Η Τσεχία προμηθεύεται 210 νέα ΤΟΜΑ – Ο ΕΣ πότε;
Μετά από καθυστερήσεις, οι οποίες οφείλονταν στην πανδημία του κορωνοϊού, η Τσεχία προχωρά με φουλ ρυθμούς στην επιλογή του νέου της ΤΟΜΑ, προκειμένου να α αντικαταστήσει περί τα 250 BVP-2 και BVP-1 (BMP-2 και BMP-1) που υπηρετούν σήμερα με τον Στρατό.
Συνολικά ο Στρατός της Τσεχίας πρόκειται να προμηθευτεί 210 νέα ΤΟΜΑ σε επτά διαμορφώσεις έναντι 2.028.635.440 ευρώ, για να εκσυγχρονίσει τις τεθωρακισμένες δυνάμεις της.
Η διαδικασία πραγματοποιείται μέσω ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού με τρεις υποψήφιους. Το ASCOD 42 της αμερικανικής GDELS, το βρετανοσουηδικό CV90 MKIV της BAE SYSTEMS και το γερμανικό LYNX KF41 της Rheinmetall Landsysteme.
Τα υποψήφια οχήματα βρίσκονται στην Τσεχία και δοκιμάζονται εντατικά εδώ και δύο εβδομάδες προκειμένου ο Στρατός της χώρας να διαπιστώσει εάν ικανοποιούν τις απαιτήσεις που έχουν θέσει.
Οι δοκιμές πρόκειται να ολοκληρωθούν στις αρχές Ιουνίου και μετά θα ακολουθήσει περίοδος αξιολόγησης των προτάσεων δύο εβδομάδων. Στόχος είναι τα οχήματα να έχουν παραδοθεί έως τον Ιανουάριο του 2026 για να εξοπλίσουν (τα περισσότερα) την 7η Μ/Κ Ταξιαρχία.
Όπως αναφέρεται οι δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν εχθές στο αεροδρόμιο του Vyškov αφορούσαν τον έλεγχο της τελικής ταχύτητας των οχημάτων τόσο σε οδόστρωμα όσο και σε μη προετοιμασμένο έδαφος.
Μοιραία οι συγκρίσεις με την κατάσταση που επικρατεί στα ΤΟΜΑ (για την ακρίβεια ΤΟΜΠ) του ΕΣ είναι αναπόφευκτες. Ο ΕΣ δεν διαθέτει κανένα ΤΟΜΑ ενώ τα οχήματα που χρησιμοποιούνται στο ρόλο μεταφοράς Πεζικού τα Μ-113 δεν είναι μόνο ακατάλληλα αλλά και επικίνδυνα για χρήση σε επιχειρήσεις στο πεδίο της μάχης.
Για τον Στρατό όμως δεν υπάρχει ακόμη καμία κίνηση για την προμήθεια ενός τΟΜΑ. Όλες οι προσπάθειες για την απόκτηση μεταχειρισμένων M2 Bradley από τα αποθέματα των ΗΠΑ έχουν πέσει στο κενό και τώρα το τροχοφόρο θωρακισμένο Μ1117 «πλασάρεται» ως νέο ΤΟΜΠ.
Υπενθυμίζεται πως η μόνη φορά που είχε γίνει κάτι αντίστοιχο στον ΕΣ (για οχήματα, καθώς τέτοιου είδους διαγωνιστική διαδικασία είχε γίνει και για τα μεταφορικά ελικόπτερα) έγινε στο ΠΒ Λιτοχώρου το 1998.
Τα υποψήφια άρματα (Μ1Α2 ABRAMS-General Dynamics, LECLERC-GIAT, LEOPARD 2-KMW, CHALLENGER 2E-Vickers Defence Systems, το ρωσικό T-80U- Omskii Zavod και το ουκρανικό T-84-Kharkov MOrozov- Malyshev) δοκιμάστηκαν κάτω από πραγματικές συνθήκες, σε επίπονες διαδικασίες αξιολόγησης στο πεδίο βολής.
Στην τελική κατάταξη πρώτο ήρθε το LEOPARD 2, δεύτερο το Μ1Α2, τρίτο το CHALLENGER 2E και τέταρτο το LECLERC. Το ΓΕΣ, με επικεφαλής τη Διεύθυνση Ιππικού-Τεθωρακισμένων (ΔΙΤ)και τη Διεύθυνση Τεχνικού παρέδωσαν στη ΓΔΕ τα αποτελέσματα των δοκιμών και τις προδιαγραφές του διαγωνισμού.