Πρώτο εξάμηνο του 2022 παραδίδεται το τουρκικό «μίνι» αεροπλανοφόρο TCG Anadolu
Θα είναι εξοπλισμένο με το UAV Byraktar ΤΒ3 και στο μέλλον με το ΜΙUS
Mέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα έχει παραδοθεί στο τουρκικό Ναυτικό το μίνι αεροπλανοφόρο TCG Anadolu το οποίο θα είναι εξοπλισμένο με το UAV Byraktar ΤΒ3.
Συγκεκριμένα ο ο Ισμαήλ Ντεμίρ, επικεφαλής της Διεύθυνσης Αμυντικών Βιομηχανιών, είπε ότι θα θέσουν σε λειτουργία το πλοίο TCG Anadolu στις αρχές του 2022:
«Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν δυνατό να εξοπλίσουμε το πλοίο κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του. Έχουμε ένα σχέδιο να θέσουμε το πλοίο μας σε λειτουργία όπως ήταν στον αρχικό του σχεδιασμό, για να ωριμάσει το έργο του Bayraktar TB3 και να το ενσωματώσουμε στο πλοίο όταν είναι έτοιμο».
Μέχρι να γίνει αυτό θα εξοπλίζεται με το Bayraktar TB2 και το ANKA για να γίνουν και οι απαραίτητες δοκιμές.
Εν συνεχεία θα εξοπλιστεί με το Bayraktar TB3 σε αναμονή του μη επανδρωμένου τζετ MIUS το οποίο δεν προβλέπεται να είναι έτοιμο για επιχειρήσεις πριν το 2024-2025 ενώ θα είναι εξοπλισμένο με ουκρανικούς κινητήρες.
Αυτό θα είναι ένα δύσκολο στην χρήση UAV γιατί είναι διαφορετικό να είναι ελικοφόρο και άλλο να είναι τζετ.
Ήδη οι Τούρκοι με τα TB3 θα μπορούν να χτυπήσουν όλα τα ραντάρ στα νησιά χωρίς να γίνουν αντιληπτά αφού έχουν τεχνολογία stealth.
Κι όλα αυτά τα UAV κατασκευάζονται από την Bykar εκτός από το ANKA που κατασκευάζεται από την ΤΑΙ.
H Βykar παρουσίασε αρχικά τις προδιαγραφές για το Bayraktar TB3, δηλαδή την εκδοχή για χρήση από αεροπλανοφόρα.
Το συγκεκριμένο θα υπηρετήσει με το ελαφρύ αεροπλανοφορο Anadolu, και πρόκειται για μια σημαντικά μεγαλύτερη εκδοχή του ΤΒ2 με μικτό βάρος απογείωσης 1.450 κιλά (με το TB2 να είναι στα 650), με ικανότητα παραμονής στο αέρα 24 ώρες, αναδιπλούμενες πτέρυγες ώστε να είναι διαχειρίσιμο στο περιβάλλον του Anadolu, και με αυξημένο μέγιστο ύψος πτήσης.
Η μεγάλη αύξηση βάρους και η νύξη για μεγαλύτερο μέγιστο υψόμετρο κατά πάσα πιθανότητα σημαίνει και αλλαγή κινητήρα με κάποιον ισχυρότερο και βέβαια μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα οπλικών συστημάτων και συστημάτων επιτήρησης και στόχευσης.
Από πλευράς κινητήρων πάντως υπάρχουν προγράμματα τουρκικής ανάπτυξης και κατασκευής αλλά και κανάλι επικοινωνίας με την ουκρανική εταιρία Motor Sich η οποία προς το παρόν προμηθεύει με κινητήρες turboprop το Akinci, δηλαδή το δικινητήριο drone της Baykar.
Το TB3 θα μπορεί από το Anadolu να δρα συνεργατικά με το MIUS, το οποίο επίσης προορίζεται να ενταχθεί στο πλοίο.
Η συνεργασία των δύο αεροσκαφών θα δρα ως πολλαπλασιαστής ισχύος, π.χ. με το Bayraktar TB3 να δρα ως αεροπλάνο επιτήρησης και στόχευσης, καθώς έχει μεγαλύτερη αυτονομία παραμονής στον αέρα, και το MIUS να αναλαμβάνει την αποστολή κρούσης όταν εντοπιστεί στόχος.
Για το MIUS έχουμε να πούμε πως έχει μικτό βάρος απογείωσης 5,5 τόνοι, ωφέλιμο φορτίο 1.500 κιλά, παραμονή σε πτήση έως 5 ώρες, ταχύτητα έως 800 χιλιόμετρα/ώρα με υποσχετική ότι σε επόμενο μοντέλο θα επιτευχθεί και υπερηχητική.
Το μέγιστο υψόμετρο εκτιμάται στα 40.000 πόδια ενώ το πρώτο πρωτότυπο, με χαρακτηριστικά χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους, αναμένεται το 2023.
Έτσι λοιπό το Anadolu στην ουσία θα δρα ως αεροπλανοφόρο αφού θα είναι φορτωμένο με μη επανδρωμένα τα οποία με τα stealth χαρακτηριστικά τους θα μπορούν να καταστρέψουν τα παράκτια ραντάρ των ελληνικών νησιών, χωρίς να γίνουν αντιληπτά.
Να προσθέσουμε για το MIUS ότι η Baykar ανακοίνωσε στις αρχές του Νοεμβρίου πως σύναψε συμφωνία με Ουκρανούς κατασκευαστές για την προμήθεια του τουρμποφάν AI-322F.
O συγκεκριμένος των Ivchenko Progress και Motor Sich, έχει βάρος 560 κιλά και ώση 4.200 Kgf με μετάκαυση και 2.500 Kgf χωρίς.
Ο κινητήρας προέρχεται από τον παλαιότερο ΑΙ-222 που χρησιμοποιείται στα εκπαιδευτικά τζετ Yakovlev Yak-130 της ρωσικής Αεροπορίας, ενώ η πιο σύγχρονη εκδοχή του, η 322F έχει παραγγελθεί και από την Κίνα για τα δικά της εκπαιδευτικά Hongdu L-15.
Το κινεζικό εκπαιδευτικό L-15 που χρησιμοποιεί δύο κινητήρες 322F, φθάνει σε ταχύτητα τα 1,4 Mach.
Να προσθέσουμε επίσης ότι υπάρχουν και τα Αkinci-B με 2 τουρμποπρόπ των 750 ίππων, ως η πιο βαριά έκδοση (το τωρινό μοντέλο φέρει δύο ουκρανικούς κινητήρες των 450 ίππων) και το Akinci-C με δύο κινητήρες των 220 ίππων, τουρκικής όμως κατασκευής, τους PD-222 της ΤΕΙ.
Ο τελευταίος είναι πλέον στο τελικό στάδιο και θα χρησιμοποιηθεί και στο Bayraktar TB3, δηλαδή στην ναυτική έκδοση του γνωστού TB2.
Οι νέες εκδόσεις του Akinci έχουν διαφορετικούς ρόλους, το πιο «βαρύ» Β, θα μεταφέρει μεγαλύτερο οπλικό φορτίο ενώ το «ελαφρύ» C είναι προσανατολισμένο σε μεγάλες περιπολίες επισκόπησης.