Ο αγωγός αερίου South Stream θα διασχίζει Βουλγαρία, Σερβία, Ουγγαρία και Σλοβενία, ωστόσο θα παρακάμπτει την Κροατία.

Η Σερβία θα διαχειρίζεται την παροχή αερίου του South Stream σε Β-Ε και Κροατία μέσω βοηθητικών αγωγών , ενώ θα κατασκευαστεί πρόσθετο σκέλος αγωγού  για την τροφοδοσία με φυσικό αέριο  της ΠΓΔΜ.

Η ρωσική Gazprom πραγματοποιήσε συμφωνίες με Βουλγαρία και Ουγγαρία για τον αγωγό αερίου South Stream ώστε αυτός  να διέρχεται  μέσα από τα εδάφη τους, ωστόσο η διαδρομή  αυτή θα παρακάμπτει την Κροατία.

Ο αγωγός, μήκους 3.600 χιλιομέτρων, θα ξεκινάει από τη Ρωσία, θα διασχίζει τον πυθμένα της Μαύρης Θάλασσας θα βγαίνει στη Βουλγαρία, μετά θα διασχίζει την  Σερβία, Ουγγαρία, Σλοβενία, και θα καταλήγει στην Ιταλία, όπως δημοσίευσε η ρωσική εφημερίδα Pravda την Τρίτη (20 Νοεμβρίου).

“Επί του παρόντος, μπορούμε μόνο να πούμε πως η Κροατία δεν  θεωρείται επιλογή για την κατασκευή μονάδας αερίου για την οργάνωση και παροχή σε ενδεχόμενους πελάτες“, δήλωσε το γραφείο της διεύθυνσης ενημέρωσης της Gazprom.

Η κυβέρνηση της πρώην Πρωθυπουργού Γιαντράνκα Κοσόρ απέρριψε προσφορά της Gazprom για την συμμετοχή της χώρας στην βασική σχεδίαση  αγωγού μήκους  270 χλμ. και εξέφρασε ενδιαφέρον μόνο για το σκέλος σύνδεσης με τον βασικό αγωγό, σύμφωνα με τον Ράντιμιρ Κάτσιτς, πρώην αντιπρόεδρο της Κροατικής κυβέρνησης.

“Η νέα κυβέρνηση άνοιξε ξανά το ζήτημα αυτό, τονίζοντας τα οφέλη που θα έχει η Κροατία από τη βασική διαδρομή του αγωγού. Δυστυχώς, λόγω των υποχρεώσεων της Ρωσίας προς την Ουγγαρία, δεν άλλαξε τίποτα”, δήλωσε ο Ρ. Κάτσιτς

Η Κροατία εισάγει το 70 τοις εκατό περίπου της ενέργειάς της και είναι ευάλωτη σε τιμολογιακές διακυμάνσεις. Οι τιμές ηλεκτρισμού και αερίου αυξήθηκαν το Μάιο  κατά 20 και 22 %, αντίστοιχα.

Το τελικό αποτέλεσμα καταδεικνύει την οικονομική ζημία για την Κροατία, ανέφερε ο Μπράνκο Μπλάζεβιτς, οικονομικός αναλυτής και μέλος της Κροατικής Ένωσης Οικονομολόγων.

“Ο κόσμος δεν γνωρίζει τι θα κερδίζαμε στην πραγματικότητα με το South Stream και ίσως είναι ένας από τους λόγους που απέτυχε το έργο”, δήλωσε ο Μπλάζεβιτς.

Η Κροατία θα κέρδιζε περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως από τέλη διαμετακόμισης, σύμφωνα με ειδικούς.

“Η Κροατική κυβέρνηση όρισε τις δικές της προϋποθέσεις και  δεν έκανε τίποτα  άλλο απλά περίμενε την Gazprom να βρει όλες τις λύσεις”, δήλωσε ο Αλεξάντερ Γκορμπούνοφ, διευθυντής της Creatio Realisatio Consulting,  στο Ζάγκρεμπ  που ασχολείται με ρωσικές επενδύσεις στην Κροατία.

Η διαδρομή του αγωγού στην Βουλγαρία καταλαμβάνει έκταση, 540 χλμ., και θα κοστίσει 3,3 δισ. Ευρώ.

Τα έσοδα από τα τέλη διαμετακόμισης που θα εισπράξει η Βουλγαρία κατά τα πρώτα 15 χρόνια από τη λειτουργία του αγωγού θα χρησιμοποιηθούν, σύμφωνα με πληροφορίες, για την αποπληρωμή του κόστους κατασκευής της Gazprom.

Η Βουλγαρία δεν πρόκειται να λάβει έσοδα από αυτό τον αγωγό κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, ανέφερε σε δήλωσή του το αντιπολιτευόμενο Βουλγαρικό Σοσιαλιστικό Κόμμα (BSP), αν και διαβεβαίωσε πως υποστηρίζει κατηγορηματικά το έργο South Stream.

Ο υπουργός Οικονομικών Συμεών Ντιάνκοφ ανέφερε πως δεν πρόκειται να υπάρξουν κρατικές εγγυήσεις ή κάποια κρατική χρηματοδότηση για το έργο.

Περίπου 18 δισ. κυβικών μέτρων Ρωσικού φυσικού αερίου, το οποίο εισέρχεται στο δίκτυο της Βουλγαρίας στο Νεγκρού Βόντα στη νοτιοανατολική Ρουμανία,θα διανέμεται ετησίως σε ΠΓΔΜ, Ελλάδα και Τουρκία.

Μόλις τεθεί σε λειτουργία ο αγωγός  South Stream, το αέριο θα μεταφέρεται μέσω αγωγού μήκους 900 χλμ. απο την Μαύρη Θάλασσα και το Άναπα στη Ρωσία στην  Βάρνα της Βουλγαρίας, και θα εισέρχεται στο υπάρχον δίκτυο στην Προβάντια.

Ο αγωγός αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του στα τέλη του 2015. Σε πλήρη λειτουργία , θα μεταφέρει ετησίως 63 δισ. κυβικά μέτρα Ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ