Γιγαντώνεται μέρα με τη μέρα η τουρκική πολεμική μηχανή που πλέον αναδεικνύεται σε υπολογίσιμη περιφερειακή δύναμη στα εξοπλιστικά.

Το σχέδιο του πρόεδρου της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είναι ξεκάθαρο και προβλέπει την ανάπτυξη της  εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, που θα καταστήσει τη χώρα αυτάρκη σε εξοπλισμούς μέχρι το 2023, όταν θα συμπληρώνονται τα 100 χρόνια από την ίδρυση του σύγχρονου τουρκικού κράτους.

Η Άγκυρα στοχεύει να ανατρέψει πλήρως τις ισορροπίες στην περιοχή και ειδικότερα στο Αιγαίο.

Τελευταίο καμάρι της τεράστια πολεμικής βιομηχανίας της χώρας είναι τα επιθετικά ελικόπτερα Τ-129 “ATAK”.

Η αμυντική βιομηχανία της χώρας εξελίσσεται σταδιακά σε ραχοκοκαλιά της οικονομίας και εκτιμάται ότι μέσα στα επόμενα χρόνια θα έχει καταστεί υπολογίσιμη δύναμη στις εξαγωγές οπλικών συστημάτων με κέρδη 25 δισ. δολαρίων το χρόνο.

Επενδύοντας σχεδόν 11% του προϋπολογισμού της στο υπουργείο Άμυνας και στην αμυντική βιομηχανία, η Τουρκία εξοπλίζεται και εξελίσσεται σε έναν τομέα με τεράστιο παγκόσμιο τζίρο. Η ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκίας στηρίχτηκε αρχικά σε συμπαραγωγές και τώρα πλέον τουρκικές εταιρείες -κρατικές και ιδιωτικές- υλοποιούν μια σειρά προγραμμάτων.

Τα “διαμάντια” της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας

Εξέχουσα θέση έχουν η υψηλής τεχνολογίας ASELSAN, η ειδικευμένη σε πυραυλικά συστήματα Roketsan και η μεγαλύτερη τουρκική βιομηχανία ντιζελοκινητήρων TUMOSA, καθώς και τα ναυπηγεία της Τούζλα.

Ήδη έχουν παραδοθεί τα πρώτα επιθετικά ελικόπτερα κατασκευής, τα T129 ATAK, για τα οποία υπήρξε συνεργασία με την Ιταλία. Μάλιστα σε συνεργασία της Αμερικανικής Lockheed Martin με την Ιταλία και την Τουρκία, η Άγκυρα ανέλαβε την κατασκευή μηχανικών εξαρτημάτων των κινητήρων F135 για τα μαχητικά F-35.

Ηδη έχουν παραδοθεί στο τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό κορβέτες τύπου MILGEM, ενώ τρέχει το πρόγραμμα κατασκευής του διθέσιου εκπαιδευτικού αεροσκάφους Hurkus. Ταυτόχρονα κατασκευάζεται για λογαριασμό του στρατού αρμάτων ALTAY.

Η αεροναυπηγική εταιρεία ΤΑΙ που εργάζεται για την κατασκευή του τουρκικού μαχητικού TF-X, από το 2010 δημιούργησε το μη επανδρωμένο ΑΝΚΑ, ενώ τον Φεβρουάριο η εταιρεία VESTEL παρουσίασε το υπερσύγχρονο μη επανδρωμένο αεροσκάφος με την ονομασία KARAYEL.

Η Άγκυρα έχει στραφεί και στην ανάπτυξη  πυραυλικών συστημάτων, ενώ έχει αναπτύξει την τεχνολογία τηλεκατευθυνόμενων πυραύλων SOM-J και κατευθυνόμενων με λέιζερ πυραύλων Cirit, με τους οποίους έχουν εξοπλισθεί τα τουρκικά ελικόπτερα.

Το καμάρι της Τουρκίας, όπως την αναφέρουν, η Aselsan βρίσκεται στην 62η θέση στη λίστα των 100 κορυφαίων αμυντικών βιομηχανιών παγκοσμίως και στόχος της διοίκησης είναι η Aselsan να «αναρριχηθεί» στις πενήντα κορυφαίες εταιρείες.

Η τουρκική εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της σε περίπου πενήντα χώρες. Περίπου το 20% των προϊόντων της εξάγεται και, στόχος της διοίκησης είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στο 50% τα επόμενα χρόνια.

Η εταιρεία, που απασχολεί περίπου 5.000 υπαλλήλους, συμμετέχει σε κοινοπραξίες στο Καζακστάν, την Ιορδανία και τη Ν. Αφρική.

Ο άλλος γίγαντας, η κρατική βιομηχανία κατασκευής πυραύλων της Τουρκίας, Roketsan, υπέγραψε πρόσφατα σύμβαση με την πολωνική βιομηχανία Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL1) για να κάνει την πρώτη της εμφάνιση στην Πολωνία.

Σε κάθε περίπτωση η Τουρκία φαίνεται να επιλέγει να κινηθεί προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση και να επενδύσει στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας ώστε να είναι αυτάρκης, αλλά και να δίνει θέσεις εργασίας ενισχύοντας την οικονομία της. 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ