Σκάνδαλο SIEMENS: Aφήνοντας τον Ε.Σ. xωρίς επικοινωνίες
Η εμπλοκή της εταιρείας Siemens με τα ελληνικά προγράμματα άμυνας και ασφάλειας («ΕΡΜΗΣ Ι» και «ΙΙ» και C4I), όσο εντυπωσιακή και αν είναι σε ό,τι αφορά την τεράστια οικονομική ζημία που έχει υποστεί το ελληνικό Δημόσιο από τις συμβάσεις αυτές, εν τούτοις...
Η εμπλοκή της εταιρείας Siemens με τα ελληνικά προγράμματα άμυνας και ασφάλειας («ΕΡΜΗΣ Ι» και «ΙΙ» και C4I), όσο εντυπωσιακή και αν είναι σε ό,τι αφορά την τεράστια οικονομική ζημία που έχει υποστεί το ελληνικό Δημόσιο από τις συμβάσεις αυτές, εν τούτοις…
Η εμπλοκή της εταιρείας Siemens με τα ελληνικά προγράμματα άμυνας και ασφάλειας («ΕΡΜΗΣ Ι» και «ΙΙ» και C4I), όσο εντυπωσιακή και αν είναι σε ό,τι αφορά την τεράστια οικονομική ζημία που έχει υποστεί το ελληνικό Δημόσιο από τις συμβάσεις αυτές, εν τούτοις, ακόμα και αυτό ωχριά ενώπιον του γεγονότος ότι η ζημιά που έχει γίνει ή που θα μπορούσε να γίνει στην ασφάλεια της χώρας από τη μη εκτέλεση των προγραμμάτων που είχε αναλάβει η γερμανική εταιρεία είναι απείρως μεγαλύτερη. Η ανάληψη των προγραμμάτων επικοινωνιών του Ελληνικού Στρατού από τη Siemens «τίναξε στον αέρα» ολόκληρο το δίκτυο επικοινωνιών του Ε.Σ., ενώ η εμπλοκή της στο C4I είχε ως αποτέλεσμα τη διενέργεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, με το σύστημα να αποδίδει το πολύ το 30% της υπεσχημένης λειτουργίας του.
ΣΕΖΜ «ΕΡΜΗΣ ΙΙ»
Δύο είναι τα κύρια προγράμματα στην υλοποίηση των οποίων μετείχε άμεσα η Siemens κατέχοντας κεντρικό ρόλο: το Σύστημα Επικοινωνιών Ζώνης Μάχης (ΣΕΖΜ) «ΕΡΜΗΣ ΙΙ» και το περιβόητο Σύστημα Ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 (το αποκαλούμενο C4I ή «συμφοράι», επί το ελληνικότερον!)
Δυστυχώς για τον τελικό χρήστη, τον Έλληνα φορολογούμενο, και τα δύο προγράμματα είχαν (και στην περίπτωση του «ΕΡΜΗΣ ΙΙ» συνεχίζουν να έχουν) μεγάλα προβλήματα στην ομαλή υλοποίηση και επιτυχή ολοκλήρωσή τους. Συγκεκριμένα, ακόμη και σήμερα το μεν «ΕΡΜΗΣ ΙΙ» παραμένει σε εκκρεμότητα με άγνωστη την τελική κατάληξή του. Αντίθετα, το C4I έχει πλέον παραληφθεί με την υπογραφή τροποποιητικής συμφωνίας το Μάρτιο του 2007, τρία σχεδόν χρόνια μετά την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Όμως, ακόμη και μετά από αυτή την εξέλιξη, είναι άγνωστη η λειτουργική του κατάσταση και -το κυριότερο- το πόσο χρησιμοποιείται.
Όσον αφορά το ΣΕΖΜ «ΕΡΜΗΣ ΙΙ», δηλαδή τη Β΄ Φάση ανάπτυξης του συστήματος, τα νομικά, τεχνικά και διαδικαστικά προβλήματα που συνάντησε στην υλοποίησή του το πρόγραμμα έχουν διαλύσει τις επικοινωνίες του Ελληνικού Στρατού, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με το παράδοξο: να μην έχει παραλάβει ακόμη ένα σύστημα το οποίο όμως έχει ήδη ξεπεραστεί από τις απαιτήσεις ευρυζωνικότητας (bandwidth), και να χρήζει άμεσης αναβάθμισης!
Στο συνολικού κόστους πάνω από 300.000.000 ευρώ πρόγραμμα «ΕΡΜΗΣ ΙΙ», δηλαδή τη Β’ Φάση αναβάθμισης των επικοινωνιών του Στρατού Ξηράς, το οποίο ανατέθηκε στην ΕΑΒ το έτος 1999, η εταιρεία Siemens AG, που μετονομάστηκε σε EADS Telecom Deutschland GmbH, κατέχει κομβική θέση, καθώς είναι ο κύριος σχεδιαστής-υποκατασκευαστής-υποπρομηθευτής της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Αξίζει να επισημανθεί ότι το πρόγραμμα αποτελεί συνέχεια του ΕΡΜΗΣ Ι, που επίσης υποτίθεται ότι θα εκτελούσε η Siemens, με κόστος άλλα 100.000.000 ευρώ, και, σύμφωνα με τα συμβατικά κείμενα, θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το Μάρτιο του 2006.
Όμως, η καθυστέρηση αγγίζει ήδη τα δύο χρόνια, και αυτό παρά το γεγονός ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλλει το 70% της συνολικής χρηματοδότησης στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), που είναι και ο κύριος ανάδοχος. Συγκεκριμένα, το κόστος που έχει λαμβάνειν η πρώην Siemens AG και νυν EADS ανέρχεται σε 71.608.130,56 ευρώ και 21.393.522 λίρες Αγγλίας. Το ποσό των 21.393.522 λιρών Αγγλίας αφορά την εταιρεία ΒΑΕ Systems η οποία συμμετέχει στο πρόγραμμα με τους Μεταγωγείς Κυκλωμάτων MRS 2000 (Compact και Mini), τους Μεταγωγείς Πακέτων και το σύστημα αυτόματης μεταγωγής μηνυμάτων Mercury της British Aerospace Αυστραλίας (υποκατασκευαστής της ΒΑΕ Systems).
Επίσης, στο πρόγραμμα συμμετέχει και η Siemens ΑΕ (Ελλάδας) με κόστος 20.331.384,75 ευρώ. Σύμφωνα με το Άρθρο 14 της κύριας σύμβασης, έχει συσταθεί Εταιρεία Διοίκησης και Συντονισμού του Προγράμματος στην οποία συμμετέχει η ΕΑΒ και η EADS TD (δηλαδή η Siemens AG). Η εταιρεία αυτή αποτελεί το νομικό πρόσωπο το οποίο υπέχει ευθύνη στη διαχείριση και συντονισμό του προγράμματος έναντι του ελληνικού Δημοσίου, και μάλιστα η λειτουργία της έχει κοστολογηθεί στο ποσό των 10.000.000 ευρώ.
Όμως, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), στο οποίο έχει κατατεθεί το καταστατικό της, δεν έχει στο σχετικό φάκελο του προγράμματος ούτε ένα έγγραφό της, παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων για τα οποία το ΥΠΕΘΑ σε απάντησή του σε επερώτηση βουλευτών της αντιπολίτευσης το Δεκέμβριο του 2005 σχετικά με το θέμα του κόστους των καρτών που διασυνδέουν τους ανταποκριτές του «ΕΡΜΗΣ» με ανταποκριτές άλλων δικτύων (ISDN, ΕΣΕΕΘΑ, κ.λ.π), είχε αναφέρει:
«Το θέμα αποτελεί ένα από τα ήδη εντοπισμένα προβλήματα του Προγράμματος “ΕΡΜΗΣ”, για τα οποία έχει σχηματισθεί σχετικός φάκελος, που υποβλήθηκε στον τότε ΥΕΘΑ για ενημέρωση, και ο οποίος, συμφωνώντας με το σχόλιο του τότε γεν. γραμματέα της ΓΓΟΣΑΕ, σύμφωνα με το οποίο για τη συνολική αντιμετώπιση του θέματος αποφασίστηκε η συγκρότηση Επιτροπής από εκπροσώπους της ΓΓΟΣΑΕ και του ΓΕΣ προκειμένου να ερευνηθούν τα αναφερόμενα στον σχετικό φάκελο και η εν όψει των συναγόμενων εκ του κειμένου υπερκοστολογήσεων, η τυχόν ύπαρξη και ποινικών ευθυνών κατά περίπτωση».
Η παραπάνω αναφορά έγινε, διότι το Δεκέμβριο του 2005 η τότε ιεραρχία του ΥΕΘΑ αποφάσισε τη συγκρότηση επιτροπής που θα εξέταζε τα προβλήματα που είχαν εντοπιστεί. Όμως, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υπογραφής του εγγράφου με το οποίο θα συγκροτούνταν η επιτροπή, η νέα ηγεσία του ΥΠΕΘΑ μετά τον ανασχηματισμό του 2006, αποφάσισε ότι ο φάκελος πρέπει να τεθεί υπόψη της νέας ιεραρχίας της ΓΔΑΕΕ (που αποτέλεσε τη διάδοχο οντότητα της ΓΓΟΣΑΕ), η οποία από τότε τον επεξεργάζεται ενδελεχώς, προκειμένου να υποβληθούν τα αποτελέσματα της εκ νέου επιτελικής επεξεργασίας!
Κάρτες MINC, Σταθμοί Rx/Τx (Συμβάσεις ΑΩ, Προγράμματος)
Δυστυχώς, η σύμβαση για το «ΕΡΜΗΣ ΙΙ» παρουσιάζει πολλά παράδοξα, κενά και ασάφειες. Για παράδειγμα, η παραγωγή των καρτών, οι οποίες είναι η «καρδιά» του μεταγωγέα του «ΕΡΜΗΣ», έχει δοθεί ως πρόγραμμα αντισταθμιστικών ωφελημάτων (ΑΩ, σύμβαση 21/99), ονομαστικής αξίας 1.838.817 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνεται στο Παράρτημα «Η» (Ελληνική Προστιθέμενη Αξία), της κύριας σύμβασης 25Α/99, με υποκατασκευαστή την εταιρεία Siemens ΑΕ. Σύμφωνα με τους γνώστες των διαδικασιών, το γεγονός αυτό δημιουργεί υποψία ότι πρακτικά το συγκεκριμένο πρόγραμμα ΑΩ είναι εικονικό.
Τιμές Σύμβασης
Αν κανείς συγκρίνει την πρόταση της Διεύθυνσης Διαβιβάσεων του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ/ΔΔΒ) σχετικά με τους καταλόγους ανταλλακτικών αρχικής υποστήριξης που συζητήθηκαν με την ΕΑΒ για να αποτελέσουν αντικείμενο μελλοντικής τροποποίησης της κύριας σύμβασης με τις τιμές της σύμβασης (κατά το έτος 2005) μάλλον θα υπομειδιάσει! Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικά αριθμητικά παράδοξα:
> Συσκευή ΟLTU, Type MT321G, ΤΝ Version κοστολογείται στο CWBS 14.252 ευρώ το τεμάχιο, και στον αντίστοιχο πίνακα των ανταλλακτικών 28.312,86 ευρώ.
> Συσκευή OLTU, Type MT321G, TR Version κοστολογείται στο CWBS 11.673 ευρώ το τεμάχιο, και στον αντίστοιχο πίνακα των ανταλλακτικών 24.050,11 ευρώ.
> Κάρτα MCGS-1 στη σύμβαση ΑΩ 21/99 έχει ονομαστική αξία 7.777 ευρώ το τεμάχιο, και στον αντίστοιχο πίνακα των ανταλλακτικών κοστολογείται 8.382,77.
> Κάρτα MINC κοστολογείται στη σύμβαση 1122/99 μεταξύ Siemens και ΕΑΒ 10.091,32 ευρώ, στη σύμβαση ΑΩ 21/99 έχει ονομαστική αξία 10.091,32 ευρώ, και στον αντίστοιχο πίνακα των ανταλλακτικών 10.741,54.
Στη σύμβαση 1122/99 μεταξύ Siemens και ΕΑΒ περιλαμβάνονται τα καλώδια παροχής ηλεκτρικής ισχύος για τους κλωβούς του συστήματος (ρεύμα πόλεως και από γεννήτρια) και ταυτόχρονα στη σύμβαση 036Α/03 μεταξύ ΓΓΟΣΑΕ και ΕΑΒ για την προμήθεια των 258 γεννητριών, στη σύνθεση των υλικών περιλαμβάνεται καλώδιο ισχύος. Δηλαδή, τα καλώδια τα πληρώνει δύο φορές το ελληνικό Δημόσιο;
Με την 1η τροποποίηση της κύριας σύμβασης (025Α/99),το κόστος αυτής αυξήθηκε κατά 1.000.000 ευρώ, αλλά δεν αναφέρεται πουθενά πώς κατανέμεται ανά προμηθευτή-υποπρομηθευτή, και εάν επηρεάστηκε το συναλλαγματικό μέρος, και ως εκ τούτου οι υποχρεώσεις για παροχή επιπλέον ΑΩ. Το κόστος που καταβάλλεται στην εταιρεία Siemens ΑΕ για το πρόγραμμα ανέρχεται σε 20.331.384,75 ευρώ. Σύμφωνα με τη σύμβαση, το ποσοστό ΕΠΑ που καλύπτει η εταιρεία ποικίλλει αλλά δεν καλύπτει το 100%, ώστε να μην υπάρχει αντίστοιχα υποχρέωση της εν λόγω εταιρείας για παροχή ΑΩ.
Με έγγραφο της πρώην ΓΔΕ προς την ΕΑΒ ζητήθηκε η υποβολή πλήρους ανάλυσης των στοιχείων που προσδιορίζουν την ΕΠΑ για την εταιρεία Siemens ΑΕ σε ποσοστό μεγαλύτερο από 94% και σε αντίθετη περίπτωση να υποχρεωθεί η εταιρεία για την υποβολή προγραμμάτων ΑΩ για το αντίστοιχο συναλλαγματικό μέρος. Η απάντηση αγνοείται και το ερώτημα υφίσταται: έχει η εν λόγω εταιρεία υποχρέωση υποβολής ΑΩ ή δεν έχει; Μήπως τα θεσμοθετημένα όργανα της ΓΔΑΕΕ μπορούν να απαντήσουν στην ερώτηση; Τέλος, ιδιαίτερη μνεία αξίζει μία ακόμη περίπτωση. Ως γνωστόν, η κύρια σύμβαση 025Α/99 για την αναβάθμιση του Συστήματος «ΕΡΜΗΣ» υπογράφηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 1999.
Όμως, περίπου ένα χρόνο αργότερα, στις 25 Ιανουαρίου 2000, υπογράφηκε μεταξύ ΓΕΣ και εταιρείας Siemens ΑΕ, η σύμβαση 13Ε/00, με αντικείμενο την προμήθεια έξι μεταγωγέων πακέτων για ανάγκες του ΣΕΖΜ «ΕΡΜΗΣ» (αναβάθμιση του συστήματος και επικοινωνιακή υποστήριξη του ΣΔΕΠ), έναντι ποσού 2.400.000 ευρώ περίπου. Και δημιουργείται το εύλογο ερώτημα: αφού είχε ήδη υπογραφεί το πρόγραμμα-μαμούθ, για ποιο λόγο ανατέθηκε στην εν λόγω εταιρεία η συγκεκριμένη προμήθεια, δεδομένου ότι κατασκευαστής των μεταγωγέων είναι η εταιρεία ΒΑΕ Systems;
Σε περίπτωση δε που η εν λόγω προμήθεια ήταν επιτακτική και απαραίτητη, ποιο ήταν το συναλλαγματικό μέρος της υπόψη προμήθειας; Υποχρεώθηκε η εν λόγω εταιρεία στην υποβολή ΑΩ από τους τότε αρμοδίους; Υπογράφηκε σύμβαση, σε τι ύψος, υπάρχουν τα στοιχεία της στη σημερινή ΓΔΑΕΕ; Το θέμα περιπλέκεται ακόμη περισσότερο εάν διαβάσει κανείς το άρθρο 7 της 1ης τροποποίησης της κύριας σύμβασης (025Α/99), καθώς ο τίτλος του άρθρου αναφέρεται σε μείωση των συμβατικών υλικών, για την ακρίβεια έξι μεταγωγέων πακέτων (Packet Switches), με κόστος 400.000 ευρώ περίπου!
Tο C4I των Ο.Α. 2004
Το έργο ουδέποτε λειτούργησε κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Επρόκειτο να παραδοθεί την 28-5-2004, αλλά προ του αδιεξόδου με απόφαση του ΚΥ.Σ.Ε.Α. της 21-07-2004, ορίστηκε η προσωρινή παραλαβή του, για χρήση, για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων και στο βαθμό ανάπτυξης που είχε επιτευχθεί μέχρι τότε, ο οποίος βαθμός με δυσκολία άγγιζε το 30% σε γενικές γραμμές. Επιπλέον, στην απόφαση αυτή οριζόταν ότι, η γενική δοκιμή του Συστήματος C4I θα πραγματοποιούνταν μέχρι την 01/10/2004, πράγμα το οποίο όμως δεν επιτεύχθηκε, καθόσον δεν είχαν ολοκληρωθεί οι επί μέρους δοκιμές αποδοχής των τριάντα (30) Υποσυστημάτων. Οι εν λόγω δοκιμές ολοκληρώθηκαν την 11/04/2005 και, κατά τη διεξαγωγή τους, διαπιστώθηκε ότι ορισμένα εξ αυτών, και ιδίως τα πληροφορικά συστήματα (υποσυστήματα 1-7 CDSS), ούτε τότε είχαν αναπτυχθεί στον απαιτούμενο βαθμό, και ως εκ τούτου, το έργο δεν μπορούσε να παραληφθεί από το ελληνικό Δημόσιο. Η εταιρεία, στη συνέχεια, για την αναβάθμιση των υποσυστημάτων αυτών, κατέθεσε Προτάσεις Αλλαγής, αναλαμβάνοντας συγχρόνως το κόστος πληρωμής των τεχνικών συμβούλων του Δημοσίου.
Επίσης, με την παραπάνω απόφαση του ΚΥΣΕΑ παρεχόταν η εξουσιοδότηση προς τους αρμόδιους υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Δημόσιας Τάξης να προβούν στην τροποποίηση της Σύμβασης με τη συμπερίληψη σε αυτή των πρόσθετων εργασιών και του κόστους αυτών. Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας το 2004 διοργανώθηκαν χωρίς την ύπαρξη ολοκληρωμένου συστήματος ασφάλειας. Αντί αυτού, την κατάσταση έσωσαν οι Ένοπλες Δυνάμεις που έθεσαν τα δικά τους συστήματα επικοινωνιών και ελέγχου στη διάθεση της οργανωτικής επιτροπής. Συστήματα τα οποία μερικώς ήταν κατάλληλα, αλλά δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά.
Η απόφαση ελήφθη προσωπικά από τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή, με εισήγηση του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας. Και πώς θα μπορούσε να είχε γίνει διαφορετικά όταν απαιτούνταν 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για την εγκατάσταση και την ανάπτυξη του συστήματος, και έξι επιπλέον μήνες για να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του προσωπικού και να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές; Σύνολο δηλαδή 18 μήνες. Άρα, το Μάιο του 2003 που υπεγράφη η σύμβαση, αν κανείς προσθέσει τους 18 μήνες, προκύπτει ο Νοέμβριος του 2004, δηλαδή τρεις μήνες μετά την τέλεση των Αγώνων! Επιπροσθέτως, όλες οι τεχνικές εταιρείες που μετείχαν στις δύο κοινοπραξίες είχαν διευκρινίσει ότι για να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα θα έπρεπε η διαδικασία επιλογής να έχει ολοκληρωθεί στις 15 Δεκεμβρίου 2002, δηλαδή πέντε μήνες νωρίτερα!
Η κατάληξη…
Στις 29 Μαρτίου 2007 υπεγράφη η Τροποποιητική Συμφωνία για τα Συστήματα C4I μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον τότε υπουργό Δημόσιας Τάξης Βύρωνα Πολύδωρα, και της SAIC, εκπροσωπούμενης από τον Γκραντ Λ. Κλαρκ, ανώτερο αντιπρόεδρο και νομικό σύμβουλο, παρουσία του τότε πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τσαρλς Ρις. Στην τελετή παρέστησαν από ελληνικής πλευράς ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης πρέσβης ε.τ. Κωστής Αιλιανός, ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου Δημόσιας Τάξης Γεώργιος Πουλάκος και ο νομικός σύμβουλος-εμπειρογνώμων Κωνσταντίνος Καταβάτης. Επίσης, παρέστησαν ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος αντιστράτηγος Ανδρέας Κόης, ο υπαρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας αντιστράτηγος Στυλιανός Σύρος, ο προϊστάμενος Επιτελείου του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας αντιστράτηγος Βασίλειος Τσιατούρας, ο γενικός επιθεωρητής Νοτίου Ελλάδος αντιστράτηγος Χρήστος Δρακόπουλος, ο προϊστάμενος Κλάδου Οικονομικοτεχνικών και Πληροφορικής του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας υποστράτηγος Γρηγόριος Αναγνώστου, ο διευθυντής της Διεύθυνσης Τεχνικών του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας υποστράτηγος Γρηγόριος Δουμεντζιάνος, και ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και του Λιμενικού Σώματος.
Από πλευράς της SAIC, παρέστησαν οι νομικοί σύμβουλοι Επαμεινώνδας Λαμπαδάριος και Γρηγόριος Πελεκάνος, καθώς και ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος δρ. Ντον Φόλεϊ, ενώ παρέστησαν ο τότε γενικός διευθυντής της Siemens Διονύσιος Δενδρινός και ο διευθυντής της εταιρείας «ΠΑΝΟΥ ΑΕ» Βασίλειος Πάνου. Το κείμενο της Συμφωνίας αποτελεί την πέμπτη τροποποίηση της αρχικής Σύμβασης που είχε υπογραφεί την 19-5-2003, για την προμήθεια των Συστημάτων C4I και ρυθμίζει τεχνικά και συμβατικά ζητήματα.
Ενδεικτικά, με τη συμφωνία που υπεγράφη επιτυγχάνονται, με βάση την ανακοίνωση Τύπου του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, τα ακόλουθα:
> Αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων και δυνατότητα διασύνδεσης με τα υφιστάμενα πληροφοριακά και λοιπά συστήματα των Σωμάτων Ασφαλείας.
> Άμεση περιέλευση στην κυριότητα (και όχι απλώς στην κατοχή όπως μέχρι σήμερα) του ελληνικού Δημοσίου σύγχρονου εξοπλισμού και μέσων για την υποστήριξη των επικοινωνιών και της πληροφορικής.
> Δυνατότητα περιέλευσης στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου του δικτύου TETRA, μετά την προβλεπόμενη από την αρχική σύμβαση 10ετή μίσθωση για χρήση αυτού, με δικαίωμα προτίμησης (option).
> Κατασκευή 2ου Κέντρου Μεταγωγής TETRA στη ΓΑΔΑ, με το οποίο θα εξασφαλίζεται η εφεδρικότητα, για την αδιάλειπτη λειτουργία του δικτύου TETRA. > Περιέλευση στο ελληνικό Δημόσιο επιπρόσθετου εξοπλισμού προηγμένης τεχνολογίας (συστήματα Autonomy, AIS, Υποστήριξης Διοίκησης του ΕΚΑΒ κ.λ.π.), αξίας 7.500.000 ευρώ, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.
> Ανάπτυξη ευρυζωνικού δικτύου για το υποσύστημα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης Αττικών Δρόμων, με έξοδα του προμηθευτή, με το οποίο θα επέλθει σημαντική μείωση των τηλεπικοινωνιακών τελών από τη χρήση του συστήματος από μέρους της Ελληνικής Αστυνομίας.
> Αποκατάσταση κατεστραμμένων καμερών (28 τον αριθμό) σε εικονολήπτες του κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης Αττικών Δρόμων, από τον προμηθευτή.
> Απομείωση του συμβατικού τιμήματος κατά 3.491.379 ευρώ, παρά τις τιμαριθμικές μεταβολές, που έχουν συντελεστεί μέχρι σήμερα από το χρόνο ενεργοποίησης της σύμβασης (28-5-2003), ήτοι σε τιμές 2003.
> Απομείωση του συμβατικού τιμήματος κατά 2.900.000 ευρώ στο στάδιο της τελικής εκκαθάρισης για τις αμοιβές των τεχνικών συμβούλων.
> Απομείωση του συμβατικού τιμήματος κατά 7.000.000 ευρώ περίπου, για διαπιστωθείσες ελλείψεις-αποκλίσεις.
Ως εκ τούτου, με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η προκύπτουσα συνολική απομείωση ανέρχεται στο ποσό των 13.391.379 ευρώ, με συνέπεια το συνολικό τίμημα από 259.032.250 να διαμορφώνεται στα 245.640.871 ευρώ (πάντοτε σε τιμές 2003).
> Παρακράτηση μέρους των εγγυητικών επιστολών προκαταβολής, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου.
Όμως, στην ανακοίνωση του υπουργείου Δημόσιας Τάξης που εκδόθηκε για την υπογραφή της συμφωνίας, περιλαμβάνονται πολλά ακόμη σημαντικά στοιχεία για την εξέλιξη του προγράμματος. Παραθέτουμε αυτούσια τα σχετικά αποσπάσματα: «Ως συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου C4I, ορίστηκε η 28-5-2004, πράγμα το οποίο δεν κατέστη εφικτό καθόσον, αφενός μεν η ανάδοχος εταιρεία δεν είχε αναπτύξει στον απαιτούμενο συμβατικό βαθμό τα πληροφοριακά υποσυστήματα, που αποτελούν την καρδιά του όλου συστήματος, αφετέρου δε, δεν δόθηκαν στην εταιρεία έγκαιρα όλες οι Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις για τη διενέργεια εργασιών και την εγκατάσταση του εξοπλισμού».
«2. Τροποποιήσεις της αρχικής σύμβασης»
«Κατά την πορεία του έργου, πραγματοποιήθηκαν τέσσερις (4) τροποποιήσεις της Σύμβασης, εξαιτίας τεχνικών και συμβατικών προβλημάτων, που δεν επηρέαζαν ουσιωδώς το έργο και τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησής του. Συγκεκριμένα:
> 1η τροποποίηση: Πραγματοποιήθηκε την 23-12-2003 για αντικατάσταση λογισμικού και αντικατάσταση της υποδομής του Συστήματος TETRA. Η τροποποίηση αυτή είχε ως συνέπεια να μειωθεί κατά 3.066.750 ευρώ το συμβατικό τίμημα (254.999.000 ευρώ) και να διαμορφωθεί στο ποσό των 251.932.250 ευρώ.
> 2η τροποποίηση: Πραγματοποιήθηκε την 7-4-2004 για αντικατάσταση ορισμένων υποπρομηθευτών του έργου, κατόπιν αιτήματος της SAIC και σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Σύμβαση, χωρίς μεταβολή των οικονομικών στοιχείων.
> 3η τροποποίηση: Πραγματοποιήθηκε την 25-06-2004 για αντικατάσταση εξοπλισμού διαφόρων υποσυστημάτων, χωρίς μεταβολή των οικονομικών στοιχείων.
> 4η τροποποίηση: Πραγματοποιήθηκε την 05-08-2004 για ένταξη στο έργο C4I των εργασιών αναβάθμισης κτιριακών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής (Λ. Αλεξάνδρας 173), οι οποίες κρίθηκαν απαραίτητες για την αποτελεσματική λειτουργία των Συστημάτων στο Ολυμπιακό Κέντρο Ασφάλειας, που λειτουργούσε εντός της ΓΑΔΑ. Η τροποποίηση αυτή είχε ως συνέπεια την αύξηση του συμβατικού αντικειμένου, κατά 7.100.000 ευρώ με συνακόλουθη αύξηση του συνολικού τιμήματος στο ποσό των 259.032.250 ευρώ.
> 5η τροποποίηση: Η παρούσα, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα οφέλη».
ΑΡΘΡΟ 14 ΙΔΡΥΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1. Με μέριμνα και ευθύνη του ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ θα ιδρυθεί Εταιρεία Διοίκησης και Συντονισμού του προγράμματος (Program Management Company), η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως σύμβουλος-υποσυμβαλλόμενός της, για τη «Διοίκηση του Προγράμματος και τη Λογιστική Υποστήριξη του Συστήματος», σύμφωνα με το Teaming Agreement (Άρθρο 30) που υπεγράφη την 30ή Ιαν. 98 μεταξύ των Εταιρειών ΕΑΒ ΑΕ-SIEMENS AG-ΣΗΜΕΝΣ ΑΕ και της οποίας οι λειτουργικές δαπάνες περιλαμβάνονται στο συνολικό κόστος του προγράμματος, όπως αυτό καθορίζεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ «Β».
2. Από της κτήσεως νομικής προσωπικότητας της άνω Εταιρείας και της ενάρξεώς της δραστηριότητός της ο ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗΣ που θα τυγχάνει μέτοχός της και θα συμμετέχει με στελέχη του στη διοίκηση της άνω Εταιρείας αναλαμβάνει την υποχρέωση να προκαλέσει απόφαση της διοικήσεως της συσταθησομένης Εταιρείας βάσει της οποίας θα υποχρεούται το πιο πάνω νομικό πρόσωπο έναντι του ΑΓΟΡΑΣΤΗ να ενημερώνει ανελλιπώς και σε τακτά χρονικά διαστήματα, τον ΑΓΟΡΑΣΤΗ (ΥΠΕΘΑ/ΓΔΕ, ΓΕΣ/ΔΔΒ) περί της δραστηριότητος των ενεργειών της σε σχέση με την πρόοδο του ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ «ΕΡΜΗΣ ΙΙ».
Σημείωση: To ανωτέρο κείμενο έχει δημοσιευθεί στο τεύχος 162 της «Σ».