Η ελληνική γραμμή “Μαζινό”, ακριβώς 71 χρόνια μετά την επιχειρησιακή «χρεοκοπία» της πραγματικής γραμμής Μαζινό στα γαλλογερμανκά σύνορα και την υπερφαλάγγισή της από τις τεθωρακισμένες δυνάμεις των Γερμανών, προχωρά κανονικά στον Έβρο, όπως διαπίστωσε ο εμπνευστής της αντιστράτηγος και Α/ΓΕΣ Φραγκούλης Φράγκος. Συνολικά θα φτάσει τα 120 χλμ μήκος και τα 30 και σε άλλα σημεία 35 μέτρα πλάτος και 12 βάθος σε μία προσπάθεια να αποτραπεί αυτό ακριβώς για το οποίο έχει προειδοποιήσει πρώτη η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ και το defencenet.gr. 

Να αποτραπεί η ταχεία ζεύξη του ποταμού με τις νέες γέφυρες εφόδου που κατασκευάζουν οι Τούρκοι. Το δημοσίευμα της ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ τον Ιούλιο του 2009, θορύβησε το ΓΕΣ, το οποίο ερεύνησε το θέμα, διαπίστωσε ότι αυτό ακριβώς ίσχυε και ο νέος – τότε Α/ΓΕΣ Φραγκούλης Φράγκος τα Χριστούγεννα του 2009, έδωσε εντολή να ξεκινήσει με σύμφωνη γνώμη του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου.

Βασικός στόχος να χαθεί η δυνατότητα ταχείας ζεύξης του ποταμού. Η αντιαρματική τάφρος θα στελεχωθεί από αντιαρματικές φωλέες στα κρίσιμα σημεία, από νέες σταθερές θέσεις πολυβολείων και γενικά θα υπάρξει μια πλήρη αναθεώρηση των επιχειρησιακών δεδομένων στον Έβρο. 

Διαγράφονται οριστικά από ελληνικής πλευράς όλα τα σχέδια αντεπίθεσης στην πεδιάδα της Ανδριανούπολης, αφού μπορεί η τάφρος να αποτρέπει την ταχεία ζεύξη του ποταμού από τα ανατολικά αλλά ταυτοχρόνως είναι απαγορευτική για οποιαδήποτε προσπάθεια αντεπίθεσης από τα δυτικά προς τα ανατολικά.

Η αρχή της τάφρου αφορούσε μία κατασκευή μήκους 14,5 χλμ από το χωριό Μαράσια μέχρι το χωριό Ν. Βύσσα και ο επιτυχής απολογισμός όσον αφορά την ανακοπή της εισόδου λαθρομεταναστών από τη συγκεκριμένη περιοχή, άναψε πράσινο φως για την επέκταση του έργου προς Βορρά και Νότο.

Ήδη έχει προχωρήσει το 17% του έργου, ενώ στην πορεία διαπιστώθηκε ότι πρέπει να υπάρξει εκβάθυνση του όλου έργου και να σκαφτεί νέο τμήμα μήκους 2.500 μέτρων, στη περιοχή ανατολικά του χωριού Αρδάνιο. 

Η μελέτη συντάχθηκε τον Δεκέμβριο του 2009, κατόπιν εντολής του Αρχηγού ΓΕΣ, από στρατιωτική επιστημονική ομάδα υπό την καθοδήγηση καθηγητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, για την κατασκευή αρχικά κατάλληλης αντιαρματικής τάφρου για την ενίσχυση της άμυνας του Εβρου ποταμού.

Ποια είναι τα μειονεκτήματα του όλου έργου, πέρα από την διαγραφή των πιθανοτήτων εκτέλεσης επιθετικής επιχείρησης από ελληνικής πλευρά: Κατ’αρχήν να συμβεί αυτό που συνέβη και το 1940, δηλαδή να παρακαμφθεί η αγκυλωμένη αμυντική διάταξη από πλευρική κίνηση.

Όπως μπήκαν το 1940 στη Γαλλία μέσω Βελγίου και Ολλανδίας έτσι να μπούν και τώρα μέσα Βουλγαρίας.

Η Βουλγαρία είναι πολύ μικρή απέναντι στις τουρκικές δυνάμεις οι οποίες έτσι ή αλλιώς θα έμπαιναν 10-20 χλμ μέσα στο έδαφός της και για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, μέχρις ότι τσακίσουν την αμυντική διάταξη που προς την πλευρά της Βουλγαρίας είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη.

Δεύτερον υπάρχουν οι αερομεταφερόμενες δυνάμεις.

Στο ΓΕΣ έχουν υπολογίσει την κάθετη υπερκέραση του εμποδίου, αλλά στόχος τους είναι να εμποδίσουν τις Follow-on-Forces, δηλαδή τα τεθωρακισμένα, τις μεγάλες μάζες πεζικού με τα χιλιάδες ΤΟΜΑ. Θεωρούν ότι τις αερομεταφερόμενες δυνάμεις μπορούν να τις “στριμώξουν” και να τις εξοντώσουν, αν δεν ενισχυθούν μέσα στις δύο πρώτες ώρες από αρματικές δυνάμεις και πυροβολικό.

Θεωρούν ότι οι Τούρκο δεν μπορούν να μεταφέρουν «επιβιώσιμες» δυνάμεις με αερομεταφορά στο δυτικά του Έβρου και να έχουν την ελπίδα ότι αυτές θα μπορέσουν να ανθέξουν την πίεση των ελληνικών αρματικών δυνάμεων. Άλλωστε τα περισσότερα σενάρια στα οποία ασκούνται τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αφορούν την εξάλειψη αεροπρογεφυρώματος είτε στον Έβρο είτε στα νησιά.

Το κακό είναι ότι η ιστορία έχει αποδείξει πως όταν υπάρχει ένα «σταθερό» αμυντικό εμπόδιο, όπως είναι ο φράχτης του Έβρου, πάντα δίνεται στον αντίπαλο η δυνατότητα και ο χρόνος να το υπερβεί με κάποιο στρατήγημα και να μετατρέψει το υποτιθέμενο εμπόδιο σε παγίδα θανάτου για τους αμυνόμενους. Ας ελπίσουμε ότι στην περίπτωση της νέας αμυντικής γραμμής Έβρου δεν θα χρειαστεί να το μάθουμε ποτέ…

Να σημειώσουμε το μόνα σίγουρα θετικά στοιχεία από την όλη υπόθεση: Πρώτον αξίζουν συγχαρητήρια στο Μηχανικό που έχει κάνει πραγματικά θαύματα και αποδεικνύει πόσο λείπει η θρυλική ΜΟΜΑ από το οπλοστάσιο εκσυγχρονισμού του ελληνικού κράτους. Δεύτερον θα αυξηθεί η γεωργική παραγωγή της περιοχής τόσο γιατί το έργο θα χρησιμοποιηθεί ως εγγειοβελτιωτικό. Επίσης σίγουρα θα συμβάλει στην μείωση των λαθρομεταναστών…

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ