Γιατί κερδίζουν Ρωσία και Κίνα από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι ανταγωνιστές της Κίνας κινδυνεύουν με κατάρρευση λόγω της αύξησης των μεταφορικών εξόδων την ίδια στιγμή που το Πεκίνο έχει πρόσβαση στον «δρόμο του πάγου» και στις φθηνές ρωσικές ενεργειακές πηγές
Η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει δημιουργήσει νικητές αλλά και ηττημένους.
Οι νικητές φαίνεται πως είναι η Ρωσία και η Κίνα, όπως εκτιμά η ολλανδική τράπεζα Rabobank.
Η πρώτη επωφελείται από την αποσταθεροποίηση της Ευρώπης, η οποία λόγω των οικονομικών πιέσεων που βιώνει αρχίζει να αμφισβητεί τη χρησιμότητα στήριξης της Ουκρανίας.
Επίσης, στον «σκιώδη στόλο» πετρελαιοφόρων της Ρωσίας παρέχεται ασφαλής διέλευση από τους Χούθι, που σημαίνει ότι διατηρούν πρόσβαση στην πιο αποτελεσματική περιφερειακή αλυσίδα εφοδιασμού του κόσμου, σε αντίθεση με τις δυτικές δημοκρατίες που έχουν να αντιμετωπίσουν άλλον ένα πόλεμο.
Yemen grants freedom of passage only to tankers carrying Russian oil across the Red Sea to the Suez Canal. pic.twitter.com/72p4Gkfte1
— S p r i n t e r F a c t o r y (@Sprinterfactory) December 21, 2023
Η Ρωσία όμως κερδίζει και για έναν ακόμα λόγο: Πλέον «ο δρόμος του πάγου», δηλαδή η διαδρομή στον Αρκτικό Κύκλο, θεωρείται η ασφαλέστερη και είναι και η συντομότερη και άρα η αποδοτικότερη.
Η Ρωσία δημιουργεί τον «δρόμο του πάγου», στον Αρκτικό Κύκλο και «τελειώνει» την Διώρυγα του Σουέζ καθώς από αυτήν την διαδρομή μειώνεται κατά 2,5 φορές ο χρόνος μεταφοράς των εμπορευμάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη και αντίστροφα!
Η βόρεια Σιβηρία και το ρωσικό τμήμα του Αρκτικού Κύκλου μετατρέπονται σε ένα ατέλειωτο hub διεθνών μεταφορών.
Πρόκειται για ένα κολοσσιαίο project με νέους σιδηροδρόμους, αυτοκινητόδρομους, αγωγούς, λιμάνια και πυρηνικά παγοθραυστικά να κρατούν την διαδρομή ανοιχτή όλο το έτος.
Η Κίνα επωφελείται επίσης από την ευρωπαϊκή αποσταθεροποίηση και το υψηλότερο ενεργειακό κόστος για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές απολαμβάνουν μεγαλύτερη κρατική υποστήριξη και πρόσβαση σε φθηνές ρωσικές πηγές ενέργειας.
Το παγκόσμιο ΑΕΠ μπορεί να υποχωρήσει έως και 10% λόγω του αυξανόμενου αριθμού επιθέσεων με πυραύλους κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα από τους σιίτες Χούθι και πολλές μεγάλες εταιρείες logistics και ενέργειας έχουν ήδη αναστείλει τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω αυτής της διαδρομής.
Η κρίση αυτή οδήγησε σε απότομη αύξηση του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων.
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο θα διαρκέσουν οι εχθροπραξίες στη Μέση Ανατολή.
Οι Χούθι επιτίθενται σε κάθε ισραηλινό πλοίο που διασχίζει την Ερυθρά Θάλασσα όπως επίσης και σε κάθε πλοίο που ταξιδεύει είτε από είτε προς τα λιμάνια του Ισραήλ.
Οι Χούθι χρησιμοποιούν πυραύλους και drones για να επιτεθούν σε πλοία.
Οι επιθέσεις τους στα μέσα Δεκεμβρίου προκάλεσαν ζημιές σε πολλά ξένα δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων των νορβηγικών Strinda και Swan Atlantic, που ανήκουν στην Inventor Chemical Tankers.
Μετά από αυτές τις επιθέσεις, η διοίκηση του ενεργειακού γίγαντα (πετρέλαιο, φυσικό αέριο) της BP αποφάσισε να σταματήσει τη μεταφορά εμπορευμάτων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Καίριο πλήγμα στο παγκόσμιο εμπόριο η αύξηση του χρόνου παράδοσης των φορτίων
Η κρατική εταιρεία ενέργειας της Νορβηγίας Equinor αποφάσισε να κάνει ένα παρόμοιο βήμα.
Ο κολοσσός logistics της Δανίας Maersk ανακοίνωσε την αναστολή της διέλευσης στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.
Στις 19 Δεκεμβρίου, το Πεντάγωνο ανακοίνωσε την έναρξη μιας πολυεθνικής επιχείρησης, της Guardian Prosperity, για την προστασία της Ερυθράς Θάλασσας στην οποία μάλιστα θα συμμετάσχει και μία ελληνική φρεγάτα η οποία όμως θα τοποθετηθεί σε «ασφαλή νερά» καθώς λόγω έλλειψης αισθητήρων για εντοπισμό drones και πυραύλων είναι ευάλωτη απέναντι σε αυτού του τύπου επιθέσεις.
Πολλές εταιρείες logistics ανακατευθύνουν τα φορτηγά πλοία τους μέσω Αφρικής.
Αυτό μπορεί να αυξήσει τον χρόνο παράδοσης του φορτίου κατά 14-15 ημέρες.
Μια απότομη αύξηση του χρόνου παράδοσης μπορεί να διαταράξει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο.
Το κόστος μεταφοράς στα λιμάνια τελικού προορισμού μπορεί να αυξηθεί, εκτίμησε η DHL.
Οι ειδικοί της Montrone πιστεύουν ότι οι καθυστερήσεις στις ημερομηνίες άφιξης μπορεί να προκαλέσουν μια μεγάλης κλίμακας κρίση στις μεταφορές.
Κάποιος μπορεί να αντιμετωπίσει ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων σε περιοχές υψηλής ζήτησης στην περιοχή της Ασίας λόγω μεγαλύτερου χρόνου παράδοσης.
Οι παγκόσμιοι μεταφορείς έχουν ήδη ανακατευθύνει φορτίο αξίας 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την Ερυθρά Θάλασσα.
Ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί στο μέλλον, υποστηρίζουν οι παράγοντες της αγοράς.
Η απειλή επιθέσεων με πυραύλους στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ήδη αυξήσει το κόστος της ασφάλισης πλοίων, ενώ οι κίνδυνοι για την παγκόσμια ναυτιλία θα διατηρηθούν σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, δήλωσε ο Corey Ranslem, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας θαλάσσιας ασφάλειας Dryad Global.
Η Ισπανία άσκησε veto στη συμμετοχή της ΕΕ στην επιχείρηση Prosperity Guardian παρά το γεγονός ότι η κυβέρνησή της τάχθηκε υπέρ της συμμετοχής της Ευρώπης στην αποστολή αρκετές ώρες πριν, ανέφερε η εφημερίδα.
Η Μαδρίτη δεν έχει εξηγήσει στους εταίρους της, τους λόγους για την αλλαγή της πολιτικής της, ανέφερε η ίδια εφημερίδα.
Επιπρόσθετη ανησυχία προκαλεί η χλιαρή απάντηση των μεγάλων συμμάχων που προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν στην Επιχείρηση Prosperity Guardian.
Ο Καναδάς δεν δέσμευσε κανένα πλοίο και επέλεξε να στείλει μόνο μια ομάδα αξιωματικών, ενώ η Αυστραλία (σύμμαχος της AUKUS που πολέμησε με τις Ηνωμένες Πολιτείες στο Ιράκ, το Βιετνάμ και την Κορέα) επίσης απέρριψε τα αιτήματα των ΗΠΑ να στείλει πολεμικό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι η άρνηση οφείλεται στο ότι πρέπει να επικεντρωθεί στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, αλλά τα τοπικά μέσα ενημέρωσης υποστήριξαν ότι στην πραγματικότητα οφείλεται στο γεγονός ότι καμία από τις 7 φρεγάτες και τα 3 αντιτορπιλικά της Αυστραλίας δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένα για να αποτρέψουν επιθέσεις από φθηνά drones Houthi (ιρανικά) για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα.
Εάν αυτό ισχύει πραγματικά, πρόκειται για ένα εκπληκτικό κενό στην ικανότητα των συμβατικών στόλων.
Αυτό δεν προμηνύει καλά πράγματα για την ασφάλεια των αλυσίδων εφοδιασμού.