Έφτασε η επίσημη πρόταση της Fincantieri για τις κορβέτες του ΠΝ και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ
Τι προσφέρουν οι Ιταλοί - Τα πλεονεκτήματα της πρότασης
Έφτασε η επίσημη πρόταση της Fincantieri για το πρόγραμμα της κορβέτας του Πολεμικού Ναυτικού.
Η πρόταση υποβάλλεται από την Fincantieri και την ΟΝΕΧ μαζί, προς την Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) με κοινοποίηση το ΓΕΕΘΑ και βέβαια το Πολεμικό Ναυτικό.
Τι αναφέρει η επιστολή
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, η πρόταση περιλαμβάνει την ναυπήγηση τεσσάρων κορβετών κλάσης DOHA καθώς και την αναβάθμιση και των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης «ΥΔΡΑ».
Μες στην πρόταση γίνεται ρητή αναφορά για την από κοινού επένδυση στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, τα οποία και θα αναλάβουν τον εξ ολοκλήρου εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ ενώ υπολογίζεται να αναλάβουν και την ναυπήγηση των τριών εκ των τεσσάρων κορβετών.
Το ενδιαφέρον στην πρόταση όμως βρίσκεται στην τελική τιμή τους.
Όπως αναφέρεται στην πρόταση οι 4 κορβέτες κοστολογούνται στα 1,5 δις ευρώ, με την αξία της κάθε μίας να διαμορφώνεται στα 375 εκατ. με τα οπλικά τους συστήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η αρχική πρόταση των Γάλλων της Naval Group για τέσσερις κορβέτες Gowind, με πλήρη οπλισμό και με την υποστήριξη-εκπαίδευση να περιλαμβάνεται στο συνολικό πακέτο, αγγίζει το 1,7 δις ευρώ με το ΠΝ να ήθελε να την κατεβάσει ακόμα και στο 1,5 δισ. ευρώ.
Οι Ιταλοί με την πρότασή τους προσφέρουν ακριβώς την τιμή που ζητά το ΠΝ.
Σε ότι αφορά την αναβάθμιση των φρεγατών, η πρόταση είναι για 200 εκατ. για τα πρώτα δύο πλοία (100 το καθένα) και στα 100 συνολικά για τα υπόλοιπα 2.
Συνολικά, με κάτι λιγότερο από 2 δις, το Πολεμικό Ναυτικό δύναται να αποκτήσει 4 υπερσύγχρονα σκάφη και 4 εκσυγχρονισμένα και όλα αυτά σε ελάχιστο διάστημα.
Η πρώτη κορβέτα θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία, ώστε να μην χαθεί χρόνος.
Θεωρείται πως τα ναυπηγεία Ελευσίνας, μπορούν σε 2 χρόνια να είναι έτοιμα, δηλαδή όταν παραδοθεί η πρώτη κορβέτα, για να ξεκινήσει η κατασκευή της δεύτερης αυτή την φορά στην Ελλάδα.
Φυσικά, έχει μεγάλη σημασία η κατασκευή των τριών κορβετών και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων ΜΕΚO να γίνει στα ελληνικά ναυπηγεία καθώς αυτά θα αναλάβουν και την συντήρησή τους όπως και τις επισκευές.
Η σύμπραξη Ιταλών – Αμερικανών για τα ναυπηγεία Ελευσίνας με το σχέδιο διάσωσης ήδη έχει εγκριθεί από τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων και σήμερα αναμένεται οι σχετικοί φάκελοι να πάνε προς υπογραφή στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στον εκπρόσωπο των τραπεζών.
Αμέσως μετά θα ακολουθήσουν τον δρόμο της δικαστικής οδού, ώστε να υπαχθούν σε καθεστώς εξυγίανσης και ρύθμισης των οφειλών.
Το ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει συνολικά 150 εκατ. ευρώ, που αποτελούν οφειλές της προηγούμενης ιδιοκτησίας.
Σημειώνεται ότι η ιταλική πρόταση αφορά κορβέτες κλάσης Doha, ένα πλοίο με εξαιρετικές δυνατότητες που το ΠΝ δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να το εντάξει στο δυναμικό του.
Η DOHA είναι πλοίο που έχει σχεδόν το εκτόπισμα μίας φρεγάτας “S” που πρόκειται να αντικαταστήσει, φέροντας μάλιστα οπλισμό και δυνατότητες παρεμφερή με την Belharra και όλα αυτά σε καλύτερη τιμή από μία μικρότερη κορβέτα.
Η DOHA φέρει 16 κάθετους εκτοξευτήρες και έχει την δυνατότητα φιλοξενίας ελικοπτέρου σε υπόστεγο ενώ μπορεί να φέρει σε πέρας και ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις. Έχει εκτόπισμα 3.300 τόνων, της στιγμή που οι “S” έχουν εκτόπισμα 3.500 τόνων.
Η DOHA είναι με τα παλαιά κριτήρια θα θεωρούνταν φρεγάτα, αλλά αποκαλείται κορβέτα γιατί οι σύγχρονες φρεγάτες έχουν εκτόπισμα πάνω από 4.500 τόνους.
Πλέον η τάση είναι οι φρεγάτες να μεταφέρουν όσο μεγαλύτερο γίνεται πυραυλικό φορτίο, είτε αντιπλοϊκό, είτε αντιαεροπορικό.
To σίγουρο είναι ότι οι Γάλλοι θα αναγκαστούν να επικαιροποιήσουν την πρότασή τους για ανταγωνιστούν την ιταλο-αμερικανική πρόταση αρχίζοντας από την μείωση της τιμής.
Σημειώνεται ότι οι Gowind που συζητιούνται για το ΠΝ θα είναι των 2.500 τόνων, ενώ υπάρχει κα η έκδοση των 3.100 τόνων.