IMEC: Ιστορική ευκαιρία για την Ελλάδα να αναδειχθεί σε κεντρικό διαμετακομιστικό κόμβο της Ασίας στην Ευρώπη
Οργισμένη αντίδραση από την Τουρκία γιατί παρακάμπτεται
Η Ελλάδα βρίσκεται ενώπιον μιας σχεδόν ιστορικής ευκαιρίας προκειμένου να αναδειχθεί σε μεγάλο διεθνή εμπορικό κόμβο, αλλά είναι άγνωστο κατά πόσο η κυβέρνηση έχει κατανοήσει τη σημασία του εγχειρήματος.
Ο λόγος για τον οικονομικό διάδρομο Ινδίας- Μέσης Ανατολής- Ευρώπης IMEC ο οποίος αποφασίστηκε να τεθεί σε ισχύ κατά την διάρκεια της συνόδου κορυφής των G20 στην Ινδία.
Εκεί ΗΠΑ, Ινδία, ΗΑΕ, Σ.Αραβία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλίας και Ε.Ε., συμφώνησαν για την δημιουργία του. Ο IMEC εμφανίζεται ως μια προσπάθεια των ΗΠΑ να δημιουργήσουν μια εναλλακτική και μάλλον ανταγωνιστική διαδρομή στην κινεζική πρωτοβουλία «Μιας ζώνης και ενός δρόμου» “Belt and Road Initiative” (BRI), παλαιότερα γνωστής ως «One Belt one Road».
Το αξιοσημείωτο είναι πως η συμφωνία για την δημιουργία του διαδρόμου αυτού ήρθε λίγο πριν τις επιθέσεις της Χαμάς στο Ισραήλ (τον περασμένο Οκτώβριο) κάτι που με τη σειρά του οδήγησε στην εισβολή στη Λωρίδα της Γάζας και στις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Γιατί είναι αξιοσημείωτο; Γιατί ο IMEC παρακάμπτει ακριβώς αυτό: Την Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ.
Και γιατί είναι δύο φορές αξιοσημείωτο για την Ελλάδα; Γιατί ο IMEC θα έχει ως σημείο εισόδου στην Ευρώπη τον Πειραιά, τουλάχιστον με τα μέχρι τώρα δεδομένα.
O IMEC θα αποτελέσει ένα πρότυπο διηπειρωτικού «οικονομικού διαδρόμου» και θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, με θαλάσσια σύνδεση Ινδίας – ΗΑΕ και κατόπιν μέσω σιδηροδρομικού 2650 χλμ (υπάρχει ήδη κατασκευασμένη λειτουργική γραμμή 1850 χλμ.) και οδικού δικτύου μέσω Σ. Αραβίας και Ιορδανίας θα συνεχίζει στο ισραηλινό λιμάνι της Χάιφα, το οποίο ήδη ελέγχουν Ινδοί επενδυτές και από εκεί πάλι δια θαλάσσης ο διάδρομος θα καταλήγει στο λιμάνι του Πειραιά, όπου θα φθάνουν προϊόντα όχι μόνο από την Ινδία αλλά και από το Νεπάλ και το Μπαγκλαντές και πιθανόν από άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για εξοικονόμηση έως και 40% του χρόνου μεταφοράς.
#Watch: UAE, Saudi Arabia, and Jordan aid Israel in bypassing Yemen's Red Sea blockade. Cargo ships dock in the UAE, where goods are unloaded and transported by trucks to Saudi Arabia through designated routes. From Saudi Arabia, they travel to Jordan via highways, eventually… pic.twitter.com/ncL3ZKSwun
— Open Source Intel (@Osint613) February 3, 2024
Καθώς τα πλοία «περιπλανώνται» στη Μεσόγειο ή στην Αραβία σταθμίζοντας τις επιλογές τους, για το βέλτιστο δρομολόγιο, άλλα παρακάμπτουν ολοσχερώς το Σουζ και άλλα συνεχίζουν υπό το φόβο των επιθέσεων των Χούθι.
Μάλιστα στα μέσα Δεκεμβρίου, η Σαουδική Αραβία έδωσε γρήγορα την «ευλογία» της για μια «χερσαία γέφυρα» από την Αραβία στη Μεσόγειο μέσω της οποίας τα εμπορεύματα που ελλιμενίζονται σε λιμάνια του Περσικού Κόλπου όπως το Jebel Ali στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ή το Mina Salman στο Μπαχρέιν θα μπορούσαν να διέρχονται από το έδαφός της, οδικώς στο λιμάνι της Χάιφα του Ισραήλ.
Πρόκειται ακριβώς για ένα παράλληλο χερσαίο κομμάτι που έχει προβλεφτεί για τον IMEC.
Φυσικά, εκτός από την Αίγυπτο που είναι άμεσα θιγόμενη, αφού θα χάσει δισεκατομμύρια από την μείωση της κίνησης στο Σουέζ ο γνωστός ύποπτος της περιοχής η Τουρκία έχει εκφράσει τις έντονες αντιρρησίες της γιατί ο IMEC παρακάμπτει το έδαφός της.
Τον Σεπτέμβριο του 2023, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επέκρινε το έργο για παράκαμψη της Τουρκίας και πρότεινε μια εναλλακτική διαδρομή, το «Iraq Development Road Project», το οποίο προβλέπεται να συνδέσει τον Περσικό Κόλπο με την Ευρώπη μέσω σιδηροδρόμου και αυτοκινητόδρομου από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ και το Ιράκ, συμπεριλαμβανομένου του υπό κατασκευή λιμανιού Grand Faw προς την χώρα του.
Αλλά εκεί βέβαια παραμονεύουν οι Κούρδοι…
Προς το παρόν η δημιουργία του διαδρόμου έχει σταματήσει λόγω του πολέμου στη Γάζα αλλά όταν η κατάσταση εκεί σταθεροποιηθεί, όπως μπορεί να σταθεροποιηθεί, η υλοποίησή του θα ξεκινήσει ξανά.
Θα είναι η Ελλάδα παρούσα; Αυτό γιατί τόσο η Ιταλία όσο και η Γαλλία διεκδικούν μερίδιο εισόδου στην Ευρώπη με τα λιμάνια τους στη Μεσόγειο.
Από εκεί και πέρα ακόμη και αν η Ελλάδα διεκδικήσει το ρόλο της ως κεντρική πύλη εισόδου στην Ευρώπη είναι άγνωστο εάν μπορέσει να υποστηρίξει ένα τέτοιο ρόλο. Θα χρειαστούν τεράστια έργα υποδομής στον Πειραιά τόσο λιμενικά όσο και σιδηροδρομικού διτκύου καθώς δεν θα μπορούσε να προσφέρει τις υποδομές της COSCO καθώς αυτές ελέγχονται από την… Κίνα.
Θα ήταν το λιγότερο οξύμωρο ο IMEC ως ανταγωνιστής διάδρομος του BRI να καταλήγει στην COSCO.