H εξέλιξη σε ότι αφορά την λύση που – εκτός απροόπτου πάντα – δρομολογήθηκε στο ζήτημα της παραλαβής και την ένταξης στο Πολεμικό Ναυτικό των τριών υποβρυχίων Type 214 και του εκσυγχρονισμένου Τype 1200/209 S118 ΩΚΕΑΝΟΣ ήρθε με μία επιστολή του επικεφαλής των ΕΝΑΕ, Ι. Σάφα με την επιστολή που απέστειλε αμέσως μετά τη συνάντηση της προηγούμενης εβδομάδας με τους υπουργούς Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλο και Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη.

Στην επιστολή αποκαλυπτόταν ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Κ.Χατζηδάκης έχει πάρει σε προφορικό επίπεδο το πράσινο φως από την Ε.Ε. που αίρει τον αποκλεισμό των ναυπηγείων για ναυπηγήσεις πολεμικών πλοίων τρίτων χωρών.

Συμπλήρωσε μάλιστα ότι το γραπτό ΟΚ της Ε.Ε. στο ελληνικό αίτημα θα δοθεί μόνο όταν ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και την ιδιοκτησία των ναυπηγείων.

Πότε θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί τα υποβρύχια με βάση την συμφωνία Βενιζέλου – Σάφα; Το τελευταίο , ο “Κατσώνης” θα έπρεπε να παραδοθεί στις 27 Δεκεμβρίου 2013. Τα άλλα δύο, ο “Πιπίνος” στις 27 Απριλίου 2012 και ο “Ματρόζος” στις 27 Φεβρουαρίου 2013.

Από το Πολεμικό Ναυτικό εκτιμούν ότι αν όλα πάνε καλά θα μπορούν να αρχίσουν να παραλαμβάνουν τα τρία υποβρύχια σύντομα. Με το πρώτο να πέφτει στη θάλασσα εντός του 2014. 

Η πιθανή παραλαβή των τριών 214 θεωρείται από το Πολεμικό Ναυτικό ως εξαιρετικά θετική εξέλιξη αφού η “ενδυνάμωση” του Στόλου θα είναι σημαντικότατη.

Κάποιες πληροφορίες που διακινούν κάποιοι υπάλληλοι του Σάφα που υποδύονται τις δημοσιογράφους και θέλουν τον Λιβανέζο να πιέζει για την ναυπήγησή των δύο νέων Type 214 ώστε να τα “βρουν” συνολικά ελληνικό δημόσιο και ιδιοκτησία tvn ENAE και να αποσυρθεί ο Σάφα από την διεθνή διαιτησία διαψεύδονται από κύκλους του υπουργείου, οι οποίοι μεταφέρουν και μια “πρωθυπουργική ενόχληση” για το θράσος του Σάφα.

Τι θα γίνει με τα Ναυπηγεία;

Στο δεύτερο σημείο της αποδεχόταν τα τρία υποβρύχια που είναι σχεδόν έτοιμα, σε ποσοστό που ξεκινά από 80% και φτάνει το 95% καθώς και το ΩΚΕΑΝΟΣ να παραχωρηθούν ιδιοκτησιακά στο Πολεμικό Ναυτικό.

Το τρίτο ζήτημα που θέτει ο ιδιοκτήτης των ΕΝΑΕ είναι η μεγάλη δεξαμενή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά των 500.000 τόνων που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο «εμπορικό σκέλος» των ναυπηγείων και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω ο Ι.Σάφα δεσμευόταν στην επιστολή του, εφόσον οι δύο πλευρές δεν τα βρούνε μέχρι τις 20 Μαρτίου (διορία φιλικού διακανονισμού), να «αποδεσμεύσει» τα υποβρύχια που είναι υπό κατασκευή, τους εργαζόμενους αλλά και τους υπεργολάβους (η γερμανική HDW που έχει την τεχνογνωσία) και να αναλάβει το Πολεμικό Ναυτικό την ολοκλήρωσή τους για λόγους, όπως αναφέρει στην επιστολή του, «εθνικής σημασίας».

Πόσο κόστισε ο “φιλικός διακανονισμός”: Περί τα 90 εκατ. ευρώ, σίγουρα. Ερώτημα είναι αν θα επιστρέψει τα 135 εκατομμύρια ευρώ που έχει λάβει για να ναυπηγήσει το πέμπτο υποβρύχιο Type 214 από το οποίο δεν ειδαμε ούτε φωτογραφία.

Το επόμενο ερώτημα είναι τι θα γίνει με τους περίπου 1000 εργαζόμενους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Η τύχη τους είναι συνδεδεμένη με τις εξελίξεις που αφορούν στο ναυπηγειο και λιγότερο με το πρόγραμμα ολοκλήρωσης των υποβρυχίων ,αφού οι εργασίες που απομένουν να γίνουν σ΄αυτά δεν θα διαρκέσουν πολύ και δεν θα απασχολήσουν μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

Εδώ τα νέα δεν είναι καλά. Τα ΕΝΑΕ θα εκκαθαριστούν, ο Σάφα με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο φεύγει και πλέον θα μείνει μια μονάδα με κάπου 200-300 εργαζόμενους και εν συνεχεία θα αναζητηθεί νέος επενδυτής…

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ