Με «καπέλο» 9% και με αποπληρωμή από φέτος και όχι το 2025 όπως είχε πει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινά η ενεργοποίηση της σύμβασης των φρεγατών FDI (Belharra).

Εκτός από όσα αναληθή για τον χρόνο πληρωμών, η κατάθεση του νομοσχεδίου για τις φρεγάτες από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Ν. Παναγιωτόπουλο αποκάλυψε ότι εν τέλει ούτε το κόστος απόκτησης των φρεγατών είναι αυτό το οποίο είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση.

Ενώ τον Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση διαφήμιζαν ότι πέτυχαν τιμή μόλις 3 δισ. ευρώ, το τελικό κόστος αποκαλύπτεται ότι είναι 3,23 δισ.! Για την ακρίβεια, 237.000.000 ευρώ περισσότερα.

Βέβαια, στην πραγματικότητα αναμένεται να μας κοστίσουν πολλά περισσότερα. Οι συνεχείς αναβαθμίσεις, που είναι αυτονόητες σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα και το οποίο θα διαρκέσει περίπου 10-12 χρόνια, η τιμή θα εκτιναχθεί στα 4 δισ. ευρώ, δηλαδή όσα θα δίναμε αν παίρναμε και Scalp πυραύλους. 

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην προσπάθεια του να δείξει το… πόσο καλά τα πάει η κυβέρνηση του υποστήριξε στις 7 Οκτωβρίου του 2021 από το βήμα της Βουλής ότι οι γαλλικές φρεγάτες Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά. 

Κάτι που προφανώς ξένισε και τότε πολλά στελέχη του υπουργείου Άμυνας, αλλά και όσους γνωρίζουν τι γίνεται με τις προμήθειες οπλικών συστημάτων, καθώς αν αλήθευε θα ήταν πραγματικά ένας άθλος, καθώς δεν θα είχε ξανασυμβεί διεθνώς στην Ιστορία μία χώρα να παραγγέλνει σήμερα πολεμικά πλοία, μαχητικά αεροσκάφη ή οτιδήποτε άλλο, αλλά να αρχίσει να τα πληρώνει τέσσερα πέντε χρόνια αργότερα.

Συγκεκριμένα ο Κ.Μητσοτάκης σε ερώτηση της αντιπολίτευσης αν μπορούμε να πάρουμε και τα Rafale και τις Belhara είπε τα εξής: «Κάνατε μια αναφορά στο αν μπορούμε να αγοράσουμε και τις φρεγάτες Belharra, αν αντέχουμε να αγοράσουμε και τα Rafale. Σας διαβεβαιώνω ότι, ναι, αντέχουμε να αγοράσουμε και τα δύο. Διότι τα μεν Rafale θα αποπληρωθούν το 2021 και το 2022, κάνοντας χρήση και της ρήτρας διαφυγής, κατά συνέπεια δεν θα επιβαρύνουν το έλλειμμά μας τα δύο χρόνια αυτά, οι δε Belharra θα αρχίσουν να αποπληρώνονται από το 2025 και μετά».

Προφανώς ο Κ.Μητσοτάκης θα το είχε πει λανθασμένα τότε, γιατί δεν υπάρχει συμβόλαιο χωρίς προκαταβολή και πολύ περισσότερο έναρξη ναυπήγησης. Το ερώτημα είναι εάν τότε είχε πει ψέματα, ή αν αγνοούσε την πραγματικότητα. Και στις δύο περιπτώσεις η διαφορά είναι μικρή, καθώς δείχνει την προχειρότητα των κυβερνητικών ακόμα και σε θέματα εθνικής ασφάλειας. 

Διαβάζουμε, λοιπόν, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία κατατέθηκε χθες στη Βουλή μαζί με το νομοσχέδιο για την έγκριση της σύμβασης με τη ναυπηγό εταιρία Naval Group, ότι η συνολική δαπάνη των 3,23 δισ. ευρώ «θα καταβληθεί, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο, τμηματικά από το τρέχον έτος έως και το έτος 2029».

Συγκεκριμένα:

– περίπου 1,168 δισ. ευρώ για το έτος 2022,
– περίπου 517.000.000 ευρώ για το έτος 2023,
– περίπου 479.000.000 ευρώ για το έτος 2024,
– περίπου 490.000.000 ευρώ για το έτος 2025,
– περίπου 271.000.000 ευρώ για το έτος 2026,
– περίπου 181.000.000 ευρώ για το έτος 2027,
– περίπου 109.000.000 ευρώ για το έτος 2028,
– περίπου 22.000.000 ευρώ για το έτος 2029.

Με λίγα λόγια (και σε αντίθεση με όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης), η ελληνική πλευρά θα πληρώσει στους Γάλλους από το 2022 ως και το 2025 τα 2,65 δισ. ευρώ από τα συνολικά 3,23 δισ. ευρώ του κόστους των Belharra.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ