Σιδηροδρομική παράκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ
Πολύ κοντά στην ολοκλήρωση έγκρισης μιας εναλλακτικής προς το κανάλι του Σουέζ σιδηροδρομικής γραμμής βρίσκεται το Ισραήλ, καθώς η αστάθεια στην Αίγυπτο κάνει άμεση την ανάγκη σύνδεσης της Μεσογείου με την Ερυθρά Θάλασσα.
Τον περασμένο μήνα 40 άτομα σκοτώθηκαν σε διαδηλώσεις σε τρεις μεγάλες αιγυπτιακές πόλεις κατά μήκος του καναλιού και ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν να σταματήσουν τις εργασίες τους για αρκετές ημέρες. Ο Πρόεδρος της Αιγύπτου Μοχάμεντ Μόρσι προειδοποίησε για την «κατάρρευση του κράτους» εάν συνεχισθούν οι διαδηλώσεις. Οι αμοιβές για τη χρήση της Διώρυγας του Σουέζ είναι η μοναδική αξιόπιστη πηγή ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο καθώς δίνουν έσοδα ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως.
Οι ισραηλινοί αξιωματούχοι δημοσίως έχουν αρνηθεί ότι το σχέδιό τους απειλεί το μονοπώλιο του Καΐρου σε μια από τις πιο σημαντικές εμπορικές διαδρομές στον πλανήτη.
Όμως ιδιωτικά παραδέχονται ότι πολλοί τους προσεγγίζουν και ρωτούν για ένα σχέδιο που θα αποτελεί τη λύση την «επόμενη ημέρα» εάν η Διώρυγα κλείσει. «Υπάρχουν πολλά σενάρια για τα οποία χρειάζεται να προετοιμαζόμαστε, μεταξύ των οποίων να αμφισβητηθεί η ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Ισραήλ και Αιγύπτου ή ομάδες να καταλάβουν τη Διώρυγα του Σουέζ στη διάρκεια μιας από τις πολλές διαδηλώσεις εκεί», δήλωσε στην εφημερίδα «Ιντιπέντεντ» ανώτατος ισραηλινός αξιωματούχος.
«Το Ισραήλ και ο υπόλοιπος κόσμος δεν μπορούν να κάθονται και να περιμένουν να έρθει η ημέρα που δεν θα μπορούμε να μεταφέρουμε αγαθά μεταξύ Ασίας και Ευρώπης», δήλωσε. «Πρέπει να δημιουργήσουμε άλλα κανάλια».
Το σχέδιο, που χρηματοδοτείται από την κινεζική κυβέρνηση, θα περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός λιμανιού στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας, κοντά στην ισραηλινή πόλη Εϊλάτ, και διπλή σιδηροδρομική γραμμή ικανή να μεταφέρει και επιβάτες αλλά και βαριά φορτία στο ισραηλινό λιμάνι Ασντόντ στις ακτές της Μεσογείου.
Ο ισραηλινός Πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου έχει χαρακτηρίσει το σχέδιο «εθνική προτεραιότητα» καθώς θα μετατρέψει το Ισραήλ σε έναν μεγάλο παίκτη της διεθνούς ναυτιλίας.
Η κατασκευή του έργου, που αναμένεται να διαρκέσει μία δεκαετία, μπορεί να ξεκινήσει μέσα στον χρόνο αυτό.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες παρατηρούν ότι ο Στρατός της Αιγύπτου διατηρεί ισχυρή παρουσία κατά μήκος της Διώρυγας προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι η διέλευση των πλοίων και το εμπόριο δεν θα παρεμποδισθούν από τις διαδηλώσεις.
Όμως ο Τζιλ Μίλερ, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Maersk Line στο Ισραήλ, δηλώνει ότι παρόλο που ούτε η εταιρεία του ούτε οι μεγάλοι ανταγωνιστές της ήθελαν εναλλακτική προς το Σουέζ διαδρομή, τα πρόσφατα γεγονότα τούς ανάγκασαν να εξετάσουν «εναλλακτικά σχέδια». «Οι λίγες ημέρες που παρατηρήθηκαν καθυστερήσεις… μας ανησύχησαν αλλά τις διαχειρισθήκαμε. Ομως ετοιμάζουμε και άλλες επιλογές ώστε, εάν χρειασθεί, να κινητοποιηθούμε γοργά. Γι’ αυτό και εξετάζουμε τη διαδρομή που κατασκευάζεται στο Ισραήλ», δήλωσε ο Μίλερ.
Σύμφωνα με Ισραηλινούς, μεγάλο ενδιαφέρον για την κατασκευή του έργου εκτός από την Κίνα έχει επιδείξει και η Ινδία «καθώς και άλλες χώρες στην περιοχή».
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr