Ένα πρωτοφανές περιστατικό συνέβη χθες σε αρκετά ελληνικά αεροδρόμια με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας να βλέπουν κυριολεκτικά μαύρες οθόνες για ένα χρονικό διάστημα μίας ώρας και δεκαπέντε λεπτών όπως είχε καταγράψει χθες το defencenet.gr.

Δηλαδή είχαμε ένα ολικό black out στο FIR Αθηνών με την ΥΠΑ να προσπαθεί να δικαιολογήσει ότι μπορεί.

Το πρωτοφανές περιστατικό οφείλεται σε πτώση του συστήματος Κέντρου Ελέγχου Περιοχής Αθηνών (ΚΕΠΑΘ).

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην λειτουργεί τίποτα, δεδομένου ότι με το ΚΕΠΑΘ εκτός λειτουργίας δεν εκτελούνται προσγειώσεις και απογειώσεις στα ελληνικά αεροδρόμια, ενώ πρόβλημα υπάρχει και με τις υπερπτήσεις, δηλαδή τις διερχόμενες από τον ελληνικό εναέριο χώρο πτήσεις πάνω από ελληνικά εδάφη.

Πρακτικά προσγειώθηκαν μόνο οι πτήσεις που είχαν ήδη προσεγγίσει τα αεροδρόμια καθώς υπήρξε μερική πτώση του συστήματος, ενώ οι αναχωρήσεις καθυστέρησαν μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα.

Οι ελεγκτές αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν το εφεδρικό σύστημα, το οποίο όμως δεν έδινε το χαρακτηριστικό κλίσης των αεροσκαφών, συνεπώς δεν είχαν την ταυτότητα κάθε αεροπλάνου αλλά μόνο τον κωδικό. Αποτέλεσμα ήταν τα στοιχεία του και η ταύτισή του με συγκεκριμένη πτήση να πρέπει να επιβεβαιωθούν με επικοινωνία με τον κυβερνήτη.

Σύμφωνα με πηγές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), το σύστημα επανήλθε πλήρως στη 1.08 το μεσημέρι, ενώ άλλες πηγές κάνουν λόγο για επαναφορά του γύρω στη 1.30.

Έως αυτήν την ώρα κανείς δεν μπορεί να πει με ασφάλεια τι ήταν αυτό που προκάλεσε τη βλάβη και διερευνάται εάν πρόκειται για βλάβη στα ηλεκτρονικά του συστήματος PALLAS, το οποίο μετρά πάνω από 21 χρόνια ζωής και θα έπρεπε να είχε ήδη αντικατασταθεί ή για βραχυκύκλωμα που οφείλεται σε ηλεκτρολογική βλάβη.

Να σημειωθεί ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εδώ και πολλά χρόνια ζητούν την αντικατάσταση του συστήματος, το οποίο είχε εγκατασταθεί το 1999 και έκτοτε αναβαθμίστηκε μία φορά το 2017 οπότε και μετατράπηκε σε 3G, τη στιγμή που όπως επισημαίνουν τα συστήματα αυτά στο εξωτερικό αντικαθίστανται ύστερα από χρήση 10 – 12 ετών.

Η Ένωση Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) καταγγέλλει υποβάθμιση που φτάνει στα όρια της απαξίωσης.

Προειδοποιεί ότι υπό αυτές τις συνθήκες και εφόσον δε ληφθούν μέτρα, θα είναι αδύνατη η ομαλή εξυπηρέτηση της εναέριας κυκλοφορίας και αναπόφευκτα θα υπάρξουν σημαντικά προβλήματα καθυστερήσεων, ιδιαίτερα κατά την θερινή περίοδο.

«Η ΕΕΕΚΕ είναι αναγκασμένη να εκπέμψει επείγον σήμα κινδύνου, επισημαίνοντας την δυσχερή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Η υποβάθμιση του που φτάνει στα όρια της απαξίωσης θα επιφέρει με βεβαιότητα ανάσχεση στην αναμενόμενη τουριστική ανάπτυξη των επομένων ετών και δεδομένη απώλεια εσόδων για την χώρα μας» τονίζουν.

Η ανακοίνωση της ΥΠΑ

Στις εργασίες συντήρησης αποδίδει τη βλάβη και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) με ανακοίνωση που εξέδωσε τονίζοντας ότι δεν προέκυψε κανένα θέμα ασφάλειας πτήσεων.

Παρά το γεγονός ότι αρχικά πηγές της Υπηρεσίας έκαναν λόγο για πρόβλημα που διήρκησε μόλις 40 λεπτά, στην ανακοίνωσή της σημειώνει ότι για την αποκατάσταση χρειάστηκε 1 ώρα και 15 λεπτά.

Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΥΠΑ:

«Η ΥΠΑ ανακοινώνει στο επιβατικό κοινό, ότι λόγω αναγκαίων εργασιών συντήρησης των συστημάτων τροφοδοσίας στις κεντρικές εγκαταστάσεις της υπηρεσίας στο Ελληνικό, παρουσιάστηκε μερική πτώση ενός εκ των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στο Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ), η οποία αποκαταστάθηκε μετά από σύντομο χρονικό διάστημα (μια ώρα και δεκαπέντε λεπτά) δίχως να προκύψει κανένα θέμα ασφάλειας πτήσεων στον ελληνικό εναέριο χώρο.

Όλα τα αεροπλάνα που βρίσκονταν στο FIR Αθηνών ήταν σε επικοινωνία με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και έτσι οι πτήσεις που ήταν σε εξέλιξη συνεχίστηκαν απρόσκοπτα.

Από τις 13:12 το μεσημέρι και μετά, η εναέρια κυκλοφορία επανήλθε στο μέγιστο βαθμό εξυπηρέτησης και ομαλοποιήθηκε όλο το πρόγραμμα των πτήσεων».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ