Η “Σ” στο τεύχος Μαίου (Απριλίου) 2007 που κυκλοφορεί σήμερα, φέρνει στο φως της δημοσιότητας το πόρισμα της επιτροπής του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για το πρόγραμμα προμηθείας σύγχρονων μεταφορικών ελικοπτέρων που είχε και έχει στρατηγική σημασία για τον Ελληνικό Στρατό, και για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Μάλιστα η σημασία έγινε εύκολα αντιληπτή στην κρίση των Ιμίων το 1996. Τότε, η απουσία ενός σύγχρονου ελικοπτέρου έκρινε σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα της κρίσης. Όμως, κατά περίεργο τρόπο δεν περιελήφθη στο ΕΜΠΑΕ 1996-2000. Περιελήφθη στο αμέσως επόμενο ΕΜΠΑΕ 2001-2005 και μετά από διεργασίες τριών ετών, τον Αύγουστο του 2003, το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε την απόφαση προμήθειας της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας ΝΗIndustries, στην οποία εξέχουσα θέση είχε η γαλλική πρώην Aerospatiale, νυν Eurocopter, η οποία ανήκει στην ευρύτερη κοινοπραξία της EADS, ως EADS International. Είναι βέβαιο ότι αν η προμήθεια είχε γίνει στο ΕΜΠΑΕ 1996-2000, δεν θα μπορούσε να υπάρξει επιλογή τού εν λόγω τύπου, αφού δεν είχε ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του συγκεκριμένου ελικοπτέρου. Η προμήθεια αφορούσε 16+4 ελικόπτερα, δηλαδή 16 τακτικής μεταφοράς με τέσσερις συλλογές αεροδιακομιδής (MEDEVAC) και 4 ελικόπτερα ειδικών αποστολών, συν ανταλλακτικών αρχικής υποστήριξης, βιβλιογραφίας και εκπαίδευσης. Το συνολικό κόστος προμηθείας ήταν 657.523.069 ευρώ.

Μία λεπτομέρεια: Βάσει της σύμβασης 034A/2003 μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας ΝΗΙ της 29ης Αυγούστου, η εταιρεία εισέπραξε, τον Οκτώβριο του 2003, 40% προκαταβολή! Όταν οι συνήθεις προκαταβολές σε τέτοιες συμβάσεις σε καμία περίπτωση δεν υπερβαίνουν το 20%. Επισημαίνεται δε ότι η αρχική πρόβλεψη του υπουργείου ήταν για πληρωμή προκαταβολής 15% (5% ανά έτος σε μια τριετία) της συνολικής συμβατικής τιμής. Αυτό όμως δεν έγινε αποδεκτό από την εταιρεία, κι έτσι η προκαταβολή διαμορφώθηκε στο 40% της συνολικής συμβατικής τιμής, μέσα σε δύο μήνες!

Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ σε ό,τι αφορά το κόστος της προμήθειας, και όχι ο τύπος που επιλέχθηκε (αφού το ελικόπτερο τεχνολογικά είναι κορυφαίο), δημιούργησε κύμα αντιδράσεων, το οποίο εκφράστηκε από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης με ιδιαίτερα έντονο τρόπο. Μάλιστα σχετική ερώτηση κατατέθηκε στη Βουλή, μεταξύ άλλων, και από τον υπεύθυνο του τομέα Άμυνας του κόμματος της ΝΔ, μετέπειτα υπουργό Εθνικής Άμυνας, Σπήλιο Σπηλιωτόπουλο.

Βέβαια, παρά την αδιαμφισβήτητη τεχνολογική επάρκεια του ΝΗ-90, μέχρι σήμερα διαρκούν οι συζητήσεις και σύντομα αναμένεται να κορυφωθούν, ως προς την επιχειρησιακή αναγκαιότητα απόκτησης ενός υψηλού κόστους απόκτησης ανά μονάδα, ελικοπτέρου, το οποίο οριακά περιλαμβάνεται στην μεσαία κατηγορία, αντί των κλασικών ελικοπτέρων εφόδου τα οποία καλείται να αντικαταστήσει (UH-IH, AB-204/-205). «Χάνω ένα NH-90, χάνω μία διμοιρία» σημείωνε πρόσφατα σε συζήτησή του με δημοσιογράφους ανώτατος αξιωματικός του ΓΕΣ.

Η ουσία είναι ότι η τότε κριτική βάσιμα εστιάστηκε στο κόστος κτήσης των ελικοπτέρων, αφού τέτοιου είδους «επιχειρησιακή» κριτική δεν είναι εύκολο να χρησιμοποιηθεί σε πολιτικό επίπεδο. Μετά τον Μάρτιο του 2004, η νέα κυβέρνηση, βάσει των διακηρύξεων της, σύστησε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας με κοινή εντολή του υπουργού Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου και του ΓΓΟΣΑΕ, Γιώργου Ζορμπά, νυν επικεφαλής της Αρχής Διαφάνειας, επιτροπή επανεξέτασης τόσο της κύριας σύμβασης, όσο και της σύμβασης αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Αυτό έγινε τον Ιούνιο του 2004. Το πόρισμα της επταμελούς επιτροπής παραδόθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2004 στον υπουργό Εθνικής Άμυνας και στον Γενικό Γραμματέα της ΓΓΟΣΑΕ. Το τι ακριβώς εντόπισε αυτή η επιτροπή των επτά αξιωματικών το παραθέτουμε, ουσιαστικά χωρίς σχόλια, εν συνεχεία, διότι όταν το ντοκουμέντο είναι τόσο σαφές, δεν χρειάζονται περαιτέρω επεξηγήσεις. Το απίστευτο είναι ότι εδώ και δυόμισι περίπου χρόνια, για την ακρίβεια από τις 2 Σεπτεμβρίου του 2004 που κατατέθηκε επισήμως το πρακτικό της επιτροπής, το πρακτικό απλώς υφίσταται… Ουδείς το έχει αναζητήσει και φυσικά ουδείς έχει πράξει κάτι προκειμένου να διορθωθούν κάποια από τα συμφωνηθέντα, που όχι απλώς κάνουν ζημιά στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, αλλά εξευτελίζουν τη χώρα διεθνώς, προσδίδοντας την εικόνα «μπανανίας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗ “ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ” ΤΕΥΧΟΣ ΜΑΙΟΥ (ΑΠΡΙΛΙΟΥ) 2007 ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΑΠO ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 12 ΑΠΡΙΛΙΟΥ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ