Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: «Δεν επαρκεί η χρηματοδότηση 1,5 δισ. για την Αμυντική Βιομηχανία της ΕΕ»
Το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία
Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), εκτιμά ότι το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία ύψους 1,5 δισ. ευρώ, δεν συμβαδίζει με τους φιλόδοξους στόχους της ενίσχυσης της ετοιμότητας της αμυντικής βιομηχανίας της ΕΕ.
Σε γνώμη που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής τού προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος.
Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της.
Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.
Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα, επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.
«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, μέλος του ΕΕΣ.
Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλι που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.
Δεν ορίζεται συγκεκριμένο κονδύλι για την Ουκρανία
Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλι.
Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας – ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στο μέσο στήριξης της Ουκρανίας.
Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της ενέχει κινδύνους.
Σημειώνεται τέλος, ότι το Μάρτιο του 2024, η Επιτροπή δημοσίευσε πρόταση κανονισμού για τη θέσπιση του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία και πλαισίου μέτρων, με σκοπό τη διασφάλιση της έγκαιρης διαθεσιμότητας και προμήθειας αμυντικών προϊόντων.
Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης είναι υποχρεωτική. Επιπλέον, πριν εξετάσει την πρόταση, το Συμβούλιο της ΕΕ ζήτησε από το ΕΕΣ να γνωμοδοτήσει σχετικά.
Η παρούσα γνώμη, που συνιστά τη συμβολή του ΕΕΣ στη νομοθετική διαδικασία, περιλαμβάνει προτάσεις για την αποσαφήνιση ορισμένων τμημάτων της πρότασης, που ενδέχεται να έχουν επίπτωση στη χρηματοοικονομική διαχείριση των κονδυλίων της ΕΕ.