Το αεροπλανοφόρο Liaoning πρώην Varyag είναι πιθανό να επιστρέψει στο ρωσικό Ναυτικό!
Τα προβλήματα που έχει η Ρωσία με το μοναδικό της αεροπλανοφόρο το Admiral Kuznetsov, είναι γνωστά καθώς το σκάφος επιχειρησιακά έχει τεθεί εκτός μάχης λόγω παλαιότητας την τελευταία τριετία.
Υπολογίζεται να ξεκινήσει και πάλι πλόες περί το τέλος του 2023 μετά από ένα ολικό πρόγραμμα ανακατασκευής,
Φαίνεται όμως πως η Ρωσία σύντομα θα έχει την ευκαιρία να το αντικαταστήσει με ένα ένα πλοίο της ίδιας κλάσης, το κινεζικό Liaoning και θα μπορούσε να το χρησιμοποιήσει μέχρι να ναυπηγήσει το δικό της αεροπλανοφόρο περί το 2030.
Το Liaoning είναι το πρώην σοβετικό αεροπλανοφόρο Varyag, το οποίο είχε πουληθεί από την Ουκρανία στην Κίνα για να γίνει υποτίθεται πλωτό καζίνο (!) και τελικά οι Κινέζοι το ανακατασκεύασαν και το έκαναν ένα σύγχρονο αεροπλανοφόρο!
Όπως αναφέρει η κινεζική εφημερίδα Beijing Today, τα τελευταία χρόνια η ταχεία ναυήγηση και ένταξη νέων μονάδων στο Ναυτικό της Κίνας έθεσε το ζήτημα της τύχης των παλιότερων μονάδων που έχουν ακόμα να προσφέρουν.
Το άρθρο, θεωρεί ότι το “Liaoning”, θα μπορούσε δυνητικά να παραχωρηθεί στην Ρωσία ανοίγοντας το δρόμο για νέες, πιο εξελιγμένες σχεδιάσεις.
Το Ναυτικό της Κίνας έχει ήδη σε πλήρη ανάπτυξη νέα σχέδια αεροπλανοφόρων, με μεγαλύτερο εκτόπισμα, ικανότητες και προοπτικές από το “Liaoning”, του οποίου η ναυπήγηση αντανακλά ακόμα τις ιδέες και δυνατότητες του σοβιετικού του παρελθόντος, ως μια μονάδα προστασίας της παράκτιας ζώνης.
Το παλιό σχέδιο αναθεωρήθηκε δραστικά και αναβαθμίστηκε αλλά οι μακρόπνοες προοπτικές του για περαιτέρω αναβάθμιση και παραμονή σε υπηρεσία κρίνονται από πολλούς αβέβαιες.
Με την ένταξη σε υπηρεσία νεότερων σχεδιάσεων, το “Liaoning” θα περιοριστεί σταδιακά σε αποκλειστικά εκπαιδευτικά καθήκοντα, μια προοπτική που θα κάνει τη σχέση κόστους λειτουργίας προς απόδοση πολύ αρνητική.
Ίσως, καταλήγει η Beijing Today, θα ήταν πιο αποδοτικό να πωληθεί το αεροπλανοφόρο σε κάποιο ξένο ναυτικό όσο είναι καιρός.
Προηγουμένως, το αεροπλανοφόρο «Liaoning» ήταν γνωστό ως «καταδρομικό ενιαίου καταστρώματος» με το όνομα «Ρήγα».
Ήταν το δεύτερο πλοίο του σχεδίου 1143,5 (κατηγορία «Ναύαρχος Kuznetsov») 67.500 τόνων και ναυπηγήθηκε στο ναυπηγείο της Μαύρης Θάλασσας στην Nikolaev, Ουκρανία, 12.06.85 και ξεκίνησε στις 04/12/88.
Θα μετονομαστεί το «Varyag» τον Ιούλιο του 1990. Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, η ιδιοκτησία του μεταφέρθηκε στην Ουκρανία. Λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης η ναυπήγηση διακόπηκε το 1992. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, το 70% του αεροπλανοφόρου κτίστηκε.
Δομικά, το πλοίο έχει ολοκληρωθεί, αλλά δεν υπήρχε εξοπλισμών, των ηλεκτρονικών και του πλαισίου.
Η Κίνα για πρώτη φορά εξέφρασε ενδιαφέρον για την αγορά «Varyag» το 1992.
Στο τέλος του 1990, το πλοίο τέθηκε σε δημοπρασία και αγοράστηκε από μια κινεζική εταιρεία στο Μακάο για 20 εκατομμύρια δολ. για τη μετατροπή σε πλωτό καζίνο και ένα πάρκο ψυχαγωγίας.
Η σύμβαση με την Ουκρανία απαγόρευσε τον αγοραστή να χρησιμοποιήσει το πλοίο για στρατιωτικούς σκοπούς. Πριν από την πώληση αφαιρέθηκε όλος ο εξοπλισμός μάχης,