Το Κατάρ προειδοποίησε τους Ευρωπαίους πως θα σταματήσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου στην ΕΕ, αν οι Βρυξέλλες αποφασίσουν για ανώτατο όριο στις τιμές του «γαλάζιου χρυσού» όπως δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας Saad Al-Kaabi σε συνέντευξή του στο Bloomberg TV.

 Η Ντόχα δεν θα δεχτεί η Ευρώπη να επιτρέψει μια τέτοια παραβίαση του ανταγωνισμού. Έτσι, οι πιθανότητες αποδοχής του ανώτατου ορίου τιμών γίνονται όλο και χαμηλότερες.

«Η παρέμβαση στις αγορές θα παραβίαζε τους κανόνες του ανταγωνισμού και θα έθετε σε κίνδυνο τις επενδύσεις στην παραγωγή φυσικού αερίου. Η ελεύθερη αγορά είναι πάντα η καλύτερη λύση», είπε.

Νωρίτερα τον Οκτώβριο, το Κατάρ υποσχέθηκε να προμηθεύσει την Ευρώπη με 12-15 εκατομμύρια τόνους φυσικού αερίου σε σταθερή βάση, εάν η ήπειρος συνεχίσει να αντιμετωπίζει δυσκολίες με άλλες πηγές ενέργειας.

Ωστόσο, η Ντόχα έχει το δικαίωμα να κάνει ό,τι θέλει με τους όγκους φυσικού αερίου της, είπε ο Αλ-Κάαμπι.

«Όταν μας αρμόζει να παρεκκλίνουμε, θα το κάνουμε», τόνισε ο υπουργός Ενέργειας της χώρας.

Τώρα το Κατάρ έχει τη δυνατότητα να υγροποιήσει 77 εκατομμύρια τόνους φυσικού αερίου (δηλαδή 107 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου).

Ωστόσο, ο κύριος όγκος το 2021 παραδόθηκε στην Ασία, το 75%, και μόνο το 15% πήγε στην Ευρώπη. Η Ευρώπη αγόρασε σχεδόν 17 εκατομμύρια τόνους φυσικού αερίου από το Κατάρ πέρυσι, δηλαδή 23 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Το Κατάρ σχεδιάζει να αυξήσει τις εξαγωγές του LNG σε 126 εκατομμύρια τόνους ετησίως (175 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου), αλλά αυτό θα συμβεί όχι νωρίτερα από πέντε χρόνια.

Και φυσικά, δεν θα πωληθεί όλος αυτός ο όγκος από το Κατάρ στην Ευρώπη. Οι κύριες παραδόσεις πάνε παντού στην Ασία.

Είναι αλήθεια ότι το 2022 η κατάσταση άλλαξε τόσο δραματικά που τώρα όχι η Ασία, αλλά η Ευρώπη σαρώνει όλο το ελεύθερο (χωρίς συμβόλαιο) LNG από την παγκόσμια αγορά για να καλύψει τις ανάγκες της και φυσικά σε υπέρογκο κόστος το οποίο θα το πληρώσουν οι… καταναλωτές.

Υπάρχουν περιπτώσεις που ένας Ασιάτης αγοραστής (για παράδειγμα, η Κίνα) μεταπωλεί μέρος του LNG του σε Ευρωπαίους καταναλωτές, αποκομίζοντας κέρδος στη διαδικασία.

Το Κατάρ βρίσκεται στη δεύτερη ή τρίτη θέση όσον αφορά τις προμήθειες LNG στην ευρωπαϊκή αγορά μετά τις ΗΠΑ και την Αυστραλία.

Χάρη στα σχέδια για αύξηση της παραγωγής LNG, είναι σαφές ότι η Ντόχα θα κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά LNG, μαζί με τις ΗΠΑ οι οποίες επίσης πρόκειται να αυξήσουν την ικανότητα υγροποίησης τους.

Για άλλη μία φορά φαίνεται γιατί οι Αμερικανοί ήθελαν πάση θυσία να προκαλέσουν την ουκρανική σύγκρουση. Τα κέρδη τους ξεπερνούν κάθε φαντασία.

«Το Κατάρ γνωρίζει ότι βραχυπρόθεσμα η αγορά LNG θα είναι μια αγορά πωλητών, όπου ο πωλητής θα υπαγορεύει τους όρους του. Επειδή η ζήτηση για LNG θα υπερβαίνει την προσφορά για τουλάχιστον τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια. Γι’ αυτό το Κατάρ απαιτεί τους πιο ευνοϊκούς όρους για τον εαυτό του, συμπεριλαμβανομένων των μακροπρόθεσμων συμβάσεων.

Αυτό το καλοκαίρι ο Γερμανός καγκελάριος επισκέφθηκε το Κατάρ, αλλά δεν επετεύχθησαν σοβαρές συμφωνίες. Στη Γερμανία δεν άρεσαν οι σκληρές συνθήκες της Ντόχα», λέει ο Aleksey Gromov, διευθυντής ενέργειας στο Ινστιτούτο Ενέργειας και Οικονομικών της Μόσχας.

Ανεπίσημα, αναφέρθηκε ότι το Κατάρ επιμένει σε «σκληρούς» όρους για την προμήθεια LNG στην ΕΕ για μια περίοδο 20 ετών. Και το Βερολίνο σαφώς δεν είναι έτοιμο να υπογράψει τέτοιες μακροπρόθεσμες συμβάσεις.

«Ωστόσο, το Κατάρ γνωρίζει καλά ότι βρίσκεται σε ισχυρή θέση, καθώς το LNG του αναζητείται από πελάτες σε όλο τον κόσμο.

Γιατί χρειάζεται να προμηθεύει φυσικό αέριο σύμφωνα με κάποιους ευρωπαϊκούς κανόνες, όταν η Ευρώπη προσπαθεί με κάθε τρόπο να ορίσει οριακές τιμές φυσικού αερίου;

Το Κατάρ κατανοεί ότι εάν η Ευρώπη δεν θέλει να πάρει το αέριό της, τότε η Ασία θα το πάρει ευχαρίστως. Θα βρει αγορές πωλήσεων για το αέριό του τα επόμενα χρόνια χωρίς την ευρωπαϊκή. Επομένως, το Κατάρ μπορεί να υπαγορεύσει τους όρους του στους Ευρωπαίους», πιστεύει ο Γκρόμοφ.

Επιπλέον, άλλοι προμηθευτές φυσικού αερίου στην Ευρώπη δεν επιθυμούν επίσης να περιοριστούν με την καθιέρωση ανώτατου ορίου τιμών.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι αρχικά η ΕΚ πρότεινε περιορισμό των τιμών του φυσικού αερίου μόνο από τη Ρωσία.

Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι υπουργοί Ενέργειας εύλογα σημείωσαν ότι το μερίδιο του ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ έχει μειωθεί απότομα και για να υπάρξει πραγματικό αποτέλεσμα από το ανώτατο όριο τιμών, πρέπει να εισαχθεί για όλους τους προμηθευτές φυσικού αερίου.

Επιπλέον, το κόστος του ρωσικού φυσικού αερίου είναι πολύ χαμηλότερο από ό,τι στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου επί τόπου.

Η Ρωσία εξάγει σήμερα 30-35 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου μέσω του Turkish Stream και μέσω της Ουκρανίας.

Με την κατανάλωση φυσικού αερίου από τους Ευρωπαίους στα 400 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, το μερίδιο του ρωσικού φυσικού αερίου έχει πέσει σε λιγότερο από 10%. Ενώ νωρίτερα ήταν πάνω από το 30%. Το 2021, για παράδειγμα, ενώ οι Ευρωπαίοι καταναλώνουν 420 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, η Ρωσία παρείχε 150 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου και κατέλαβε μερίδιο αγοράς 36%, σημειώνει ο Γκρόμοφ.

Θα ήταν περίεργο εάν οι εξαγωγείς φυσικού αερίου συμφωνούσαν να μειώσουν τα έσοδά τους για χάρη της ευημερίας της Ευρώπης.

Ακόμη και η νορβηγική Statoil δεν είναι ευχαριστημένη με αυτή την εξέλιξη. Τι μπορούμε να πούμε για το Κατάρ ή τις ΗΠΑ, που είναι επίσης απίθανο να συμφωνήσουν σε ανώτατο όριο τιμής για το δικό τους φυσικό αέριο.

Η Γαλλία πρόσφατα παραπονέθηκε ότι οι ΗΠΑ πωλούν το LNG στην Ευρώπη σε τετραπλάσια τιμή από την τιμή που πωλούν στους δικούς τους Αμερικανούς καταναλωτές.

Οι χώρες εξαγωγής δικαίως φοβούνται να τραγουδήσουν τον τόνο της ΕΕ.

Η δημιουργία προηγούμενου για τεχνητή μείωση των τιμών για έναν ή περισσότερους προμηθευτές πρώτων υλών (είτε πετρελαίου είτε φυσικού αερίου) είναι εξαιρετικά επικίνδυνη.

«Οποιαδήποτε παρέμβαση σε μέσα ρύθμισης της αγοράς δημιουργεί δυνητικό κίνδυνο για τις χώρες εξαγωγής. Αυτό όχι μόνο θα μειώσει τα πιθανά κέρδη από τις εξαγωγές, αλλά και θα θέσει τα μέσα εμπορίας LNG στα χέρια του αγοραστή. Είναι απίθανο το Κατάρ να είναι ικανοποιημένο με τη θέση του σκλάβου», πιστεύει ο Γκρόμοφ.

Κατά τη γνώμη του, αυτή η ιδέα με ανώτατο όριο στις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι καταδικασμένη σε αποτυχία.

«Νομίζω ότι οι Ευρωπαίοι δεν θα πάρουν μια ενοποιημένη απόφαση για το ανώτατο όριο τιμών. Θα αποφασίσουν ότι είναι καλύτερο να μην κάνουν τίποτα και να μην θυμώνουν τους προμηθευτές φυσικού αερίου στις δύσκολες συνθήκες της έλλειψης ενέργειας».

Υπάρχει μια μικρή ανάπαυση στην ΕΕ τώρα: οι τιμές spot μειώθηκαν ελαφρά, ο καιρός είναι μοναδικά ζεστός και πολλές επιχειρήσεις μείωσαν την κατανάλωση μειώνοντας ή σταματώντας την παραγωγή τους.

Ωστόσο, τον Νοέμβριο, οι συμμετέχοντες στην αγορά περιμένουν την έναρξη του κρύου καιρού και την απότομη αύξηση της ζήτησης για φυσικό αέριο, μαζί με τις τιμές του. Σύμφωνα με τον Γκρόμοφ, τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν συσσωρευτεί στα λιμάνια της ΕΕ, περιμένοντας ακριβώς μια τέτοια ευκαιρία – όταν ο καιρός θα τους φέρει υπερκέρδη.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ