Τα όσα είπε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Βίτσας αναφορικά με την αγορά ή όχι αεροσκαφών stealth” εννοώντας τα F-35 ερμηνεύτηκε από πολλούς ως υπαναχώρηση από τις αρχικές εξαγγελίες για την αγορά των μαχητικών.

Σε ραδιοφωνική συνέντευξη του ο Δ.Βίτσας όμως εμφανίστηκε διαφοροποιημένος, όχι μόνο από την αρχική  τοποθέτηση του ΥΠΕΘΑ αλλά και από μετέπειτα δηλώσεις όπως αυτές του Αρχηγού ΓΕΑ Αντιπτέραρχου (Ι) Χρήστου Χριστοδούλου.

Ο Α/ΓΕΑ σε ενημέρωση προς του δημοσιογράφους στις 9 Φεβρουαρίου είχε σημειώσει για το θέμα των F-35: «Πιστεύω πως οι Ευρωπαίοι εάν ενημερωθούν για τον τρόπο χρηματοδότησης δε θα φέρουν αντίρρηση. Δεν γίνονται όλα με ρευστό» σημείωσε για να συμπληρώσουμε νόημα: «Ποιος μπορεί να αρνηθεί μια αμερικανική βοήθεια χρηματοδότησης στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ».

Ο Α/ΓΕΑ είχε πει ακόμη πως υπάρχει και η μέθοδος του leasing για την υπόθεση των F-35, ενώ είχε προσθέσει πως η ΠΑ μπορεί να βρει πόρους για την χρηματοδότηση προγραμμάτων από διάφορους τρόπους, όπως είναι η εκποίηση παλαιού υλικού, η πώληση υπηρεσιών (μίλησε μάλιστα για το χώρο της εκπαίδευσης) και άλλα.

Τέλος είχε σημειώσει  πως «υπάρχει ήδη σχετική μελέτη από το 2008 για την προμήθεια του F35 η οποία έχει επικαιροποιηθεί κατά καιρούς οπότε δεν πρόκειται για μια ξαφνική απόφαση, αλλά για μια απόφαση που έχει μελετηθεί και αναλυθεί διεξοδικά».

Έτσι μετά από ένα κλίμα όπου η προμήθεια του μαχητικού 5ης γενιάς φαινόταν ότι είχε μπει σε μια συγκεκριμένη διαδικασία ο Δ.Βίτσας επιχείρησε να δείξει ότι δεν έχουμε εθνική ανάγκη για νέα μαχητικά αεροσκάφη και ότι “απέχουμε χρόνια από νέα προμήθεια μαχητικών”, πλην όμως ευτυχώς που δεν ήταν αλήθεια τα όσα είπε.

Σε καμία περίπτωση δεν εννοούμε ότι ο αναπληρωτής υπουργός είπε ψέματα, αλλά  οι δηλώσεις του έχουν ως στόχο να διατηρήσουν ισορροπίες τόσο στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ όσο και με παράγοντες εκτός της Ελλάδας.

Πιο συγκεκριμένα ο Δ.Βίτσας είπε όταν ρωτήθηκε εάν η κυβέρνηση εξετάζει διαφοροποίηση των προμηθειών πολεμικού υλικού και από άλλες χώρες όπως είναι η Ρωσία:

«Αυτό επειδή το λέτε για παράδειγμα επειδή η Ελλάδα θα μπορούσε να προσφύγει προς άλλα κράτη ή ακόμη και στη Βραζιλία που έχει τύπο αεροπλάνων (σ.σ: τόσο άσχετος; Η Βραζιλία δεν κατασκευάζει κανέναν τύπο μαχητικών αεροπλάνων. Πριν τρία χρόνια, μάλιστα, αγόρασε τα σουηδικά NG).

Σήμερα ένα αεροπλάνο stealth, κοστίζει περίπου 100 εκατ. $. για να το αγοράσεις.

Το συνολικό κόστος που πρέπει να προσδιορίσεις πολλαπλασιάστε το Χ5 (συντήρηση, υποδομές)… Εχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε τέτοια πράγματα; (σ.σ: Εμάς ρωτάει; Το υπουργείο στο οποίο προΐσταται έστειλε RfI στις ΗΠΑ για το F-35!). Και πότε θα πάρουμε τα νέα μαχητικά εάν τα πάρουμε; Το 2025! Καταλαβαίνετε ότι είναι μια άλλης τάξης συζήτηση».

Από τα παραπάνω ο Δ. Βίτσας δεν απέκλεισε φυσικά το ενδεχόμενο αγοράς των F-35, τοποθέτησε όμως την παραλαβή (ή αγορά τους;) το 2025.

Αυτό για να καθησυχάσει τόσο τις εσωκομματικές ιδεοληπτικές γκρίνιες, άλλωστε η γκρίνια είναι το εθνικό άθλημα της Ελλάδας, όσο και το Βερολίνο το οποίο βέβαια έχει αντιδράσει.

Ευτυχώς όμως δεν είναι αλήθεια. Γιατί αν είναι αλήθεια το 2025 δεν θα υπάρχει Ελλάδα.

Ήδη από το 2019 τα πρώτα τουρκικά F-35 θα πετούν χωρίς να γίνονται αντιληπτά στο Αιγαίο και η ΠΑ θα προσπαθεί να πάρει το πρώτο αναβαθμισμένο F-16 το οποίο όμως χωρίς υπέρυθρο αισθητήρα, το μοναδικό σύστημα που θα μπορούσε να τα εντοπίσει, και απουσιάζει αδικαιολόγητα από το πακέτο αναβάθμισης (γιατί άραγε;) δε θα έχει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα στην αντιμετώπιση των τουρκικών stealth μαχητικών.

Έτσι τα  λόγια του Δ.Βίτσα μόνο φιλολογική αξία έχουν, αφού η σκληρή πραγματικότητα επιβάλλει άμεσε λύσεις. Φυσικά και δεν υπάρχει μόνο ως λύση το F-35. Υπάρχει και το ρωσικό Su-35 στην μισή τιμή και με την διπλή ικανότητα, όπως γνωρίζουν άριστα στο υπουργείο από τις παρουσιάσεις των ρωσικών μαχητικών στην Αεροπορία.

Βραζιλιάνικα, πάντως, δεν υπάρχουν. Εκτός από τα ελικοφόρα Super Tucano…

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ