Η Άγκυρα προχωρά με σταθερά βήματα προς την πλήρη ανεξαρτητοποίηση από εξωτερικές πηγές σε έναν στρατηγικά ευαίσθητο τομέα, όπως είναι η χρησιμοποίηση μη-επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) για αποστολές αναγνώρισης και παρατήρησης. Έτσι, με αφορμή τα προβλήματα που παρουσιάζονται αυτή την στιγμή στο πρόγραμμα προμήθειας των Heron, το οποίο αναμένεται να έχει επιλυθεί μέχρι τον Αύγουστο, αναδεικνύεται η τουρκική επιμονή για απόκτηση τεχνογνωσίας και ανάπτυξης συστημάτων εγχώρια με απώτερο σκοπό στο άμεσο μέλλον η χώρα να διαθέτει την μέγιστη δυνατή ανεξαρτησία.

Η Άγκυρα προχωρά με σταθερά βήματα προς την πλήρη ανεξαρτητοποίηση από εξωτερικές πηγές σε έναν στρατηγικά ευαίσθητο τομέα, όπως είναι η χρησιμοποίηση μη-επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) για αποστολές αναγνώρισης και παρατήρησης μεσαίας και μακράς ακτίνας. Έτσι, με αφορμή τα προβλήματα που παρουσιάζονται αυτή την στιγμή στο πρόγραμμα προμήθειας των Heron, το οποίο αναμένεται να έχει επιλυθεί μέχρι τον Αύγουστο, αναδεικνύεται η τουρκική επιμονή για απόκτηση τεχνογνωσίας και ανάπτυξης συστημάτων εγχώρια με απώτερο σκοπό στο άμεσο μέλλον η χώρα να διαθέτει την μέγιστη δυνατή ανεξαρτησία.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τουρκικού τύπου, η Άγκυρα έχει επιδώσει τελεσίγραφο προς το Τελ-Αβίβ αναφορικά με τις καθυστερήσεις που έχουν ανακύψει στο πρόγραμμα παραλαβής των μη επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV) Heron.

Όπως το defencenet.gr έχει ήδη ενημερώσει τους συνδρομητές του η Άγκυρα εξετάζει το ενδεχόμενο ματαίωσης της παραλαβής του συγκεκριμένου συστήματος με αποτέλεσμα να δημιουργείται ακόμα ένα επεισόδιο στην πολυκύμαντη σχέση των δύο αυτών κρατών.

Το «τελεσίγραφο» των Τούρκων ουσιαστικά απαιτεί από το Τελ-Αβίβ να έχει επιλύσει τα όποια προβλήματα μέχρι τα τέλη Ιουλίου. Ο απόστρατος στρατηγός Ούντι Σανί, διευθυντής της SIBAT, της ισραηλινής υπηρεσίας εξαγωγών αμυντικού υλικού και συνεργασίας, αναμένεται να αφιχθεί στην Άγκυρα για διαβουλεύσεις με τον Μουράτ Μπαγιάρ, υφυπουργό Αμυντικής Βιομηχανίας (SMM), αναφορικά με το θέμα των Heron.

Σύμφωνα με τον Μ. Μπαγιάρ, το σκάφος αντιμετωπίζει όντως σοβαρό πρόβλημα αφού η ισραηλινή πλευρά εργάζεται στο να αυξήσει την ισχύ των κινητήρων του UAV, έτσι ώστε να γίνει δυνατή η τοποθέτηση των τουρκικής κατασκευής ηλεκτροπτικών αισθητήρων, από την Αselsan. Προφανώς οι τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής αισθητήρες οι οποίοι προβλεπόταν να ενσωματωθούν στο αερόχημα είναι βαρύτεροι από τους ισραηλινούς με αποτέλεσμα να απαιτείται μετατροπή στους κινητήρες του UAV, έτσι ώστε να είναι σε θέση να καλύψουν τις νέες απαιτήσεις.

Το συμβόλαιο μεταξύ των δύο πλευρών προβλέπει πως η ισραηλινή πλευρά θα πρέπει να μετατρέψει τον κινητήρα του UAV κατά τέτοιο τρόπο ώστε το Heron να είναι σε θέση να επιχειρεί από τα 30.000 πόδια και να έχει αυτονομία 24 ωρών.

 Με βάση τις παραπάνω συμφωνηθείσες προδιαγραφές η Άγκυρα το 2005 υπέγραψε ένα συμβόλαιο αξίας 183 εκ. δολαρίων που αφορούσε την προμήθεια 10 αεροχημάτων.

Για την ώρα, σύμφωνα πάντα με τουρκικά δημοσιεύματα, τα πρώτα δύο UAV, τα οποία αφίχθησαν στην Τουρκία τον Νοέμβριο του 2008, με σχεδόν διετή καθυστέρηση. Ο λόγος φαίνεται πως είναι ο προαναφερόμενος, δηλαδή τα επιχειρησιακά κινηματικά χαρακτηριστικά του αεροχήματος είναι εκτός προδιαγραφών λόγω της μη επάρκειας του συστήματος πρόωσης, από την στιγμή κατά την οποία το ισραηλινό σχέδιο φέρει τουρκικούς αισθητήρες.

Σύμφωνα δε με τουρκικές ενημερωμένες πηγές από τον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας οι ευθύνες για την καθυστέρηση και την τελμάτωση του προγράμματος βαρύνουν κυρίως το Ισραήλ διότι, το Τελ-Αβίβ «διέπραξε ένα λάθος με το να αποδεχτεί τους όρους της τουρκικής πλευράς σύμφωνα με τους οποίους ήταν υποχρεωμένο να ενσωματώσει τους αισθητήρες της Aselsan στο UAV. Το σύστημα της Αselsan παράχθηκε μέσα από ένα σχέδιο έρευνας και ανάπτυξης και τέτοιου είδους προγράμματα χρειάζονται χρόνο για να ωριμάσουν και να ολοκληρωθούν, καθιστάμενα επιχειρησιακά. Η ισραηλινή πλευρά έκανε ένα λάθος μη λαμβάνοντας υπόψη της συγκεκριμένη πραγματικότητα».

Ας σημειωθεί πως η Άγκυρα, ακριβώς για τον λόγο της ενσωμάτωσης δικών της συστημάτων στα UAV, είχε απορρίψει την πρόταση της αμερικανικής εταιρείας General Atomics Aeronautical Systems Inc., η οποία προσέφερε ένα πιο «συμβατό» με το όχημα εξοπλισμό και είχε αρνηθεί να «ρισκάρει» την ανάληψη της ευθύνης ενσωμάτωσης του εξοπλισμού της Aselsan στα Heron. Βέβαια, αυτή τη στιγμή, η Άγκυρα στρέφεται για άλλη μία φορά προς την αμερικανική εταιρεία, με το να αιτείται από αυτή την παροχή δύο UAV  τύπου Predator, με σκοπό να καλυφθούν οι επείγουσες ανάγκες της στο μέτωπο του Κουρδιστάν.

Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Άμυνας της Τουρκίας, Βεχντί Γκιονούλ, η Άγκυρα, για την ώρα, δεν έχει ακυρώσει την παραγγελία των Heron αλλά «την επανεξετάζει». Ο Μ. Μπαγιάρ σε σημερινές του δηλώσεις, αναφέρει πως το πρόβλημα θα έχει επιλυθεί μέχρι τον Αύγουστο, δήλωση η οποία επιβεβαιώνει και την ύπαρξη τουρκικού «τελεσιγράφου» περί …dead-line τον Ιούλιο, και υπογραμμίζει πως οι παραδώσεις των UAV θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο. Πιο συγκεκριμένα, ο Τούρκος υφυπουργός ανακοίνωσε πως τέσσερα UAV θα παραληφθούν τον Αύγουστο, δύο τον Σεπτέμβριο και άλλα τέσσερα τον Οκτώβριο. Οι δοκιμές των μηχανών για την ώρα «πάνε καλά», συμπλήρωσε ο Μ. Μπαγιάρ ενώ σημείωσε ακόμα πως η Άγκυρα δεν πρόκειται να καταβάλει επιπλέον ποσό για τις μετατροπές τις οποίες πραγματοποιούν αυτή τη στιγμή οι ισραηλινοί.

Είναι σαφές ακόμα πως αφού το Τελ-Αβίβ από τον Αύγουστο θα παραδώσει 10 UAV, ο συνολικός αριθμός των αεροχημάτων υπό τουρκικό έλεγχο θα ανέλθει στα 12, εάν βέβαια δεν επιστραφούν τα δύο πρώτα τα οποία η Άγκυρα τα έχει παραλάβει υπό μορφή ενοικίασης.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη παρά τις διάφορες καθυστερήσεις είναι πολύ πιθανό να επιτρέψουν στην Άγκυρα σε λίγα χρόνια από τώρα να διαθέτει 10 με 12 Heron, 2 Predator, καθώς και να έχει αποκτήσει και ένα σύνολο αισθητήρων, μέσω της Aselsan, οι οποίοι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διάφορα μελλοντικά της σχέδια της, τελείως αυτόνομα από τον εξωτερικό παράγοντα.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ