F-16ΑΜ απέναντι στα ρωσικά Su-35 και Su-27: Ξεκινά η εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων στη Ρουμανία
Ποιες είναι οι δυνατότητές τους
Τα πρώτα μαχητικά αεροσκάφη F-16ΑΜ που η Ολλανδία έχει δεσμευτεί να παραδώσει στην Ουκρανία αναμένεται να φθάσουν σε κέντρο εκπαίδευσης στη Ρουμανία εντός των προσεχών δύο εβδομάδων, ανακοίνωσε σήμερα ο απερχόμενος πρωθυπουργός της Ολλανδίας Μαρκ Ρούτε.
«Αναμένω ότι οι πύραυλοι Patriot θα παραδοθούν σύντομα», ώστε να ενισχύσουν τις ένοπλες δυνάμεις της Ουκρανίας τον ερχόμενο χειμώνα.
«Το ίδιο ισχύει και για τα F-16», ανέφερε ο Ρούτε σε τηλεδιάσκεψη με τον πρόεδρο της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι, σύμφωνα με ανάρτησή του στην πλατφόρμα X
«Τα πρώτα F-16 θα αποσταλούν σε κέντρο εκπαίδευσης στη Ρουμανία εντός των προσεχών δύο εβδομάδων», διευκρίνισε ο ολλανδός πρωθυπουργός, όχι για να εκπαιδευτούν τα… ίδια βέβαια αλλά οι Ουκρανοί πιλότοι που βρίσκονται ήδη εκεί.
Η Δανία, η Νορβηγία και το Βέλγιο έχουν επίσης δεσμευτεί πως θα ενισχύσουν τις ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις με αμερικανικής κατασκευής F-16.
«Όσα συμβαίνουν τώρα στη Γάζα, η τρομοκρατική επίθεση στο Ισραήλ και όσα ακολούθησαν δεν μπορούν και δεν πρόκειται να αποσπάσουν την προσοχή μας» από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, διαβεβαίωσε ο Ρούτε τον ανήσυχο Ζελένσκι, ο οποίος φοβάται ότι η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα πάρει τα φώτα της δημοσιότητας από πάνω του.
Τα ολλανδικά F-16
Η ολλανδική Αεροπορία ήταν ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες του αεροσκάφους στην Ευρώπη, αφού παράγγειλε συνολικά 213 F-16 από τα οποία σήμερα επιχειρησιακά είναι μόλις τα 24, καθώς ο μεγαλύτερος αριθμός είτε έχει αποσυρθεί είτε έχει μεταπωληθεί σε άλλες χώρες όπως η Ιορδανία ή η Χιλή.
Η αρχική παραγγελία αφορούσε 102 αεροσκάφη (80 μονοθέσια και 22 διθέσια) από τα Block παραγωγής 1,5, 10 και 15. Τα αεροσκάφη κατασκευάζονταν τοπικά στις εγκαταστάσεις της Fokker, τη δεύτερη γραμμή παραγωγής στην Ευρώπη μετά από αυτή της SABCA στο Βέλγιο.
Το πρώτο ολλανδικό F-16 πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 3 Μαΐου του 1979.
Το 1984 η Αεροπορία προχώρησε στη δεύτερη μεγάλη παραγγελία των αεροσκαφών που αφορούσε 111 μαχητικά (97 F-16Α και 14 F-16B από το Block 15. To τελευταίο αεροσκάφος από αυτή την παραγγελία εξήλθε από τη γραμμή παραγωγής στις 27 Φεβρουαρίου του 1992.
Το 2003 το ολλανδικό υπουργείο Άμυνας αποφάσισε τον περιορισμό του αριθμού των επιχειρησιακών αεροσκαφών κατά 25% ενώ το 2005 και το 2007 προχώρησε στην πώληση 6 αεροσκαφών μέσω δύο συμβολαίων (τριών διθέσιων και τριών μονοθέσιων αντίστοιχα) στην Ιορδανία και το 2005 στην πώληση 11 F-16A και 7 F-16B στην Χιλή.
Η ολλανδική Αεροπορία ξεκίνησε το 1993 την εφαρμογή του προγράμματος αναβάθμισης MLU σε 138 μαχητικά και το οποίο ολοκληρώθηκε το 2003.
Με τις αναβαθμισμένες δυνατότητες των αεροσκαφών η ολλανδική Αεροπορία προχώρησε στην παραγγελία αριθμού συστημάτων LANTINR, 108 ατρακτιδίων ηλεκτρικού πολέμου ALQ-131 και συστημάτων JHMCS.
Σε ότι αφορά τα όπλα τα ολλανδικά F-16 χρησιμοποιούν βλήματα AIM-9Χ/L/M Sidewinder ΑΙΜ-120 AMRAAM, βλήματα αέρος-εδάφους AGM-65G. Και βόμβες GBU-24, GBU-10, GBU-12 και διασποράς CBU-87.
Τα όπλα
Τα F-16 MLU της Δανίας και της Ολλανδίας που θα δοθούν στην Ουκρανία θα φέρουν τον πύραυλο αέρος-αέρος μικρών αποστάσεων AIM-9L Sidewinder με εμβέλεια 18 χλμ., (τα F-16 MLU είναι πιστοποιημένα και για τον ΑΙΜ-9Χ) τον πύραυλο μεγάλης εμβέλειας AIM-120 ΑΜΡΑΑΜ με εμβέλεια 65 χλμ. (εάν παραλάβουν τον ΑΙΜ-120Β και όχι κάποια άλλη πιο προηγμένη έκδοση C5/7), τον πύραυλο αέρος-εδάφους AGM-65G Maverick την κατευθυνόμενη βόμβα GBU-31 JDAM αλλά και το σύστημα LANTIRN μέσω του οποίου τα ουκρανικά F-16 θα μπορούν να πραγματοποιούν νυκτερινές αποστολές σε χαμηλό ύψος, με χρήση προηγμένων βλημάτων όπως ο Maverick.
Το αν θα τις πραγματοποιήσουν είναι προφανώς άλλο θέμα. Τα αεροσκάφη τόσο της Αεροπορίας της Δανίας όσο και της Ολλανδίας είναι όμως πιστοποιημένα και άλλα προηγμένα όπλα.
Αυτά είναι ο πύραυλος JASSM με εμβέλεια 370 χλμ. (μάλλον απίθανό να παραδοθεί στους Ουκρανούς αν και έχουν παραλάβει ανάλογης εμβέλειας SCALP-EG)κατευθυνόμενες βόμβες GBU/EGBU-12, GBU-24 και SDΒ.