τοποθετείται και ο κινητήρας παρομοίων χαρακτηριστικών YaMZ-238M2.
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει «εργάτη», (βίντσι), στο πρόσθιο τμήμα του πήγματος, με δυνατότητα αυτορυμούλκησης και ελκτικής δύναμης 43,000-60,000 Newton (μπορεί να διπλασιαστεί με τη βοήθεια συστήματος τροχαλιών).
Ο κινητήρας έχει σχεδιαστεί για απροβλημάτιστη εκκίνηση χωρίς προθέρμανση ακόμη και σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες (ως –25o C), ενώ η επιβιωσιμότητα του οχήματος στο πεδίο της μάχης αυξάνεται χάρη στο ημιαυτόματο σύστημα πυρόσβεσης για το διαμέρισμα του κινητήρα και τους δύο πυροσβεστήρες διοξειδίου του άνθρακα για το διαμέρισμα του προσωπικού.
Η επιβίβαση και αποβίβαση του πληρώματος και της μεταφερόμενης ομάδας είναι ταχεία χάρη στις τέσσερις θυρίδες οροφής και τις δύο θύρες εξόδου εκατέρωθεν του πήγματος. Επειδή το κάτω μέρος της κάθε θύρας μετατρέπεται σε σκαλοπάτι όταν αυτή ανοίγει, είναι εφικτή η εν κινήσει επιβίβαση και αποβίβαση.
Επί του βασικού σχεδίου αναπτύχθηκαν διάφορες εκδόσεις για ευρύ φάσμα αποστολών, όπως το τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) BTR-80A, το αυτοκινούμενο πυροβόλο NONA-SVK, το περισυλλογής BREM-Κ, το υγειονομικό τεθωρακισμένο όχημα BMM, το πήγμα UNSh, κ.τ.λ
Το όχημα διοίκησης BTR-80K έχει εξαμελές πλήρωμα (3 αξιωματικούς, 3 οπλίτες), διαθέτει δύο ασυρμάτους R-163-50U στα VHF, τηλεσκοπικό ιστό αναπτύγματος 11 μέτρων για αύξηση της εμβέλειας επικοινωνίας, δύο αποσπώμενους ασυρμάτους R-159 επίσης στα VHF και εξοπλισμό ναυτιλίας TNA4-6 με το αντίστοιχο σύστημα προβολής επί χάρτου, το οποίο μπορεί να εξάγει αυτόματα συντεταγμένες στόχου, αζιμούθιο και διανυσματική απόσταση (μέσω συντεταγμένων). Μπορεί ακόμη να τροφοδοτείται και να επιδεικνύει συντεταγμένες προορισμού και θέση στόχου επί τοπογραφικού χάρτη.
Το ΤΟΜΑ διαφέρει από την έκδοση ΤΟΜΠ στον οπλισμό. Φέρει πυροβόλο 2Α72 των 30 χιλ. και συζυγές πολυβόλο ΡΚΤ των 7,62 χιλ., που αυξάνουν δραματικά την ισχύ πυρός.
Το πήγμα UNSh αναπτύχθηκε ως βάση ανάπτυξης διαφόρων εκδόσεων όπως διοικητικής, ελέγχου πυρός, παρατήρησης στόχων πυροβολικού, μεταφοράς ραντάρ, επικοινωνιών κλπ.
Το BTR-80 εμφανίζεται ανώτερο του ανταγωνισμού στους εξής τομείς:
>Στη βελτιωμένη διάταξη των επτά θυρίδων πυρός ατομικού οπλισμού της μεταφερόμενης ομάδας. Μία είναι στο πρόσθιο μέρος του οχήματος, ανά δύο στα πλευρά και άλλες δύο στην οροφή για προσβολή στόχων σε μεγάλη ανύψωση (π.χ. κτίρια). Δύο από τις θυρίδες επιτρέπουν βολή από πολυβόλο γενικής χρήσης.
>Ο τρόπος ανάρτησης του ατομικού οπλισμού στις θυρίδες επιτρέπει τη βολή υπό γωνία χωρίς είσοδο αέρα από το εξωτερικό περιβάλλον. Έτσι όταν το όχημα κινείται σε μολυσμένο από ΠΒΧ παράγοντες πεδίο και γίνεται βολή, δεν παρατηρείται αποσυμπίεση ενώ το σύστημα καθαρισμού αέρα παρέχει στο εσωτερικό του οχήματος φιλτραρισμένο αέρα σε υπερπίεση.
>Το όχημα μπορεί να υπερβεί υδάτινα κωλύματα χωρίς προπαρασκευή. Η χρήση υδροπροωθητή επιτρέπει την κίνηση σε ρηχά και βαλτώδη ύδατα χωρίς κίνδυνο εμπλοκών όπως συμβαίνει με συστήματα που βασίζονται σε έλικες ή άλλα εξωτερικά κινούμενα μέρη.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr